Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com

Saturday, May 3, 2008

Nasyid...


Sabtu hujung minggu saya kali ini nampaknya dihabiskan dengan menemani Uwais ke Pertandingan Festival Nasyid Peringkat Sekolah-Sekolah WP Putrajaya. Uwais terpilih sebagai ahli nasyid yang mewakili SK Putrajaya Presint 9(1). Kalau tahun lepas, 'Umair, kali ini giliran adiknya Uwais pula.

Tahun lepas, abangnya 'Umair dan pasukan nasyidnya berjaya menjadi Johan (Kategori Sekolah Rendah) peringkat Putrajaya, seterusnya mewakili Putrajaya ke peringkat kebangsaan. Kali ini, Uwais dan rakan-rakannya pula yang mencuba nasib. acara diadakan di SK Putrajaya Presint 8(2).

Sebanyak lapan sekolah rendah mengambil bahagian tahun ini. Acara nasyid bermula dengan sekolah Uwais yang memulakan sayembara.

Uwais sedang beraksi.

"Ok lah.. Dari segi persembahan, kira ok 'dah!", komen saya. Dari segi suara payah juga nak komen, kerana Uwais bukan jadi vokalis. 'Umair dulu vokalis.

Para hakim, nampaknya yang betul-betul berwibawa. Semuanya profesional. Diketuai oleh Ustaz Asri Rabbani. Ada tiga orang semuanya, mewakili bahagian persembahan, suara dan lagu.

Para hakim profesional


Menjelang tengahari, saat keputusan diumumkan. Dimulai dengan ulasan ketua hakim, Ustaz Asri Rabbani. Setelah memberikan komen-komen membina, Ustaz Asri juga memberikan beberapa tips dan petua mengenai suara, lagu dan persembahan nasyid. Akhirnya... Setelah keputusan beberapa kategori diumumkan, tibalah saatnya.....


"Tempat kedua, dimenangi oleh Kumpulan Insof dari SK Putrajaya Presint 9(1)!!", pengacara mengumumkan.



Alhamdulillah, Uwais dan kawan-kawannya, berjaya menjadi Naib Johan.



"Johan jugak, cuma turun satu langkah je..!", demikianlah ulasan Uwais.



Wakil Insof sedang menerima hadiah

Mengimbau pertandingan nasyid ini, saya terfikirkan apa yang dikatakan sebagai aliran nasyid negara. Sememangnya tidak dapat dinafikan, genre nasyid semakin berkembang dan diterima ramai.

Walau bagaimanapun, saya melihat garis pemisahan antara irama nasyid dan juga lagu-lagu pop semakin nipis. Jika dulu, irama nasyid mempunyai identitinya sendiri - sama ada muzik, melodi, lirik dan persembahannya - namun sekarang rasanya sudah semakin susah untuk dibezakan.

Ini terjadi, mungkin kerana definisi nasyid itu sendiri. Sekiranya kita menerima, bahawa nasyid itu bukan pada rentaknya, tetapi lirik dan mesej yang ingin disampaikan, maka saya berani mengatakan begitu banyak lagu Ramli Sarip, M. Nasir atau Zainal Hijau - sekadar memberi beberapa contoh -yang boleh dinobatkan sebagai nasyid.

Jika definisi ini diguna pakai, maka apa pula perlunya diwujudkan apa yang dinamakan penyanyi dan kumpulan nasyid?

Mungkin para munsyid atau nasyeeder boleh melakukan introspeksi dalaman dan dapat menghasilkan satu definisi yang tuntas, apa itu yang dikatakan sebagai nasyid!

Thursday, May 1, 2008

Pada suatu pagi Penghulu Segala Hari...

Alhamdulillah, hari ini hari Penghulu Segala Hari - yakni hari Jumaat - menjelma lagi. Hujung-hujung akhir zaman 'ni, setiap menjelangnya hari Jumaat merupakan perkara yang mendebarkan... Kerana hari Kiamat juga berlaku pada hari Jumaat!

Semasa memandu untuk menghantar Abang Ngah dan Alang ke sekolah tadi, buka radio Ikim.FM. Alhamdulillah, banyak ilmu yang dapat diambil. Antara yang menarik satu segmen wawancara dengan Sdr Ridhuan Tee. Satu perkongsian pandangan yang amat menarik.


"Islam itu tinggi, tiada yang lebih tinggi daripadanya!", kata Sdr Ridhuan. Cara pengucapan yang bersungguh-sungguh dan bersemangat, saya kira membayangkan apa sebenarnya yang menjadi bergelora dalam lubuk hati dan Iman beliau.


Tiba-tiba saya menjadi kagum. Begitu hebat hidayah Allah. Jika dahulunya, beliau seorang yang bukan mukmin, kini beliau menjadi seorang muslim yang berada di barisan paling hadapan dalam meninggikan kalimah Allah Taala di atas muka bumi ini, terutamanya di bumi Tanah Melayu ini.

Ingatan saya membawa saya kembali ke alam sebagai penuntut universiti. Saya teringat Al-Fadhil Ustaz Ismail Chong, salah seorang guru hadith kami.

Semoga Allah terus memberkati mereka ini dengan kekuatan untuk membimbing masyarakat Islam kepada kerdehaaan Allah. Biarpun mereka menerima hidayah Iman dan Islam lebih lambat daripada orang Melayu, tetapi bukanlah satu kehinaan untuk kita pula bernaung dan mencarim kekuatan daripada da'ie-da'ie yang mukhlis ini.

Allah tidak pernah perlukan sesiapa untuk menegakkan agama-Nya. Allah pernah gunakan bangsa Arab, Parsi, Monggul, Turki, India dan sebagainya untuk meneraju kegemilangan umat Islam. Allah pernah gunakan seelor burung Hud-Hud untuk sebarkan agama-Nya. Allah tidak perlukan sesiapa, tetapi sesiapa yang berusaha menegakkan agama Allah, sebenarnya telah diberikan nikmat yang amat besar.


Sudahkah kita pastikan, apakah tugas hakiki kita sebagai seorang muslim?

Hari Pekerja!

"i wish a 'happy labour day' to everybody at home....have a nice rest with the family!", kata adik saya dari Algiers, Algeria.

'Dah menjangkau 10 tahun adik saya 'tu tinggal di rantau orang. Tapi 'tak 'lah kira merantau sangat, sebab dia tinggal di sana bersama suaminya yang memang pun orang Algeria. Mereka bertemu jodoh semasa bersama-sama belajar di UK.

Ya! Kita semua sedang bercuti hari ini. Tapi bercuti, bukannya bermakna tidak sibuk. Sudah petang begini, barulah ada ruang untuk menulis sesuatu di blog ini. Itu pun, baru 'nak mula menaip, adik saya yang tinggal di Shah Alam sampai. Sebenarnya singgah untuk ambil pesanan Kopi Radixnya.

Ingat 'tak iklan, "Mai secawan..." 'tu?

Saya terfikir, 1 Mei ialah Hari Pekerja. Hari untuk orang-orang yang bekerja; tetapi kita menyambutnya dengan bercuti!!! Ironi bukan?

Bekerja merupakan satu perkara yang mulia. Kita selalu dengar ungkapan - yang mungkin sudah menjadi satu slogan - bahawa 'Kerja Itu Ibadah'. Ibadah umum, katanya. Dek sering kita selalu dengar ungkapan itu, menyebabkan kita akhirnya menjadi lali dan kehilangan makna.

Ibadah hakikatnya ialah kehambaan. Bagaimanapun, kehambaan itu disertai dengan kecintaan. Dengan makna yang sedemikian, seorang hamba dalam kontak 'Ibadah' sebenarnya ialah seorang kekasih. Seorang kekasih, fokus jiwa dan raganya ialah kegembiraan pihak yang dikasihi. Syair Arab ada menyatakan,

"Seorang kekasih, terhadap seorang yang dikasihi, amat taat sekali!".

Jika demikian, sejauhmana sebenarnya segala kerja yang kita buat, kerja yang kita bertungkus-lumus melakukannya, benar-benar membawa kita kepada sifat kehambaan ini? Demi kita menggapai kasih dan cinta Allah kepada kita?

Apakah lagi yang lebih menggembirakan seorang kekasih, lebih daripada balasan kasih dan cinta daripada orang yang dikasihinya?

Sebagai berita gembira kepada kita semua yang bergelar pekerja ini, Rasulullah S.A.W. menyatakan:

“Sesungguhnya Allah kasih apabila seseorang dari kamu melakukan sesuatu pekerjaan, dia ber’itqan’ dengan pekerjaan itu.” (Hadis riwayat Al-Baihaqi).
Jelas, Itqan ialah satu konsep yang telah digariskan sendiri oleh Rasulullah S.A.W. Al-Quran sendiri menggunakan perkataan ini semasa menggambarkan tentang Allah S.W.T.,

“Dan engkau melihat gunung-ganang, engkau menyangkanya tetap membeku, padahal ia bergerak cepat seperti bergeraknya awan; (demikianlah) perbuatan
Allah yang telah membuat segala sesuatu dengan serapi-rapi dan sebaik-baiknya
(Itqan); Sesungguhnya Dia amat mendalam pengetahuan-Nya akan apa yang kamu
lakukan."(Surah An-Naml 27: 88)

Perkataan Arab ‘Itqan’ merupakan perkataan yang sering digunakan bagi menunjukkan tahap sesuatu kerja yang berkualiti.

Penjelasan terbaik yang mungkin boleh diberikan untuk makna Itqan ialah “untuk menyusun dan menyisihkan sesuatu benda atau perkara secara saintifik dan berseni bagi tujuan mencapai natijah yang paling sempurna.”

Di samping itu, perkataan Arab yang sinonim dengan Itqan ialah Ihkam, yang bermaksud melakukan sesuatu dengan ‘hikmah’. Perkataan ‘hikmah’ ini dan juga kata terbitan daripadanya telah disebutkan tidak kurang daripada 300 tempat di dalam Al-Quran. Ini adalah indikasi paling ringkas dan jelas bagi menunjukkan betapa Islam memberikan perhatian yang besar terhadap melaksanakan pekerjaan yang berkualiti.

"Emmm.. Panjang pulak tazkirah on-the-spot saya ni!"

Apapun, berita gembira ini menyatakan, pekerjaan kita ini merupakan medan kita yang terbaik untuk kita mendapatkan kasih Allah kepada kita!


Selamat Hari Pekerja!




Monday, April 28, 2008

Parlimen...


(i)

Alhamdulillah, selepas lebih 50 hari daripada tarikh keputusan pilihanraya, akhirnya Parlimen Malaysia akan kembali memainkan fungsinya. Kuasa rakyat, suara rakyat, wakil rakyat akan kembali mewarnai institusi antara yang paling penting di negara ini. Dimulakan dengan titah SPB Yang Di-Pertuan Agong, Parlimen akan mula bersidang.

Harapan saya, sebagai salah seorang rakyat Malaysia, Parlimen ini akan menjadi medan untuk Musyawarah dapat ditegakkan.

Kepada Ahli-ahli Parlimen, amat diharapkan mereka benar-benar memainkan peranan bagi mewakili suara rakyat kawasan masing-masing. Walaupun mereka telah diberikan mandat oleh majoriti pengundi, ini bukanlah bermakna hubungan mereka dengan suara dan pendapat rakyat yang diwakili telah selesai. Telah tamat. Hanya perlu menunggu 4-5 tahun lagi untuk diperbaharui.

"Bertakwalah kepada Allah, dan berintegritilah kepada rakyat yang YB semua wakili!"

Selamat menjalankan tugas....

(ii)

Menyentuh tentang Parlimen ni, diharapkan rakyat Malaysia semua juga turut memainkan peranan di Parlimen ini.

"Aih... macamana pulak tu?"

Kita sebagai rakyat ini jangan cepat lupa, siapa sebenarnya 222 YB yang baru mengangkat sumpah semalam 'tu. Sebelum mereka mengangkat sumpah, siapa yang angkat mereka? Kitalah yang mengangkat mereka, untuk mewakili kita!

Tidak kiralah siapa yang menang, kita perlu menerima hakikat bahawa itulah Ahli Parlimen kawasan kita! Wakil kita!

Jadi, kita juga perlu untuk terus memainkan peranan agar suara kita dapat diwakili. Kita perlu menggunakan segala sarana yang ada untuk mendekati YB kita 'tu. Tolak tepi masalah kepartian. Itu cerita 5 tahun lagi. Sekarang, yang lebih penting, bagaimana kita turut terus memberikan sumbangan bagi menjadikan Malaysia ini sebuah "baldatun toiyibatun wa rabbun ghafur" [negara yang sejahtera dan Tuhan yang Maha Pengampun (merahmatinya)]...

Kita jangan hanya berputar-putar di dalam 'Circle of Concern' sahaja... Kita perlu meluaskan 'Circle of Influence' kita... kerana segalanya akan diperhitungkan satu Hari nanti..

Hari Perhitungan yang pasti dan pasti dan pasti kita semua akan temui....!
Blog Widget by LinkWithin