Allah SWT telah menciptakan segala makhluk tanpa pertolongan sesiapa pun. Semuanya hanya bersumber daripada kemutlakan kudrat dan iradat Allah. Semua makhluk adalah diciptakan, sedangkan penciptanya hanya satu, iaitu Allah Yang Maha Esa. Rasulullah s.a.w. menyatakan, “Allah telah menuliskan takdir bagi seluruh makhlukNya 50,000 tahun sebelum Dia menciptakan langit dan bumi.” (HR Muslim) Demikianlah gambaran betapa sempurnanya perancangan dan pelaksanaan Allah terhadap ciptaanNya.
Setelah beberapa lama alam ini tercipta, akhirnya tiba masa makhluk bernama manusia dicipta. Bermula dengan Adam dan Hawa, lalu populasi manusia telah berkembang biak daripada zaman ke zaman. Sejak penciptaan manusia pertama itu, Allah telah membuat satu ketetapan bahawa kejayaan hakiki manusia ialah sejauhmana mereka dapat mentaati perintah Allah dalam kehidupan dunia mereka. Kejayaan mentaati perintah Allah sebagaimana cara yang disampaikan oleh para utusanNya, akan membawa seseorang itu kepada kejayaan hakiki yang kekal lagi maha sempurna, iaitu dapat memasuki syurga Allah SWT.
“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke Syurga maka sesungguhnya dia telah berjaya dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.” (Aali ‘Imran 3: 185)
Sangat penting untuk kita fahami dan selalu ingatkan diri kita, apa pun yang kita lakukan, yang kita huru harakan sehari-hari sepanjang hidup kita ini; semuanya akan terhenti dengan kematian. Seterusnya, bermula dengan kematian ini, maka bermulalah kehidupan kita yang sebenar, iaitu kehidupan akhirat yang tiada kematian lagi. Pada hari kiamat, segala natijah kehidupan kita di dunia akan disempurnakan balasannya, sama ada balasan baik mahupun balasan buruk. Oleh itu, sangat penting sekali setiap detik kehidupan kita di dunia ini sentiasa kita ukur dengan neraca yang betul, bagi memastikan kita sentiasa di atas jalan keredhaan Allah SWT.
Neraca yang menjadi standard penentu sama ada kita berjaya atau tidak ialah agama. Agama ialah apa sahaja perintah Allah, cara sebagaimana yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. Baik urusan yang hendak diukur itu pada peringkat individu, keluarga, masyarakat mahupun pada skala sebuah negara ataupun sebuah empayar. Setiap gerak dan pemikiran orang yang beriman mestilah meletakkan neraca ini mengatasi sebarang agenda.
Apabila Perlembagaan negara kita memperuntukkan dengan sejelas-jelasnya di dalam Perkara 3 (1) bahawa “Islam is the religion of the Federation” atau terjemahan Melayunya “Islam adalah agama bagi Persekutuan.” Manakala terjemahan Arabnya, “الإسلام دين الدولة”. Ini bermaksud, Islam ialah agama bagi negara Malaysia. Bila dikatakan sebagai agama negara, itu adalah berlainan sekali dengan ungkapan “Islam adalah agama rasmi negara Malaysia.” Logik mudahnya, jika kita kata rasmi, maka ada yang tidak rasminya nanti. Jika kita kata sebagai agama rasmi, seolah-olah Islam itu adalah satu perkara yang bukan milik kita tetapi hanya satu tempelan sementara. Seperti seorang Menteri Besar, jika dikatakan rumah rasmi Menteri Besar, maknanya rumah itu adalah rumah yang bukan miliknya tetapi diperuntukkan semasa menjadi Menteri Besar. Apabila dia tidak lagi menjadi seorang Menteri Besar, maka rumah itu tidak lagi boleh digunakannya. Oleh itu, kita wajib membetulkan salah faham kita selama ini, bahawa Islam ialah agama rasmi negara., sebaliknya kita kena bertegas dengan bahawa Islam ialah agama negara.
Jika seseorang itu sudah beragama Islam, maka dia tidak boleh dalam masa yang sama juga mengaku beragama Kristian, Buddha ataupun Hindu. Ini berlainan sekali jika Islam hanya agama rasmi seseorang, maka boleh jadi pula Kristian, Buddha atau Hindu menjadi agama yang tidak rasmi. Begitulah juga negara, apabila dimaktubkan bahawa Islam ialah agama negara ini, maka seolah-olahnya boleh dikatakan akidah negara ini ialah Islam. Tidak boleh yang lain sama sekali.
Maka berdasarkan Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan ini, Malaysia sebenarnya telah mendefinisikan dirinya sebagai sebuah negara Islam. Sekiranya seseorang individu muslim itu diwajibkan mempertahankan agama Islamnya, maka kita secara kolektif juga wajib mempertahankan kedudukan Islam sebagai agama negara ini.
Kita boleh melakukan apa sahaja, tetapi tidak ada agenda yang lebih tinggi daripada memastikan peruntukan ini tidak terganggu gugat walau bagaimana cara sekalipun. Agenda mempertahankan Islam ini adalah penentu sama ada kita akan mulia atau hina di sisi Allah SWT. Islam adalah mengatasi segala agenda baik agenda komuniti, parti, puak mahupun bangsa. Malah, sesuai dengan takrif Melayu yang termaktub di dalam Perlembagaan, maka setiap orang Melayu itu mestilah sentiasa mempertahankan agama Islam di negara ini.
Justeru, dalam senarai teratas perkara yang perlu dilakukan bagi mempertahankan agenda ini ialah memastikan tidak ada sebarang pindaan Perlembagaan terhadap perkara ini dilakukan di Parlimen. Setiap ruang yang mampu memberikan ancaman ini hendaklah awal-awal lagi ditangani oleh setiap muslim tanpa mengira parti dan fahaman politik. Untuk itu, semua politikus Melayu-Muslim dan juga setiap individu muslim di negara ini, amat perlu untuk memastikan kerusi ahli-ahli Parlimen yang beragama Islam mestilah tidak kurang daripada 2/3 bilangan kerusi di Dewan Rakyat. Sekiranya, bilangan Ahli Parlimen muslim di bawah 2/3, maka ini bermakna kedudukan Perkara 3 (1) hanya terpulang kepada ihsan yang bukan Islam.
Apa yang perlu kita lakukan sekarang? Insafi dan renung-renungkanlah!
Setelah beberapa lama alam ini tercipta, akhirnya tiba masa makhluk bernama manusia dicipta. Bermula dengan Adam dan Hawa, lalu populasi manusia telah berkembang biak daripada zaman ke zaman. Sejak penciptaan manusia pertama itu, Allah telah membuat satu ketetapan bahawa kejayaan hakiki manusia ialah sejauhmana mereka dapat mentaati perintah Allah dalam kehidupan dunia mereka. Kejayaan mentaati perintah Allah sebagaimana cara yang disampaikan oleh para utusanNya, akan membawa seseorang itu kepada kejayaan hakiki yang kekal lagi maha sempurna, iaitu dapat memasuki syurga Allah SWT.
“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke Syurga maka sesungguhnya dia telah berjaya dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.” (Aali ‘Imran 3: 185)
Sangat penting untuk kita fahami dan selalu ingatkan diri kita, apa pun yang kita lakukan, yang kita huru harakan sehari-hari sepanjang hidup kita ini; semuanya akan terhenti dengan kematian. Seterusnya, bermula dengan kematian ini, maka bermulalah kehidupan kita yang sebenar, iaitu kehidupan akhirat yang tiada kematian lagi. Pada hari kiamat, segala natijah kehidupan kita di dunia akan disempurnakan balasannya, sama ada balasan baik mahupun balasan buruk. Oleh itu, sangat penting sekali setiap detik kehidupan kita di dunia ini sentiasa kita ukur dengan neraca yang betul, bagi memastikan kita sentiasa di atas jalan keredhaan Allah SWT.
Neraca yang menjadi standard penentu sama ada kita berjaya atau tidak ialah agama. Agama ialah apa sahaja perintah Allah, cara sebagaimana yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. Baik urusan yang hendak diukur itu pada peringkat individu, keluarga, masyarakat mahupun pada skala sebuah negara ataupun sebuah empayar. Setiap gerak dan pemikiran orang yang beriman mestilah meletakkan neraca ini mengatasi sebarang agenda.
Apabila Perlembagaan negara kita memperuntukkan dengan sejelas-jelasnya di dalam Perkara 3 (1) bahawa “Islam is the religion of the Federation” atau terjemahan Melayunya “Islam adalah agama bagi Persekutuan.” Manakala terjemahan Arabnya, “الإسلام دين الدولة”. Ini bermaksud, Islam ialah agama bagi negara Malaysia. Bila dikatakan sebagai agama negara, itu adalah berlainan sekali dengan ungkapan “Islam adalah agama rasmi negara Malaysia.” Logik mudahnya, jika kita kata rasmi, maka ada yang tidak rasminya nanti. Jika kita kata sebagai agama rasmi, seolah-olah Islam itu adalah satu perkara yang bukan milik kita tetapi hanya satu tempelan sementara. Seperti seorang Menteri Besar, jika dikatakan rumah rasmi Menteri Besar, maknanya rumah itu adalah rumah yang bukan miliknya tetapi diperuntukkan semasa menjadi Menteri Besar. Apabila dia tidak lagi menjadi seorang Menteri Besar, maka rumah itu tidak lagi boleh digunakannya. Oleh itu, kita wajib membetulkan salah faham kita selama ini, bahawa Islam ialah agama rasmi negara., sebaliknya kita kena bertegas dengan bahawa Islam ialah agama negara.
Jika seseorang itu sudah beragama Islam, maka dia tidak boleh dalam masa yang sama juga mengaku beragama Kristian, Buddha ataupun Hindu. Ini berlainan sekali jika Islam hanya agama rasmi seseorang, maka boleh jadi pula Kristian, Buddha atau Hindu menjadi agama yang tidak rasmi. Begitulah juga negara, apabila dimaktubkan bahawa Islam ialah agama negara ini, maka seolah-olahnya boleh dikatakan akidah negara ini ialah Islam. Tidak boleh yang lain sama sekali.
Maka berdasarkan Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan ini, Malaysia sebenarnya telah mendefinisikan dirinya sebagai sebuah negara Islam. Sekiranya seseorang individu muslim itu diwajibkan mempertahankan agama Islamnya, maka kita secara kolektif juga wajib mempertahankan kedudukan Islam sebagai agama negara ini.
Kita boleh melakukan apa sahaja, tetapi tidak ada agenda yang lebih tinggi daripada memastikan peruntukan ini tidak terganggu gugat walau bagaimana cara sekalipun. Agenda mempertahankan Islam ini adalah penentu sama ada kita akan mulia atau hina di sisi Allah SWT. Islam adalah mengatasi segala agenda baik agenda komuniti, parti, puak mahupun bangsa. Malah, sesuai dengan takrif Melayu yang termaktub di dalam Perlembagaan, maka setiap orang Melayu itu mestilah sentiasa mempertahankan agama Islam di negara ini.
Justeru, dalam senarai teratas perkara yang perlu dilakukan bagi mempertahankan agenda ini ialah memastikan tidak ada sebarang pindaan Perlembagaan terhadap perkara ini dilakukan di Parlimen. Setiap ruang yang mampu memberikan ancaman ini hendaklah awal-awal lagi ditangani oleh setiap muslim tanpa mengira parti dan fahaman politik. Untuk itu, semua politikus Melayu-Muslim dan juga setiap individu muslim di negara ini, amat perlu untuk memastikan kerusi ahli-ahli Parlimen yang beragama Islam mestilah tidak kurang daripada 2/3 bilangan kerusi di Dewan Rakyat. Sekiranya, bilangan Ahli Parlimen muslim di bawah 2/3, maka ini bermakna kedudukan Perkara 3 (1) hanya terpulang kepada ihsan yang bukan Islam.
Apa yang perlu kita lakukan sekarang? Insafi dan renung-renungkanlah!