Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com


Thursday, December 3, 2009

SOLUSI BIL. 14: Terdorong oleh Fadilat, Tidak Ikhlas?

Alhamdulillah, segala puji dan puja hanya milik Allah, untuk Allah dan kepada Allah. Semata-mata dengan izin-Nya, artikel saya masih dapat mengisi kolum Fadhail A'maal di dalam majalah SOLUSI. Di sini saya perturunkan artikel asal sebagaimana yang terdapat dalam laptop saya. Semoga ada manfaatnya untuk kita semua:


Allah SWT berfirman, mafhumnya, “Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat dan yang demikian itulah agama yang benar.” (Al-Baiyyinah 98:5)

Daripada Abdullah ibn Amr r.anhuma, dia berkata; telah bersabda Rasulullah s.a.w., “Ada empat puluh perkara (amalan kebaikan), dan amalan yang paling tinggi (darjatnya) antara amalan-amalan itu ialah ‘مَنِيحَةُ العَنْزِ ‘. Tidak ada seorang pun yang melakukan mana-mana amalan (daripada empat puluh) amalan itu, dengan mengharapkan pahalanya dan membenarkan janji-janji (pahala yang dikhabarkan oleh Rasulullah s.a.w), melainkan Allah akan memasukkan orang itu dengannya ke dalam syurga.” (HR Al-Bukhari, Bab Keutamaan Meminjamkan Kambing…)

مَنِيحَةُ العَنْزِ bermaksud, meminjamkan kambing kepada seseorang agar dia mendapat manfaat daripada susu kambing itu, kemudian kambing itu dipulangkan kepada pemiliknya.

Ada dalam kalangan umat ini, yang berpendapat bahawa jika kita beramal kerana terdorong dengan pahala, syurga dan fadhilat; maka itu telah menyalahi hakikat ikhlas yang sejati. Ini adalah suatu yang amat mengelirukan. Bagaimana kita sanggup membuat kesimpulan yang sedemikian, sedangkan Allah dan Rasul-Nya telah berulang-ulang kali menggunakan manhaj Tabsyir dan Inzar serta Fadhail A’maal di dalam Al-Quran dan As-Sunnah?

Malah dalam riwayat di atas, bukan sahaja kita dapat mengambil faham tentang pentingnya ikhlas dalam beramal, tetapi Rasulullah s.a.w. turut menyatakan fadhilat Ikhlas itu sendiri! Dorongan dan gesaan supaya kita beramal dengan ikhlas itu sendiri pun, Rasulullah s.a.w. menggunakan kaedah dan pendekatan Fadhail A’maal dalam menerapkan kepentingannya kepada umat baginda.

Ikhlas adalah rahsia daripada rahsia-rahsia Allah. Ikhlas merupakan benteng dan perisai seseorang hamba Allah dengan musuh-musuh hakikinya, yakni syaitan dan segala konconya. Ikhlas adalah syarat mutlak penerimaan sesuatu amalan. Ikhlas adalah ikatan hati seorang hamba dengan Tuhannya.

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Beruntunglah orang yang ikhlas. Mereka adalah pelita-pelita di dalam kegelapan malam, dan segala fitnah dan kezaliman akan hilang daripada mereka.” (HR Al-Baihaqi, sebahagian hadis sebagaimana di dalam kitab Syu’bil-Iman)

Beramal kerana dorongan sesuatu fadhilat yang telah dijanjikan oleh Allah dan Rasul-Nya sudah pasti tidak terkeluar daripada hakikat ikhlas. Malah inilah yang boleh menyelamatkan kita daripada sifat riyak dan syirik. Seseorang yang terdorong beramal dengan fadhilat pada hakikatnya telah terdorong kerana keimanannya dengan janji-janji Allah. Janji-janji yang tersimpul kukuh dengan keimanan kepada Allah, Rasulullah s.a.w., hari Akhirat dan perkara yang ghaib.

Hampir semua orang Islam mengetahui, bahawa bersolat dengan berjemaah itu ganjarannya 27 atau 25 kali ganda berbanding bersolat secara berseorangan. Apabila seseorang itu terdorong dan sanggup tinggalkan keenakan berehat di rumah bersama keluarga yang tercinta kerana janji 27 kali ganda ganjaran ini, bukankah itu semua menggambarkan betapa keyakinannya kepada janji-janji Allah. Walaupun janji Allah itu ghaib sifatnya dan manfaatnya akan terzahir hanya di akhirat. Ditambah pula dengan kefahaman bahawa, apabila Allah menyatakan bahawa sesuatu amalan itu lebih besar pahalanya daripada satu amalan yang lain, maka itu menunjukkan keredhaan Allah juga lebih besar kepada amalan tersebut.

Al-‘Allamah Ad-Da’iyah Al-Muhaddith Syaikh Muhammad Yusuf Al-Kandahlawi menyatakan, beramal dengan penuh keyakinan terhadap janji-janji Allah SWT, disertai pula dengan kerinduan dan keinginan terhadap pahala dan ganjaran yang ada di sisi Allah, inilah yang dinamakan sebagai Ihtisab ( احتساب ) di dalam hadis-hadis Rasulullah s.a.w.

Maka, bukankah ini semua adalah satu penghuraian kepada apa yang dikatakan sebagai ikhlas? Jelas di sini, Fadhail A’maal adalah medium paling ampuh bagi membentuk sifat ikhlas dalam beramal kepada Allah!

Saturday, November 28, 2009

Catatan dari kampung...

24 Ramadhan yang lalu, hari ulang tahun kelahiran saya mengikut kalendar Hijri. 23 November, ulang tahun mengikut hitungan kalendar Masihi. Tahun ini nampaknya ramai juga yang mengucapkan Selamat Ulang Tahun Kelahiran. Terutamanya daripada rakan-rakan Facebook. Ada yang betul-betul kenal, ada yang sekadar kenalan di alam siber. Apa pun, saya amat bersyukur dengan teknologi yang dibukakan oleh Allah kepada manusia hari ini. Bagaikan lapisan kulit bawang, Allah buka satu demi satu ilmu teknologi komputer dan maklumat. Segalanya adalah daripada khazanah Allah.

Walau bagaimana hebatnya pencapaian yang dicapai, kita perlu sedar, Yang Maha Pencipta hanya satu. Segalanya datang dan wujud daripada satu Iradat, iaitu Iradatullah (Iradat Allah). Tidak ada yang mampu terjadi, melainkan hanya dengan kehendak Allah. Apa yang Allah kehendaki terjadi, itu sahaja yang akan terjadi. Apa yang Allah tidak kehendaki, pasti tidak akan terjadi. Dan hanya Allah sahajalah Sang Pencipta, selain daripada Allah, segalanya diciptakan. Yang hanya satu dan satunya yang layak menyandang gelar Al-Khaliq ialah Allah. Selain daripadaNya semuanya adalah makhluk.

Seorang yang mempunyai basirah akan dapat melihat, bahawa segalanya ini adalah ciptaan Allah. Semuanya datang daripada Allah. Walau setinggi mana teknologi yang dikuasai manusia, semuanya tersimpan dalam batas cas-cas elektrik yang bergerak dan bersambung sekitar otak lembik manusia. Itu sahaja. Apa yang Allah bukakan kefahaman dan kemampuan kepada otak manusia, setakat itulah teknologi yang mereka akan capai. Sedangkan Allah, sejak azali telah pun mengetahui akan semua ilmu dan teknologi ini. Allah telah sedia tahu sejak mula akan semua zaman dan teknologi ini. Semuanya datang dan bersumber daripada satu sumber sahaja iaitu Khazanah Allah. Allah ciptakan semuanya agar Dia dikenal dan diketahui oleh sekalian makhluk-Nya.

Allah berfirman, "Allah Yang menciptakan tujuh petala langit dan (ia menciptakan) bumi seperti itu; perintah Allah berlaku terus menerus di antara alam langit dan bumi. (berlakunya Yang demikian) supaya kamu mengetahui Bahawa Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu, dan Bahawa Sesungguhnya Allah tetap meliputi ilmunya akan tiap-tiap sesuatu." (At-Tholaq 65:12)

Saya sangat bersyukur, melalui medium Facebook baru-baru ikatan silaturahim antara saya dan sepupu sebelah ibu saya dapat dieratkan. Oleh kerana saya dan adik-beradik dilahirkan dan dibesarkan di Kelantan, hubungan kami dengan sepupu sebelah Melaka menjadi amat terhad. Namun begitu, alhamdulillah, Allah bukakan hati untuk Azreen buatkan satu group khusus untuk kami sepupu-sepapat sebelah Melaka. Semoga Allah eratkan silaturahim sesama kami dan jadikan silaturahim ini sebagai sumber kemuliaan kami di sisi-Nya.


Aidil Adha masih lagi berlangsung. Hari-hari Tasyriq masih lagi bersama kita. 'Aidil Adha' adalah hari kita sempurnakan semangat pengorbanan demi Allah, Rasul dan agama. Ibadah sembelihan korban, menuntut pengorbanan. Apa yang Allah inginkan, bukan darah dan daging binatang korban itu, namun taqwa yang lahir daripada hati seorang hamba. Hati yang pasrah demi meraih perhatian dan cinta Allah. Taqwa ialah satu sifat yang terbit daripada hati seorang hamba yang amat sensitif dengan suka dan murka Allah. Hati yang berusaha sekuat mungkin untuk menjaga 'hati' Allah dengan penuh taat dan cinta. Inilah taqwa.

Allah berfirman, "Daging dan darah binatang korban atau hadiah itu tidak sekali-kali akan sampai kepada Allah, tetapi yang sampai kepadanya ialah Taqwa dari kamu. Demikianlah ia memudahkan binatang-binatang itu bagi kamu supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat nikmat petunjukNya. dan sampaikanlah berita gembira (dengan balasan yang sebaik-baiknya) kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalnya." (Al-Hajj 22:37)

Ibadah sembelihan, asasnya pengorbanan. Ibadah haji, penuh dengan pengorbanan. kemuncak pengorbanan ini ialah makrifah. Kata Rasulullah s.a.w. "Haji itu Arafah!" Berwukuf di Arafah adalah kemuncak. Berwukuf ertinya berhenti dan menetap seketika di Arafah. Apa makna Arafah? Arafah berasal dari akar kata, 'arafa - ya'rifu. Maka dari akar kata yang samalah perkataan makrifah! Berwukuf ialah saat seorang hamba dengan penuh pengorbanan dan penafian diri, merenung dan menghayati kebesaran Allah. Merasai kekerdilan diri, dan betapa indahnya hati seorang hamba - yang telah mewakafkan diri, harta dan masa mereka - berhubung (connected) dengan Allah SWT.

Allahu akbar, Allahu akbar, Allahu akbar... walillahil-hamd!


Semoga taufiq Allah sentiasa bersama kita!

Blog Widget by LinkWithin