Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com


Monday, July 13, 2009

Bila mata tertutup...

"Apabila maut datang mencengkam, zahirnya mata tertutup, tetapi yang sebenarnya pada masa itulah 'mata' mereka akan 'terbuka' dan segalanya akan tersingkap...!"

"Walau di mana jua kita berada, kita kena tahu apa yang Allah kehendaki daripada kita. Dan kita kena tunaikan kehendak Allah itu mengikut cara Nabi Muhammad s.a.w., itulah hakikat kehambaan."

(Petikan kata-kata Fadhilatusy-Syaikh Ahmad Lat An-Nadwi, 9 Julai 2009, medan Ijtimak Umat Islam Seluruh Malaysia di Kuarters KLIA Nilai-Sepang.)

Mendengar kata-kata ini, membuatkan saya termenung panjang. Betapa benar ungkapan ini. Betapa kita sering lupa akan hari tika mata kita tertutup buat selama-lamanya. Malangnya, tertutupnya mata itu, bukanlah kesudahan dan penamat segala cerita. Sebenarnya, segalanya baru bermula. Segala yang selama ini didengar ceritanya, akan mula tersingkap. Segalanya benar-benar terbentang di depan mata. Bukan mata yang sudah tertutup itu, tetapi 'mata hakiki' seorang yang dinamakan insan.

"Oh Allah.. Jika mataku tertutup sekarang ini.. Pandangan apakah yang akan tersingkap di depan ku? Rahmat atau azab?? Oh Allah.. bantulah aku mengharungi hidup ini.. agar yang tersingkap nanti ialah khabar-khabar gembira keampunan dan rahmat Mu! Oh.. Allah! Ku adukan segalanya hanya kepada Mu! Janganlah Kau hampakan hamba Mu yang faqir ini...

2 comments:

Mahmood Syed Faheem said...

Assalamualaikum! Your blog is very nice. The photographs are very beautiful. Let us pray for peace for the world. Let us make the world pollution free and save it for our children. Wish you all the best. God is Great.

http://health-care-you.blogspot.com

Gunawan Aziz said...

Assalamu 'alaikum,

Bro Mahmood,

Tqvm for your courtesy.

Blog Widget by LinkWithin