Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com


Sunday, January 3, 2010

SOLUSI BIL. 15: Fadilat Sang Muhajir

Alhamdulillah, dengan izin Allah Taala, artikel saya untuk kolum bulanan di Majalah Solusi masih dapat diteruskan. Kali ini, kolum saya diletakkan di halaman 70 majalah. Saya kongsikan di sini artikel asal sebagaimana yang terdapat di dalam laptop saya. Semoga ada manfaatnya!

Berhijrah adalah satu amalan yang sangat mulia. Malah antara amalan yang paling atas dalam senarai amalan-amalan soleh. Allah s.w.t. sendiri menjadikan hijrah sebagai salah satu kriteria seorang yang benar-benar beriman. Dalam Al-Quran, amalan hijrah diseiringkan dengan amalan ‘Jihad fi Sabilillah’ (berjuang di Jalan Allah).


Antaranya, firman Allah s.w.t., mafhumnya:

“Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah (untuk membela Islam), dan orang-orang (Ansar) yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam yang berhijrah itu), merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya; mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia.” (Al-Anfaal 8:74)

Sebenarnya jika kita merujuk kehidupan para Sahabat radiyallahu ‘anhum, amalan hijrah dan jihad merupakan amalan telah sebati dengan diri mereka. Walaupun para Sahabat telah dibahagikan kepada dua gelaran, iaitu Muhajirin dan Ansar, namun sebenarnya apabila diteliti rutin kehidupan mereka; maka dapat kita simpulkan bahawa keadaan diri mereka hanya berkitar antara amalan Hijrah (meninggalkan kampung halaman atas maksud agama) dan Nusrah (membantu orang yang berhijrah kerana agama). Seorang tokoh mufakkir Islam iaitu Al-‘Allamah Asy-Syaikh As-Saiyyid Abul-Hasan Ali an-Nadwi pernah menyimpulkan di dalam satu suratnya bahawa orang Islam itu hanya terbahagi kepada dua golongan sahaja, tidak ada yang ketiga. Menjadi orang yang keluar (berhijrah) di jalan Allah (Muhajir) atau yang membantu orang yang sedang keluar (berhijrah) di jalan Allah (Ansar).

Imam Al-Qurtubi menyatakan di dalam tafsirnya, ayat di atas menyatakan bahawa orang-orang yang beriman ini telah benar-benar membuktikan keimanan mereka dengan (melaksanakan) amalan Hijrah dan Nusrah mereka; manakala Allah s.w.t. pula telah membenarkan keimanan mereka dengan bisyarah (berita gembira) melalui firman-Nya, “mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia” iaitu pahala yang besar di dalam syurga.

Sebagai gambaran betapa mulia dan tingginya fadilat amalan hijrah ini, dinukilkan satu kisah yang tercatat di dalam kitab Hayatus-Sahabah, Jilid 1, Bab Hijrah.

Diriwayatkan daripada Al-Baihaqi dari Ibnu Sirin, katanya: Diceritakan bahawa terdapat beberapa orang yang telah memuji Umar r.a. pada zamannya dan melebih-lebihkannya berbanding Abu Bakar r.a. Berita ini telah sampai kepada Umar r.a., lalu dia berkata, “Demi Allah, satu malam milik Abu Bakar lebih baik daripada (amalan) seluruh keluarga Umar. Begitu juga, satu hari yang dihabiskan oleh Abu Bakar adalah lebih baik daripada seluruh keluarga Umar!

Pada suatu malam, Rasulullah s.a.w. berangkat dari Makkah menuju gua Thaur, bersama Abu Bakar r.a. Sekejap Abu Bakar berjalan di depan Rasulullah s.a.w., dan sekejap dia berjalan di belakang baginda. Apabila Rasulullah s.a.w. menyedari hal ini, lalu baginda bertanya, “Wahai Abu Bakar, apa yang menyebabkan engkau berjalan sekejap di hadapanku dan sekajap di belakangku?”

Jawab Abu Bakar r.a., “Ya Rasulullah, apabila saya teringat musuh mengejar mu, maka saya berada di belakangmu. Apabila saya teringat yang mungkin musuh sedang menginati untuk menyerangmu, maka aku berjalan pula di hadapanmu.”

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Wahai Abu Bakar, jika terjadi apa-apa, apakah engkau lebih suka kalau itu menimpamu dan bukan menimpaku?”

Jawab Abu Bakar r.a., “Ya, demi Zat yang mengutuskan mu dengan kebenaran!”

Ketika mereka sampai di gua itu, Abu Bakar r.a. berkata kepada Rasulullah s.a.w., “Tunggulah di sini, wahai Rasulullah! Biarkan saya membersihkan dan membuangkan segala bahaya di gua ini terlebih dahulu.”

Kemudian dia masuk dan membersihkannya. Tiba-tiba dia teringat bahawa dia belum membersihkan sarang-sarang haiwan berbisa, lalu dia berkata, “Tunggulah sebentar di sini, wahai Rasulullah! Biarkan saya membersihkannya.” Kemudian dia masuk dan membersihkannya.

Setelah itu Abu Bakar r.a. berkata kepada Rasulullah s.a.w., “Turunlah, wahai Rasulullah s.a.w.” Kemudian Rasulullah s.a.w. pun turun daripada untanya.

Umar r.a. berkata, “Demi Allah yang jiwa ku di dalam gengaman-Nya, malam yang dihabiskan Abu Bakar bersama Rasulullah s.a.w. itu adalah lebih baik daripada seluruh keluarga Umar.”

Lihatlah, betapa Saiyidina Umar Al-Khattab r.a. memahami ketinggian fadilat walau satu malam sahaja keluar berhijrah di jalan Allah. Oleh yang demikian, semoga kita juga kini dapat memahami betapa pentingnya hubungan hijrah dengan usaha menegakkan agama sebagaimana yang dipesankan oleh Rasulullah s.a.w., “Wahai manusia! Berhijrahlah kamu sekalian (di jalan Allah) dan berpegang teguhlah dengan Islam, maka sesungguhnya hijrah tidak akan terhenti selama masih ada Jihad.” (HR At-Tobrani, dan sanadnya kesemuanya adalah thiqat, sebagaimana di dalam Majma’uz-Zawaaid 9/658)

Sempena tahun baru sama ada kalendar Hijri mahupun Masihi ini, marilah kita menghayati kembali ketinggian fadilat amalan Hijrah ini. Sebelum kita dijemput untuk berhijrah daripada alam dunia ini ke alam akhirat yang kekal abadi.

Friday, December 18, 2009

1,431 tahun selepas Hijrah Rasulullah s.a.w.

Hijrah telah dijadikan oleh Allah s.w.t. sebagai antara sifat orang yang benar-benar beriman. Hijrah juga merupakan satu sunnah. Peristiwa Hijrah merupakan satu garis mula, kemenangan yang hak atas yang batil. Saiyidina Umar ibn Al-Khattab r.a. amat memahami kepentingan dan kebesaran peristiwa Hijrah ini, lalu beliau ambil tahun berhijrahnya Rasulullah s.a.w. ke Yathrib (Madinah al-Munawwarah) sebagai tahun pemula kepada pengiraan dan penyeragaman kalendar atau takwim Islam.

Allah berfirman (mafhumnya):
“dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah (untuk membela Islam), dan orang-orang (Ansar) yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam yang berhijrah itu), merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia.” (Al-Anfaal 8:74)

Lalu, muncul sahaja tarikh 1 Muharram, maka umat Islam akan kembali mengingati peristiwa agung ini. Malangnya, disebabkan tahun demi tahun menyambut perayaan sempena mengingati peristiwa Hijrah Rasulullah s.a.w. ini, akhirnya kita menjadi leka dengan peristiwa itu sendiri. Kita lupa kepada peribadi-peribadi yang menjayakan hijrah itu. Kita lupa untuk mengenali dengan lebih mendalam, siapakah golongan yang digelar sebagai Muhajirin oleh Al-Quran. Kita semakin tidak mengenali siapakah mereka ini. Natijahnya, bak kata orang tua-tua, tidak kenal maka tidak cinta. Lalu cinta kita kepada golongan Muhajirin semakin luntur. Cinta kita kepada golongan yang telah membantu dan menyambut para Muhajirin, iaitu golongan Ansar juga menjadi pudar. Mata kita tidak lagi bersinar, apabila bercerita atau mendengarkan cerita tentang insan-insan terpilih ini.

Kita menjadi sibuk dengan slogan dan perarakan yang kita cipta. Hingga hati-hati kita hampir terputus untuk mengenali dan meminati golongan yang ditanda dengan bintang kehormatan oleh Al-Quran yang membawa gelar ‘Radiyallahu ‘anhum wa radhuu ‘anhu’ (Allah redha dengan mereka, dan mereka redha dengan Allah). Hijrah adalah satu peristiwa yang telah melahirkan apa yang disebut sebagai Muhajirin dan Ansar.

Allah berfirman, (mafhumnya):

“..dan orang-orang yang terdahulu - yang mula-mula (berhijrah dan memberi bantuan) dari orang-orang "Muhajirin" dan "Ansar", dan orang-orang yang menurut (jejak langkah) mereka dengan kebaikan (iman dan taat), Allah redha akan mereka dan mereka pula redha akan Dia, serta Dia menyediakan untuk mereka syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya; itulah kemenangan yang besar.” (At-Taubah 9: 100)

Hijrah bukan sahaja berkitar tentang hijrahnya Rasulullah s.a.w. dan Abu Bakar r.a., malah peristiwa Hijrah ini sepatutnya kita bicarakan sama tentang hijrahnya Muhajirin dan bantuan (nusrah) yang diberikan oleh golongan Ansar. Seorang tokoh mufakkir Islam iaitu Al-‘Allamah Asy-Syaikh As-Saiyyid Abul-Hasan Ali an-Nadwi pernah menyimpulkan di dalam satu suratnya bahawa orang Islam itu hanya terbahagi kepada dua golongan sahaja, tidak ada yang ketiga. Sama ada menjadi orang yang keluar (berhijrah) di jalan Allah (Muhajir) atau yang membantu orang yang sedang keluar (berhijrah) di jalan Allah (Ansar).

Inilah yang sepatutnya terjadi. Setiap umat perlu meletakkan posisi mereka di dalam salah satu daripada dua kategori ini, sebagai Muhajirin mahupun Ansar. Formula hijrah dan nusrah ini akan terus menjadi resepi tuntas kehebatan dan kemuliaan ummah. Melalui hijrah dan nusrah ini, Kalimah Allah akan menjadi ‘Ulya [ العليا ](tinggi) dan Kalimah Kufur akan menjadi rendah Sufla [ السفلى ](rendah dan hina). Renungkan catatan Al-Quran berkenaan perkara ini semasa Al-Quran mengisahkan tentang peristiwa agung Hijrahnya Rasulullah s.a.w.. Allah berfirman (mafhumnya):

Wahai orang-orang yang beriman! mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu: "Berangkatlah kamu beramai-ramai pada jalan Allah", kamu merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak.

Jika kamu tidak berangkat beramai-ramai (pada jalan Allah demi agama-Nya), Allah akan menyeksa kamu dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya dan ia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepadaNya. dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Kalau kamu tidak menolongnya (Nabi Muhammad) maka sesungguhnya Allah telahpun menolongnya, Iaitu ketika kaum kafir (di Makkah) mengeluarkannya (dari negerinya Makkah) sedang dia salah seorang dari dua (sahabat) semasa mereka berlindung di dalam gua, ketika ia berkata kepada sahabatnya: "Janganlah Engkau berdukacita, Sesungguhnya Allah bersama kita". Maka Allah menurunkan semangat tenang tenteram kepada (Nabi Muhammad) dan menguatkannya dengan bantuan tentera (malaikat) yang kamu tidak melihatnya. dan Allah menjadikan seruan (syirik) orang-orang kafir terkebawah (kalah dengan sehina-hinanya), dan kalimah Allah (Islam) ialah yang tertinggi (selama-lamanya), kerana Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”
(At-Taubah 9:38-40)

Melalui firman ini, Allah s.w.t. menyimpulkan bahawa natijah akhir daripada hijrah dan nusrah ini ialah akan tinggi dan mulialah Kalimah Allah. Bagi memahami perkara ini, maka kita kena merujuk kepada kehidupan para Muhajirin dan Ansar ini. Merekalah isi bicara yang perlu kita muzakarahkan bila memperkatakan tentang Hijrah.


Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah bersabda, “Wahai manusia! Berhijrahlah kamu sekalian (di jalan Allah) dan berpegang teguhlah dengan Islam, maka sesungguhnya hijrah tidak akan terhenti selama masih ada Jihad.” (HR At-Tobrani, dan sanadnya kesemuanya adalah thiqat, sebagaimana di dalam Majma’uz-Zawaaid 9/658)

Bersediakah kita?

Thursday, December 17, 2009

PEMBELIAN BUKU "MASJID ITU HIDUPKU" SECARA ON-LINE

Alhamdulillah, sekarang ini kepada sesiapa yang berminat untuk membeli buku "Masjid Itu Hidupku" secara on-line, boleh mendapatkannya melalui www.StormReaders.net/gunawan


Bagi memudahkan pesanan:
  1. Pergi ke lamanweb:http://www.StormReaders.net/gunawan
  2. Taip pada kotak Search perkataan 'masjid'
  3. Klik Search
  4. Ikuti arahan pesanan.

Dapatkan sama buku-buku lain terbitan Telaga Biru Sdn Bhd melalui e-kedai buku saya ini.

Kepada sesiapa yang berminat untuk memiliki e-kedai buku seperti saya ini, boleh hubungi saya melalui 016-3073379.

Blog Widget by LinkWithin