Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com


Sunday, February 20, 2011

Rabiulawal 1432H (1)

Bulan Rabiulawal masih bersama-sama umat ini. Sekali lagi kunjungannya menyebabkan umat ini geger. Umat menjadi meriah dengan kesungguhan untuk meraikan sempena keputeraan baginda Rasulullah s.a.w. Bagi tahun 1432 Hijriah ini juga tidak terkecuali. Maulidur-Rasul s.a.w. adalah inisiatif ulamak terdahulu. Satu inovasi positif (bid'ah hasanah)demi kemaslahatan ummah. Iaitu sebagai satu sarana agar hati umat ini dihubungkan kembali dengan Rasulullah s.a.w. dan perjuangan baginda.

Syaikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi menyimpulkan, sememangnya sahabat-sahabat Rasulullah s.a.w. tidak merayakan hari kelahiran Rasulullah s.a.w. Ini adalah kerana mereka telah menyaksikan secara langsung setiap gerak-geri Rasulullah s.a.w. dan seterusnya ingatan terhadap Rasulullah s.a.w. itu kekal di dalam hati dan juga ingatan. Sa'd ibn Abi Waqas r.a. mengatakan bahawa para sahabat begitu ghairah untuk menceritakan mengenai Rasulullah s.a.w. kepada anak-anak mereka seperti keghairahan mengajarkan anak-anak mereka surah-surah al-Quran. Oleh kerana mereka sering menceritakan sejarah perjuangan Rasulullah s.a.w., maka tidak perlulah mereka merayakan sepertimana dirayakan Maulidur-Rasul kini. Manakala generasi terkemudian, telah semakin melupakan sejarah gemilang ini dan kesan-kesannya. Maka adalah elok jika diadakan sambutan Maulidur-Rasul s.a.w. ini, asalkan tidak bercampur dengan perkara yang khurafat dan maksiat.

Hasanah dan absahnya sambutan Maulidur-Rasul s.a.w. bukanlah semata-mata kerana Syaikh Dr Yusuf al-Qaradhawi mengatakan sedemikian, kerana beliau sebenarnya hanya mengungkapkan apa yang telah diputuskan oleh para ulamak muktabar yang terdahulu. Imam Ibnu Hajar al-'Asqalaani rah.a. contohnya telah menyatakan di dalam kitabnya Fathul-Bari syarah kepada Jami' Sahih Bukhari berkenaan hadis bahawasanya Nabi Muhammad s.a.w. datang ke Madinah maka beliau mendapati orang- orang Yahudi berpuasa pada hari Asyura iaitu hari 10 Muharram, maka Nabi s.a.w. bertanya kepada orang Yahudi itu: "Kenapa kamu berpuasa pada hari Asyura?" Jawab mereka: "Ini adalah hari peringatan, pada hari serupa itu dikaramkan Firaun dan pada hari serupa itu Musa dibebaskan, kami berpuasa kerana bersyukur kepada Tuhan." Maka Nabi s.a.w. berkata: "Kami lebih patut menghormati Musa berbanding kamu." Kata Imam Ibnu Hajar, dari hadis ini dapat dipetik hukum iaitu, umat Islam dibolehkan bahkan dianjurkan memperingati hari-hari bersejarah, hari-hari yang dianggap besar umpamanya hari-hari Maulid, Mi'raj dan lain-lain. Malahan Nabi s.a.w. pun memperingati hari karamnya Firaun dan bebasnya Musa dengan melakukan puasa Asyura sebagai bersyukur atas hapusnya yang batil dan tegaknya kebenaran.

Demikianlah, menjelang sahaja Rabiulawal kehidupan umat ini akan bersemarak dengan sambutan hari kelahiran kekasih dan panutan mereka, Hadrat Habibillah Saiyidina Muhammad s.a.w. Pelbagai kaedah dan pendekatan diambil, bagi menyampaikan maksud sambutan ini. Selawat dan salam bergema. Hati-hati umat menjadi lembut dan bersinar dengan cahaya selawat dan ingatan kepada 'Cahaya' Rasulullah s.a.w.

Inilah harinya, hati umat ini kembali dibugarkan dengan kecintaan dan kerinduan kepada Saiyidina Khairil-Anam Muhammad s.a.w. 'Cahaya' daripada Allah s.w.t. ini telah menerangi gelita zaman, dan menjadi penyuluh kepada kebahagiaan insan hinggalah tibanya hari Kesudahan. Semarak sambutan ini mendorong pengukuhan hubungan hati umat ini dengan 'Cahaya' indah ini. Hubungan yang akan membawa umat ini untuk berusaha sekuat mungkin bagi mengikuti jejak-jejak bercahaya yang telah dipedomankan oleh Nurul-Anwaar (Cahaya kepada segala Cahaya) Saiyidina Muhammad s.a.w.

Benarlah firman Allah s.w.t. melalui kalamNya yang azali:


قَدْ جَاءكُمْ مّنَ ٱللَّهِ نُورٌ

"Sesungguhnya telah datang kepada kamu daripada Allah akan satu Cahaya..."
(Surah al-Maidah 5: 15)

Imam al-Alusi di dalam kitab tafsir Ruhul-Ma'ani beliau menyatakan: "Sesungguhnya telah datang kepada kamu daripada Allah akan satu Cahaya yang agung dan dialah cahaya kepada segala cahaya dan lagi Nabi pilihan (iaitu Muhammad) sallahu 'alaihi wa sallam)."

Semoga sambutan Maulidur-Rasul s.a.w. yang buat sekian kalinya ini, menjadikan hati dan kehidupan kita bercahaya. Pagi dan petang kita bercahaya. Siang dan malam kita bercahaya. Dunia dan akhirat kita bercahaya. Bercahaya dengan Cahaya murni Rasulullah s.a.w.

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan Taubat Nasuha, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang-orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahaya mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka (semasa mereka berjalan); mereka berkata: Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu." (Surah at-Tahrim 66: 8)

No comments:

Blog Widget by LinkWithin