Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com


Sunday, January 8, 2012

Hati yang telah terpaut dengan amalan masjid

Mereka akhirnya tiba di pinggir sungai Dajlah di bumi Babilon Iraq. Tempat yang pernah menjadi tapak ketamadunan manusia. Tempat yang pernah berkumandang dakwah Nabi Ibrahim a.s. Kelelahan perjalanan yang entah sudah berapa lama membuatkan mereka segera mencari-cari tempat yang sesuai untuk mendirikan khemah-khemah.

Amir jamaah ini tidak lain dan tidak bukan ialah Saiyidina Abu Musa al-‘Asy’ari r.a. Abdullah bin Qais, itulah nama asalnya. Berasal daripada Yaman. Seorang tokoh besar dalam kalangan para Sahabat. Seorang sahabat yang amat dekat di hati Rasulullah s.a.w.

Angin tanah Iraq terus menyapa. Terik matahari bahangnya mula terasa. Setelah memerhatikan kedudukan tempat yang ada di tepi sungai Dajlah ini, akhirnya mereka memilih satu tempat yang strategik. Sebagaimana biasa, satu khemah yang agak besar akan didirikan di tengah-tengah kumpulan khemah yang ada. Khemah utama ini sifatnya sebagai masjid untuk jamaah ini. Begitulah kebiasaan para Sahabat apabila mereka keluar di jalan Allah. Mereka amat mementingkan masjid dan berpegang teguh untuk tetap menghidupkan amalan-amalan masjid sebagaimana semasa mereka berada di Madinah. Jamaah yang dipimpin oleh Saiyidina Abu Ubaidah al-Jarrah r.a. yang dihantar ke tanah Syam juga melakukan perkara yang sama di luar bandar Baitul-Maqdis.

Kini mereka sudah mendekati bandar Basrah. Hasrat mereka hanya satu, iaitu membawa manusia kepada kejayaan di dunia dan di akhirat. Mereka telah keluar meninggalkan apa sahaja yang mereka cintai di Madinah dan bertebaran di seluruh alam, atas satu maksud sahaja. Atas maksud untuk melihat hidayah Allah tersebar atas muka bumi ini. Kini mereka sudah berada di bumi Iraq yang berada di bawah pemerintahan empayar Parsi. Demi maksud menyampaikan kalimah Allah di situ, mereka bersedia hatta untuk mengorbankan nyawa.

Beberapa orang yang telah diputuskan untuk menyediakan makanan mula menjalankan tugas mereka. Ada yang mula mengambil gandum kasar untuk dijadikan roti, ada yang mula ke hutan-hutan kecil untuk mengumpulkan kayu api. Manakala sebahagian besar ahli jamaah sudah berada di dalam khemah masjid.

Hiththan bin Abdullah ar-Raqasyi salah seorang daripada ahli jamaah di tepi sungai Dajlah ini. Beliau memerhatikan suasana di kem jamaah Abu Musa al-‘Asy’ari ini.

Akhirnya, waktu zohor telah masuk. Seorang muazzin telah mengumandangkan azan. Jamaah yang sudah sedia di dalam khemah masjid, mula bangun memenuhi saf dan melaksanakan empat rakaat solat sunat rawatib qabliyah Zohor. Masing-masing dengan penuh tenang menunaikannya. Kemudian, Zohor telah diimamkan oleh Abu Musa sendiri.

Setelah selesai Zohor berjemaah, mereka segera mendirikan solat rawatib ba’diyah Zohor. Seterusnya, mereka duduk semula dan membentuk halaqah. Halaqah ini diisi dengan majlis dan muzakarah ilmu. Begitu ghairah dan bersungguh-sungguh mereka. Keadaan ini berterusan, sehinggalah masuk waktu Asar. Lalu muazzin melaungkan azan.

(Ilustrusi ini berdasarkan beberapa riwayat yang dinukilkan di dalam kitab Hayatus-Sahabah dengan rujukan utama kepada riwayat oleh Abdur-Razzaq melalui sumber Hiththan bin Abdullah ar-Raqasyi. At-Tohawi juga meriwayatkannya secara ringkas di dalam Syarh Ma’ani al-Aathar)

Apa yang kita boleh belajar daripada cebisan kisah daripada kehidupan para Sahabat ini?

Inilah kesungguhan mereka menghidupkan amalan-malan masjid dan keghairahan mereka dalam mencari ilmu. Ilmu yang membolehkan mereka faham apa yang Allah mahu daripada mereka dan bagaimana cara yang tepat untuk mengamalkannya. Hinggakan dalam perjalanan yang penuh susah payah ini pun mereka masih bersungguh-sungguh berada di dalam halaqah-halaqah ilmu.

Bagaimana kita?

No comments:

Blog Widget by LinkWithin