Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com


Saturday, November 22, 2008

Malfuzat Hadrat Al-Arif Billah Syaikh Zubairul-Hasan (d.b.)

Berkata Hadrat Al-Arif Billah Syaikh Zubairul-Hasan (damat barakatuh):

"Jangan pandang rendah kepada orang Islam yang lain. Kita tidak tahu kedudukan orang itu di sisi Allah. Allah yang tahu. Satu kisah Abdullah ibnu Mubarak, anak murid kepada Imam Abu Hanifah; beliau banyak buat usaha atas ilmu, 6 bulan keluar jalan Allah, 6 bulan lagi taklim, tulis kitab dan mengajar.

Kemudian seseorang telah memuji beliau, lalu katanya, "Semoga Allah memaafkan saya."

Beliau menyatakan, "Tukang besi di hadapan rumah saya lebih tinggi darjatnya daripada saya."

Orang yang memujinya, telah pergi ke rumah tukang besi tersebut, tetapi tukang besi tersebut rupanya telah meninggal dunia. lalu ditanyakan isterinya, apakah amalan istimewa arwah suaminya?

Isterinya memaklumkan, sepanjang masa suaminya membuat kerja besi, bila balik dia tidur. Tidak ada amalan-amalan istimewa yang lain. Bagaimanapun, ada dua perkara yang suaminya benar-benar pegang. Perkara pertama, bila dengar azan, walau apaun yang dia sedang buat, dia akan tinggalkan dan terus ke masjid, dia jaga solat fardhunya. Perkara kedua, dia selalu lihat jirannya Abdullah Mubarak sepanjang malam solat malam, sepanjang malam dia beribadat, sepanjang malam dia berdoa. Maka, setiap malam suaminya tidur dengan rasa menyesal kerana tidak ada kekuatan untuk bangun malam untuk bersolat.

Dia sering mengadu, " Ya Allah, sepanjang hari saya kerja buat besi, bila balik sudah letih tidak mampu untuk bangun solat malam seperti yang diamalkan oleh Abdullah Mubarak. Maafkanlah saya!"

Allah suka dengan pengaduannya, menyebabkan darjatnya menjadi lebih tinggi."
--------------intaha----------------------
Oh Allah, maafkanlah si faqir ini.....


No comments:

Blog Widget by LinkWithin