Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com


Saturday, January 21, 2012

Jaminan dua pelepasan....

Imam at-Tirmizi telah merekodkan satu riwayat yang bersumber daripada Anas bin Malik r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:

مَنْ صَلَّى لِلَّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا فيِ جمَاَعَةٍ يُدْرِكُ التَكبْيِرَةَ الأُولَى كُتِبَتْ لَهُ بَرَائَتَانِ بَرَائَةٌ مِنَ النَّارِ وَبَرَائَةٌ مِنَ النِّفَاقِ

“Sesiapa yang bersolat kerana Allah selama empat puluh hari secara berjemaah dan sempat bertakbiratul-ihram (bersama imam), dituliskan baginya dua (jaminan) pelepasan. Pelepasan daripada neraka dan pelepasan daripada kemunafikan.”

(Dinukilkan di dalam Sunan at-Tirmizi, Kitab as-Solah, Bab Apa Yang Datang Berkenaan Takbiratul-Uulaa)

Imam at-Tirmizi mengomentar periwayatan hadis ini dengan mengatakan bahawa beliau tidak mengetahui seorang pun daripada kalangan para perawi yang memarfu’kan hadis ini melainkan perawi yang bernama Muslim bin Qutaibah dari Tu’mah bin ‘Amru. Muslim dan Tu’mah serta para perawi yang lain daripada sanad ini diklasifikasikan sebagai perawi thiqah, demikian yang tercatat dalam kitab at-Targhib wat-Tarhib. Hadis ini dikategorikan sebagai bertaraf ‘hasan li-ghairih’ ( حسن لغيره ), oleh itu boleh diterima sebagai hujah.

Hadis ini turut disokong oleh satu riwayat bertaraf ‘hasan’ yang direkodkan oleh Imam Ibnu Majah dalam Sunan Ibn Mājah, Kitab as-Solah, Bab Solat Isyak dan Fajar Secara Berjemaah. Bersumber daripada Saiyidina ‘Umar r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, (mafhumnya):

“Sesiapa yang bersolat di masjid secara berjemaah selama empat puluh malam, tanpa terluput rakaat pertama daripada solat Isyak, Allah tuliskan baginya keselamatan daripada neraka.”

Kedua-dua riwayat di atas menjelaskan kepada kita gabungan fadilat menunaikan solat berjemaah dengan fadilat empat puluh hari. Hasil daripada gabungan ini dengan disertakan pula fadilat dapat bertakbiratul-ihram bersama dengan imam (yakni dapat menyertai solat berjemaah daripada permulaannya lagi); Allah akan mengurniakan kita dua perkara yang amat besar, iaitu jaminan diselamatkan daripada bakaran neraka dan juga jaminan diselamatkan daripada sifat munafik.

Kedua-dua perkara ini merupakan ganjaran yang sangat besar. Tidak ada seorang pun yang benar-benar beriman yang tidak menginginkan untuk bersih daripada sifat-sifat munafik di dunia ini, seterusnya mendapat pula jaminan untuk diselamatkan daripada neraka di akhirat nanti. Selamat daripada neraka maknanya akan dimasukkan ke dalam syurga. Itulah kejayaan yang teragung bagi seseorang insan. Allah s.w.t. berfirman:

كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ ٱلْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ ٱلْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ ٱلنَّارِ وَأُدْخِلَ ٱلْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَما ٱلْحَيَاةُ ٱلدُّنْيَا إِلاَّ مَتَاعُ ٱلْغُرُورِ

“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke Syurga maka sesungguhnya dia telah berjaya dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.” (Surah Aali ‘Imran 3: 185)

Itu bagi masjid dan surau yang bertebaran di atas muka bumi ini, tetapi sebagai satu keistimewaan kepada Masjid Nabawi, ada riwayat yang juga bersumber daripada Anas bin Malik r.a.:

مَنْ صَلَّى فِى مَسْجِدِى أَرْبَعِينَ صَلاَةً لاَ يَفُوتُهُ صَلاَةٌ كُتِبَتْ لَهُ بَرَاءَةٌ مِنَ النَّارِ وَنَجَاةٌ مِنَ الْعَذَابِ وَبَرِئَ مِنَ النِّفَاقِ

“Sesiapa yang bersolat di masjidku (yakni Masjid Nabawi) empat puluh solat tanpa terluput satu waktu solat pun, dituliskan baginya pelepasan daripada neraka, keselamatan daripada azabnya dan terlepas daripada kemunafikan.” (Riwayat Imam Ahmad di dalam kitab Musnadnya)

Syaikh Syu’aib al-Arnauth mengatakan bahwa sanad hadis ini dhaif (lemah) kerana status seorang perawi iaitu Nubait bin ‘Umar yang tidak diketahui. Manakala al-Haithamiy dalam al-Majma’ az-Zawa’id pula mengatakan bahawa periwayat hadis di atas adalah thiqah.

Untuk mendapatkan sekeping sijil atau ijazah, yang pada fikiran kita akan memberi manfaat yang besar untuk kehidupan kita, kita bersedia untuk bersusah payah dan akan bersungguh-sungguh. Adakah tawaran untuk mendapat jaminan pelepasan daripada neraka ini tidak langsung menggiurkan kita? Tidak tergerakkah keimanan kita untuk mendapatkannya?

Sekarang, tanyakan diri kita, apakah cara yang boleh kita lakukan agar kita dapat menjaga solat berjemaah lima waktu dengan bertakbiratul-ihram bersama imam secara berjemaah selama empat puluh hari berturut-turut?

No comments:

Blog Widget by LinkWithin