Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com


Monday, August 24, 2009

Ramadhan dan Air Batu


Bila berbuka puasa, nikmat sungguh bila dapat teguk minuman yang sejuk. Segar lagi menyegarkan. Lalu lakulah air batu dibeli oleh orang. Kalau di kedai Mesra Petronas 'tu, selalu sampai kehabisan. Walaupun sekarang musim ramai orang demam dan batuk, nampaknya air batu masih laris jualannya.

Lihatlah, bagaimana satu minuman yang kurang sedap, tetapi bila dimasukkan ketul-ketul air batu 'tu, maka minuman yang sama, dengan rasa dan kemanisan yang sama, Allah telah tukar daripada kurang sedap menjadi begitu nikmat. Begitu mudah Allah sempurnakan keinginan kita...

Tapi cuba kita lihat, air batu yang kita letakkan itu akan mula cair. Sedikit demi sedikit, air batu itu akan mengecil, mula cair dan larut bersama minuman. natijahnya, minuman itu akan menjadi sejuk, dan begitu lazat untuk dinikmati.

Tetapi, jika air batu yang sama, kita letakkan di atas tangga.. maka ia akan mula cair juga, macam jika kita letak minuman tadi. Tapi, bila ia cair di atas tangga, maka cairnya air batu tersebut, bukan lagi membawa manfaat... bukan setakat berlaku pembaziran... malah boleh mengundang bahaya.

Begitulah juga dengan Ramadhan. Hari ini sudah masuk hari ke-4 kita berpuasa. Empat malam telah berlalu. Ramadhan telah bersama kita, namun Ramadhan juga tetap pergi meninggalkan kita. Kita suka atau tidak, kita manfaatkannya atau tidak; Ramadhan tetap akan luput daripada kita. Macam air batu tadi, ia tetap akan cair. Cuma, adakah cairnya itu membawa manfaat, ataupun cairnya itu akan membawa mudarat?

Dengan perumpaan ini, cubalah kita jawab soalan ini, "Bagaimana dengan Ramadhan kita?"

No comments:

Blog Widget by LinkWithin