Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com


Thursday, January 15, 2009

'Sembang-sembang hijrah' di SMK CBN

Alhamdulillah, segala pujian untuk Allah yang telah mengizinkan saya memenuhi jemputan untuk menyampaikan ceramah sempena sambutan Ma'al Hijrah SMK Convent Bukit Nenas, Kuala Lumpur.

Walaupun perjalanan membelah bandar Kuala Lumpur pada waktu menjelang tengahari amat memeritkan pemandu kenderaan, alhamdulillah, Allah izinkan untuk saya sempat sampai di SMK CBN tepat jam 11.30 pagi. Pelajar yang hadir ialah kesemua pelajar muslimah daripada Tingkatan 1 hinggalah ke Tingkatan 6.

Lalu saya berkongsilah dengan adik-adik pelajar CBN tentang hijrah. Tapi fokus saya lebih kepada hijrah dari sudut matlamat sebenar kehidupan. Oleh kerana saya tidak pandai berceramah, jadi saya bersembang sajalah. Apa yang saya lihat, wajah-wajah ceria dan berminat untuk mengikuti 'sembang-sembang hijrah' saya. Saya pun berceritalah, bagaimana hijrah yang akan dilalui daripada alam dunia ke alam barzakh. Daripada alam barzakh ke alam mahsyar dan seterusnya. Sebenarnya, apa yang ingin saya sampaikan ialah, 'rancanglah kematian kita!'

Inilah laluan hijrah yang kita perlu cakapkan setiap hari, yang perlu kita dengari setiap hari! Yang perlu kita fikirkan setiap hari, bukan hanya setahun sekali tatkala bulan Muharram tiba!


Semoga 'sembang-sembang hijrah' saya dapat diterima oleh adik-adik di CBN. Dan semoga Allah terima majlis kami tadi, untuk menjadi sumber kemuliaan kami di akhirat nanti.

"Oh Allah! Janganlah hampakan kami..."

No comments:

Blog Widget by LinkWithin