Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com

Saturday, November 22, 2008

Malfuzat Hadrat Al-Arif Billah Syaikh Zubairul-Hasan (d.b.)

Berkata Hadrat Al-Arif Billah Syaikh Zubairul-Hasan (damat barakatuh):

"Jangan pandang rendah kepada orang Islam yang lain. Kita tidak tahu kedudukan orang itu di sisi Allah. Allah yang tahu. Satu kisah Abdullah ibnu Mubarak, anak murid kepada Imam Abu Hanifah; beliau banyak buat usaha atas ilmu, 6 bulan keluar jalan Allah, 6 bulan lagi taklim, tulis kitab dan mengajar.

Kemudian seseorang telah memuji beliau, lalu katanya, "Semoga Allah memaafkan saya."

Beliau menyatakan, "Tukang besi di hadapan rumah saya lebih tinggi darjatnya daripada saya."

Orang yang memujinya, telah pergi ke rumah tukang besi tersebut, tetapi tukang besi tersebut rupanya telah meninggal dunia. lalu ditanyakan isterinya, apakah amalan istimewa arwah suaminya?

Isterinya memaklumkan, sepanjang masa suaminya membuat kerja besi, bila balik dia tidur. Tidak ada amalan-amalan istimewa yang lain. Bagaimanapun, ada dua perkara yang suaminya benar-benar pegang. Perkara pertama, bila dengar azan, walau apaun yang dia sedang buat, dia akan tinggalkan dan terus ke masjid, dia jaga solat fardhunya. Perkara kedua, dia selalu lihat jirannya Abdullah Mubarak sepanjang malam solat malam, sepanjang malam dia beribadat, sepanjang malam dia berdoa. Maka, setiap malam suaminya tidur dengan rasa menyesal kerana tidak ada kekuatan untuk bangun malam untuk bersolat.

Dia sering mengadu, " Ya Allah, sepanjang hari saya kerja buat besi, bila balik sudah letih tidak mampu untuk bangun solat malam seperti yang diamalkan oleh Abdullah Mubarak. Maafkanlah saya!"

Allah suka dengan pengaduannya, menyebabkan darjatnya menjadi lebih tinggi."
--------------intaha----------------------
Oh Allah, maafkanlah si faqir ini.....


Thursday, November 20, 2008

Peta Minda Surah Yaasiin


Memudahkan seseorang itu memahami isi kandungan surah Yaasiin
Oleh: Azran Jaffar

YAASIIN, surah ke-36 di dalam kitab suci al-Quran disebut sebagai hati al-Quran adalah antara surah yang kerap dibaca. Surah ini ‘dikeluarkan’ dan dijadikan kitab kecil , bagi memudahkan pembacaannya.

Namun, walaupun ramai yang menjadikan bacaan Yaasiin sebagai amalan terutama pada malam Jumaat selepas selesai fardu Maghrib, sementara menunggu waktu Isyak, mungkin juga tidak ramai yang memahami dengan mendalam apa yang dibaca.

Ini menyebabkan penghayatan terhadap maksud yang terkandung di dalam surah berkenaan bagaikan tidak sampai kepada pembacanya.

Bagi membantu masyarakat memahami kandungan surah Yaasiin dengan mudah, penceramah dan pendakwah, Mohd Gunawan Che Abdul Aziz mengambil inisiatif menghasilkan poster Peta Minda Huraian Surah Yaasiin.

Penerbitan poster berukuran A3 ini bagi memupuk sifat suka mengkaji dan mendalami ilmu agama di kalangan masyarakat dan ini membolehkan sesuatu amalan baik yang telah menjadi kelaziman, lebih banyak faedahnya yang dapat dimanfaatkan, katanya.

Mohd Gunawan berkata, amalan membaca surah Yaasiin sudah sebati dengan masyarakat kita, baik secara individu mahupun kolektif, maka amalan yang baik ini adalah sangat perlu dan dapat dilengkapkan dengan pemahaman serta penghayatan.

Ia sesuai dengan tujuan al-Quran itu sendiri diturunkan untuk menjadi petunjuk kepada mereka yang bertakwa, katanya.

“Kita tahu ramai yang rajin membaca Yaasiin, tetapi adakah mereka benar-benar faham apa yang mereka baca,” kata Mohd Gunawan.

Katanya, apabila sudah memahami surah Yaasiin, seseorang itu akan dapat membacanya dengan penghayatan tak kiralah sama ada membacanya sendirian atau sewaktu menghadiri majlis tahlil.

Gunawan berkata, dalam menggunakan peta minda itu, ada baiknya bagi mereka yang tidak memahami bahasa Arab, meletakkan bersama mereka terjemahan al-Quran dan bagi memahami surah Yaasiin dengan baik, sekurang-kurangnya terdapat tujuh isi utama iaitu:

1. Yaasiin sebagai satu daripada siri himpunan enam surah yang lain.

2. Perkataan Yaasiin adalah satu daripada huruf Al-Muqotto’at di dalam al- Quran.

3. Zaman pewahyuan surah Yaasiin

4. Ringkasan surah

5. Gelaran sebagai ‘hati al-Quran’

6. Pembahagian ayat-ayat

7. Kesimpulan isi kandungan

Gunawan berkata, sebagai satu daripada himpunan enam surah, seseorang itu perlu juga memahami surah 34, 35, 37, 38 dan 39 untuk dapat menghayati surah Yaasiin. Surah berkenaan ialah surah Saba, Fatir, As-Saffaat, Sod dan Az-Zumaar yang mana kesemuanya menyentuh perkara-perkara pokok mengenai kerohanian.

“Apabila surah Yaasiin dibaca dan dihayati bersama lima surah yang lain itu, barulah kita akan nampak mesej antara keenam-enam surah itu,” kata Mohd Gunawan.

Peta Minda Huraian Surah Yaasiin perlu dilihat dari isi pertama sehingga ketujuh yang mana sambil memahami ia juga mendorong seseorang itu untuk mengkaji, katanya.

Katanya, dengan menggunakan peta minda ini ia sebenarnya lebih memudahkan seseorang itu dalam memahami isi kandungan surah Yaasiin, berbanding nota yang mungkin datang dalam beberapa halaman.

Melalui peta minda yang dibuat sebagai ringkas dan senang pada mata, sekali pandang seseorang itu sudah dapat menangkap apa yang digambarkan.

Gunawan berkata, selain untuk pemahaman individu, peta minda ini juga boleh digunakan oleh guru agama di dalam kuliah agama mereka bagi memberikan huraian mengenai surah Yassin.

“Oleh kerana ada tujuh isi yang dibincangkan, maka satu isi boleh diperjelaskan dalam kuliah seminggu sekali misalnya, dan ini bermakna keseluruhan peta minda boleh digunakan selama kira-kira dua bulan,” katanya.

Gunawan berkata, surah Yaasiin disebut sebagai hati al-Quran kerana ia membicarakan peribadi terpenting iaitu Rasulullah dan ajaran terpenting iaitu wahyu dan akhirat, selain surah Yaasiin juga ada pemiliknya (Sohib).

Beliau berkata, ilham untuk menghasilkan Peta Minda Huraian Surah Yaasiin timbul selepas melihat isterinya yang bertugas sebagai gura agama menyediakan peta minda sebagai nota mengajar.

“Dengan mengambil contoh peta minda yang ada, seseorang itu boleh membuat peta mindanya sendiri untuk perkara-perkara lain seperti untuk berjaya dalam kerjaya dan perniagaan juga pengurusan,” katanya.

Katanya, peta minda memanfaatkan bagaimana otak berfungsi secara neurologi dan ia membolehkan seseorang itu mendapat gambaran menyeluruh berkenaan sesuatu subjek dan juga membolehkan perincian kandungan subjek berkenaan disusun dan dipersembahkan dalam bentuk yang sistematik dan jelas.

Namun, untuk peta minda surah Yaasiin ini, matlamat akhir Gunawan adalah supaya masyarakat dapat menghayati surah berkenaan dan dapat mempraktikkan di dalam kehidupan mereka.

-----------------
Nota: Ini adalah salinan laporan akhbar Berita Minggu yang membuat liputan mengenai Peta Minda Surah Yasin saya.

Lama 'dah saya duk cari...

Saya pernah ternampak poster ni di satu surau dan juga melalui emel, tapi masa tu belum reti blog-blog ni... Hari 'ni sekali lagi saya dapat melalui emel rasmi saya... Kali 'ni saya abadikan dalam blog saya ni :-)



Semoga ada manfaatnya!

Wednesday, November 19, 2008

Titah Raja Nazrin

Hari 'ni, entah kenapa, semasa melayari bernama.com.my tadi, rasa tertarik pulak dengan laporan berita ini. Jadi saya memutuskan untuk abadikan dalam blog saya. Tuanku Raja Muda Perak 'ni, dalam banyak perkara saya begitu kagum dengan baginda. :-)

PETALING JAYA, 19 Nov (Bernama) -- Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah bertitah masyarakat pendatang di sesebuah negara perlu mempamerkan perasaan hormat dan penerimaan mereka terhadap tradisi, sejarah dan sistem kerajaan yang wujud di negara yang menerima mereka.

Bak kata pepatah Melayu 'Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung', titah baginda semasa merasmikan Forum Kepelbagaian Perkara mengenai Diaspora Dalam Komanwel kelima di Monash University di Bandar Sunway di sini.

"Oleh itu, anggapan bahawa beban tanggungjawab hanya terletak di bahu negara penerima mungkin tidak tepat," titah baginda apabila diminta memberi pendapat mengenai garis sempadan yang sepatutnya wujud antara hak seseorang individu dalam memilih cara hidupnya dan keperluan membentuk sebuah masyarakat yang utuh.

Raja Dr Nazrin bertitah bahawa di negara penerima, perbahasan awam tentang perkara berkaitan imigresen mempunyai kesan besar terhadap politik nasional dan hal ini terbukti apabila topik berkenaan menjadi isu utama dalam kempen pemilihan pemimpin di Australia dan Amerika Syarikat baru-baru ini.

Menurut baginda, pendatang sering dituduh mengganggu masyarakat sivil, menghabiskan peruntukan awam dan menyebabkan kadar upah menurun, tetapi pada waktu yang sama, pendatang yang berkemahiran dipuji kerana menjadi pemangkin bagi peningkatan inovasi dan pertumbuhan sektor teknologi.

"Hingga ke tahap pendatang membayar cukai dan berhak menerima manfaat daripada perkhidmatan awam, mereka juga mengalihkan beban cukai bersih kepada penduduk pribumi.

Apabila mereka menjadi warga negara, pendatang secara umumnya mendapat hak untuk mengundi, mengubah politik tempatan," titah baginda.

Menurut Raja Nazrin, negara asal masyarakat pendatang pula menerima durian runtuh apabila pendatang mengirim pulang wang yang besar jumlahnya walaupun daripada satu segi lagi, negara itu kehilangan pekerja yang berpendidikan tinggi.

Titah baginda manfaat ekonomi yang diraih oleh negara penerima juga tidak kurang besarnya apabila masyarakat pendatang membentuk sekumpulan tenaga kerja yang sentiasa bersedia untuk bekerja dengan tekun dan menjadi kelompok pembayar cukai serta membantu mewujudkan pasaran bagi barangan dan perkhidmatan yang pesat berkembang.

Mereka juga mengambil bahagian secara aktif dalam kehidupan sosial dan tadbir urus di negara angkat mereka, hinggakan ramai daripada mereka muncul sebagai pegawai tinggi kerajaan, ahli akademik yang cemerlang serta tokoh perniagaan terkemuka, titah baginda.

"Malaysia merupakan contoh ketara bagaimana diaspora Cina, India dan bangsa lain memainkan peranan penting dalam pembentukan negara yang lebih pelbagai sifatnya serta makmur.

Hari ini, kesemua mereka menjadi sebahagian penting dalam lanskap Malaysia.

Pada waktu yang sama, rakyat Malaysia daripada segenap lapisan masyarakat boleh ditemui di serata dunia dan kebanyakan mereka menjadi orang terkemuka dalam pelbagai bidang," titah baginda.

Raja Dr Nazrin bertitah diaspora hanya boleh serasi dengan masyarakat majmuk, yang bukan saja sanggup bertolak ansur, tetapi juga menghargai dan menggalakkan penyertaan aktif rakyat pelbagai kaum, budaya dan gaya hidup.

Dua asas paling penting dalam usaha melahirkan masyarakat majmuk, menurut baginda, ialah persamaan dan kesaksamaan.

Baginda bertitah prinsip persamaan dan kesaksamaan lebih memerlukan dasar integrasi, bukan dasar berkaitan asimilasi.

"Integrasi menerima dan mendapatkan; ia tidak memaksa. Ia menghormati dan menghargai perbezaan sebagai sesuatu yang patut diterima.

Integrasi menuntut wujudnya penyatuan manusia serta budaya, yang terikat oleh nilai bersama dan bekerjasama secara sukarela ke arah mencapai kebaikan bersama.

"Sebaliknya, asimilasi pula berusaha untuk mengubah bahasa, adat resam, agama dan malah, pandangan hidup.

Suatu ketika dulu, usaha pembinaan negara disangka tidak akan berjaya selagi perbezaan yang wujud, tidak ditenggelamkan dalam norma yang dominan. Selalunya, perkara ini dicapai melalui cara paksaan, yang tidak pernah mengenal belas kasihan."

"Atas nama perpaduan, masyarakat pendatang telah dipaksa supaya mengubah nama mereka, dihalang daripada menggunakan bahasa ibunda dan disekat daripada menyandang jawatan tertentu," titah baginda.

Raja Dr Nazrin bertitah kaedah yang menggunakan integrasi dalam pembinaan negara sukar untuk dilaksanakan, dan dalam banyak hal, lebih sukar daripada cubaan untuk memaksa wujudnya asimilasi.

Dalam sejarah manusia, titah baginda, peperangan sering digunakan bagi memaksa masyarakat yang memiliki perbezaan supaya menyesuaikan diri dengan acuan yang sama, atau menerima akibat akan dipinggirkan.

Malang sekali, hari ini pun, masih terdapat golongan yang memilih untuk menangani perbezaan dengan memaksa golongan yang berbeza dengan mereka supaya mengalah.

"Mereka sering menangani perbezaan dengan mendesak agar diwujudkan persamaan sosio budaya, bukan melalui penyesuaian diri," titah baginda.

Baginda bagaimanapun bertitah bahawa puak yang mengamalkan pendekatan integrasi juga mengalami masalah sendiri, manakala sesetengah negara yang mengamalkan kepelbagaian budaya pula, akhirnya mempunyai banyak kelompok masyarakat yang terpinggir dan terasing.

"Setiap masyarakat hidup secara terkepung dalam kotak kecil masing-masing, tanpa mempunyai hubungan dengan masyarakat lain.

Masyarakat ini terlerai daripada ikatan atau kepentingan bersama yang mendasari masyarakat arus utama.

Mereka bersikap utilitarian terhadap negara angkat mereka iaitu semata-mata sebagai tempat untuk mencari rezeki, bukan sebagai tanah air yang perlu disayangi," titah baginda.

Sambil menyifatkan integrasi sebagai suatu proses yang berjalan secara beransur-ansur dan merangkumi pelbagai tindakan oleh beberapa generasi, Raja Dr Nazrin bertitah bahawa secara umumnya, masyarakat pendatang berkongsi keperluan dan kemahuan yang sama iaitu untuk mencari makan, wang untuk berbelanja, pendidikan untuk anak mereka dan untuk menikmati kehidupan bermakna.

"Mereka mengimpikan kediaman yang selesa, persekitaran yang selamat, penjagaan kesihatan yang baik serta perlindungan apabila sudah berusia lanjut.

Bagaimanapun, kebanyakan mereka, terutama generasi berikutnya, tetap mengharapkan agar mereka memiliki semangat kekitaan serta jati diri yang tinggi. Untuk diterima oleh masyarakat terbanyak dan tidak dilayan sebagai orang asing," titah baginda.

Sehubungan itu, titah Raja Dr Nazrin, tindakan sesetengah kerajaan Komanwel memperkenalkan dasar berkaitan kepelbagaian dalam perkhidmatan awam masing-masing, merupakan langkah tepat dan bersifat responsif kerana ia boleh membawa pelbagai kesan seterusnya.

"Kepelbagaian perlu digalakkan di segenap peringkat, termasuk di peringkat kerajaan tempatan dan masyarakat. Idea di sebalik kepelbagaian budaya ialah negara yang mempunyai rakyat yang terdiri daripada latar belakang budaya yang berbeza, perlu membenarkan mereka menjalani kehidupan secara bebas, tanpa dipaksa melakukan perkara yang tidak mereka sukai," titah baginda.

Baginda bertitah bahawa masyarakat pelbagai budaya kini semakin menjadi perkara biasa.

Bagaimanapun, titah baginda, bercanggah dengan segala macam retorik yang wujud sekarang, amalan kepelbagaian budaya bukan merupakan sumber kekuatan kerana masyarakat manusia gagal dalam mewujudkan semangat kemasyarakatan apabila bangsa, budaya dan agama kini menjadi perkara yang begitu dominan.

"Apabila kita beranggapan bahawa fragmentasi sosial adalah sesuatu yang baik, bukan sesuatu yang buruk, maka ada sesuatu yang amat tidak kena.

Giroskop moral kita sudah terlalu jauh menyeleweng. Sekiranya kita terus mengikuti laluan sekarang, bahaya besar akan menanti kita.

"Kita mesti mengelakkan daripada terjerumus ke dalam kancah perkauman baru yang boleh membawa kerosakan, yang wujud pada zaman moden ini. Tidak ada perkara yang tidak boleh dielakkan.

Budaya boleh mewujudkan kerjasama dan boleh juga mengakibatkan berlakunya pertembungan."

Raja Dr Nazrin bertitah: "Kita perlu selamatkan agama daripada mereka yang ingin menyelewengkan kebenarannya dan menolak sikap radikal serta pelampau dalam pelbagai bentuk."

Persidangan dua hari itu dianjurkan Yayasan Kepelbagaian Budaya Australia dengan kerjasama Institut Kajian Gerakan Global Monash, Yayasan Komanwel, The Statesman of India dan Institut Strategi dan Kepimpinan Asia.

Ia akan membincangkan pelbagai topik, termasuk peranan diaspora dalam membantu mencapai wawasan serta mandat Komanwel serta peranan yang boleh dimainkan oleh diaspora dalam membentuk dan melaksanakan program Komanwel.

-- BERNAMA

Tuesday, November 18, 2008

Ada Apa Pada Cinta?

Saya panjangkan dari emel yang saya terima, dan tulisan ini asal sumbernya dari http://keretamayat.blogspot.com. Semoga ada manfaatnya:

( khas untuk orang bujang...)

Tak lama lagi cuti sekolah, lalu member-member sekepala dan awek-awek lama akan mengambil peluang ini untuk buat ‘masjid’ di sini sana…, selamat berumahtangga!!!

Maka aku selaku seorang yang selalu perasan sibuk, mengambil kesempatan di majilis perkahwinan korang dengan memberi nasihat percuma di sini sana, dapat bunga telurpun jadilah..he he he.

Namun nasihat ini bukan untuk mengajar korang bakal suami isteri akan teknik menginzalkan pasangan, atau teknik bermesra antara pusat dan lutut, juga bukan teknik mengambil hati mertua,...

Pendek kata, bukan untuk orang yang nak kahwin sebenarnya, tapi aku nak tujukan nasihat-nasihat ini kepada mereka yang masih bujang, atau bujang lapok, bujang andartu, janda, dan duda dudi sekalian…

Aku yang bukan ustaz ini nak nasihat tentang bagaimana supaya mereka mereka semua ini akan dapat berkahwin dengan segera pada musim cuti sekolah yang terrdekat ini…insyaAllah.

Korang sanggup terima cabaran ini?

Ayoh!!!!

Sebelum itu, mari aku bangkitkan keghairahan perasaan di lamun cinta dengan mengimbas sebuah cerita cinta biasa rakyat Malaysia yang berugama islam.

Cerita tentang aku dan dia dan mak aku dan bapak dia dan jiran aku serta jiran dia dan seluruh orang kampung aku dan orang kampung dia serta tak lupa juga terima kasih kepada balai bomba dan balai polis - dah start merepak!!!.

(Maaf, agak boring kerana bercerita tentang pengalaman aku sendiri..oh)

Pada awal 20-an, di suatu malam yang sepi, aku terjaga dari tidur.. aku di landa boring yang amat sangat, kesepian mulai mengcekam seperti di himpit kubur, kedinginan mulai meresap di seluruh tubuhku, aku terasa sunyi seperti saf belakang masjid yang kosong, aku memandang rakan rakan sekepala yang sedang tidur tanpa adab, ada aurat yang terbukak, ada bulu yang bergerak, aku gelak!
Lalu dengan galaknya tanganku menutup kemaluannya dengan bantal…
Aku capai gitar dan mulai menyanyi lagu tentang kesepian..

"dulu aku sendiri, kini masih sendiri
...hadapi hidup ini ...
susah-senang diriku tak bertempat mengadu
...seperti burung kepatahan sayap...
di hati kecil,
ku menaruh harapan....

Arghh, kenapa pulak aku menyanyi lagu Zaiton Sameon ..?cis!!!

Untuk menghilangkan rindu pada seks kerana aku masih bujang, Aku menukar kepada lagu yang lain daripada tema cinta..

(abaikan colour oren ini jika korang tak tahu bermain gitar, tapi jika korang nak nyanyi juga, sila ikut rentak lagu: "suci dalam debu"-iklim.)

intro
Dm Gm A Dm
Dm Gm A Dm

Dm Dm
Di satu malam yang sepi
Dm Gm
Pat mat pergi menjual topi
C F Dm
Topi pak mat koyak, pak mat jual tempoyak
A# A
Temboyak pak mat basi


Dm Dm
Tempoyak pak mat sudah basi
Dm Gm
Pak mat pergi menjual nasi..
C F Dm
Nasi pak mat enak, pak mat jual anak
A# A Dm
Anak pak mat hilang, pak mat jual gelang...

Dm

Gm C
Gelang Pak mat patah
F Dm
Pak mat jual getah
Gm C
Getah pak mat putus
A
Pat mat terus mampus!!!!

A
Dm
Mampus hidup balik
Gm
Pak mat jual apam balik
C
Apam balik pak mat laku
F
Pak mat jual kuku


Dm
Kuku pak mat tajam
Gm
Pak mat jual jam
C
Jam pak mat rosak
F
Pak mat rosak akhlak


Dm Gm C F
Bukan khayalan yang aku berikan
A# A Dm
Tapi keyakinan yang nyata


Dm Gm C F
Kerana Pak mat, sudah rosak akhlak
A# A Dm
Pasti akan masuk Neraka…


-----------

Tiba, tiba si anak pak taib, sound dan marah aku kerana memekak pagi-pagi buta!!!!
Aku terus buat-buat tidur-tidur ayam-ayam…

Suasana kembali sepi…, tiba tiba aku rasa 'stim', kehairahan mulai menjalar ke seluruh tubuh, perlahan lahan ada sesuatu yang berlaku..., jangtung bedegup kengcang....oh!

"Takkan mungkin kita bertahan
Hidup dalam bersendirian
Panas terik hujan badai"

Lagu siti nurhaliza pulak tergiang-ngian di telinga…

Malam itu .., jeng jeng jeng, aku tak dapat tidur kerana hati jadi sentimental dan keinginan untuk bersetubuh yang dahsyat, lalu aku keluar dari rumah dan naik motor keliling kampung…

Huh, nasib baik tak jumpa bohsia…, Allah masih sayangkan aku..isk..isk..

Beberapa hari kemudian..

Satu petang yang damai.., aku sedang tidur (tabiat yang tak bagus untuk orang islam kerana boleh mewarisi penyakit ..arghh, rujuk ustaz lagi baik!!)…

knock, knock!

Pintu rumah (sewa) di ketuk orang dan sayup..sayup terdengar bunyi orang bagi salam..

(bayangkan rumah sewa bujang yang berselerak, VCD, Halmet, majalah, komik, rokok dan lain-lain)

Aku bangun dengan malas menuju ke jendela…(macam lirik lagu ella pulak)

“terjagaku dari ridur yang lena, melangkah malas menuju jendela..”

Aku lihat ada lebih kurang 3 orang berserban dan berjubah, terus teringat akan aku yang belum solat asar lagi,

Nota: pemakaian kita adalah satu bentuk dakwah.

Pintu ku buka dan mereka dengan lemah lembut berceramah padaku…

Stop!

Aku suruh mereka berhenti….mereka agak sebaya dengan aku..

“Sebelum engkau bercerita tentang amalan ugama yang tinggi-tinggi kepadaku, cuba ceritakan amalan ugama yang paling rendah sekali darjatnya, kerana aku ni jahil, banyak dosa, aku nak belajar amal amalan ugama yang paling rendah…"

(masa tu aku bertanya dengan ikhlas, aku memang jahil masa tu, sekarang pun!!!)

Kata mereka lebih kurang: amalan ugama yang paling rendah adalah mengalihkan kayu di tengah jalan…

…..

Suatu petang yang lain, aku sedang menunggang motor RXZku dengan agak laju..(120 km/jam) , di jalanan aku terlanggar dahan kayu dan hampir jatuh..

Terus teringat akan aku tentang nasihat brother semalam…
“amalan ugama yang paling rendah adalah mengalihkan kayu di tengah jalan…”

(terbayang juga serban hitam dan janggutnya yang panjang..’)

Akupun angkat kayu tu dan cuba baling ke tepi jalan, tapi terlepas lalu jatuh atas ‘mangkuk depan' motorku dan pecah….oh!

“Oh, tuhan.., inikah hukuman untuk aku yang baru nak buat baik…?”

Aku duduk termenung tengok 'mangkuk' motor aku pecah..rasa nak menangispun ada..isk..isk..

Jeng..jeng..jeng..
Tidak aku sedari, seorang awek dari dalam kereta sedang memerhatikan 'aku dan peristiwa' itu…., dan dia telah ‘berkenan’ dengan aku, he he he..

Allah nak tunjuk jalan yang baru dalam hidupku…

Seorang wanita yang telah mengubah hidupku (sebenarnya, semuanya dengan izin Allah), dia telah jatuh ‘cinta’ dengan ‘akhlakku..,

Dia telah jatuh cinta apabila melihat seorang yang macam mat remp-it.
(rambut panjang, seluar jeans, berbaju t-shirt hitam, berhalmet yang penuh dengan sticker, dan menunggang motor RXZ warna merah)
turun dari motor dengan bergayanya lalu alihkan kayu di tengah jalan, tapi kayu itu telah tersalah baling menyebabkan berlaku kerosakkan kecil sebahagian perhiasan motornya….

Wanita itu adalah seorang ustazah, dan telah mengajar aku menjadi seorang ‘balaks’

Sebagai seorang balaks, aku telah mendapat apa yang balaks dapat seperti:
“surat cinta yang ada bedak”

“kad yang berwarna pink dan berbau harum”

“bunga ros hidup yang berwarna merah”

“panggilan yang di jawab dengan “sayang, darling, intan payung..”

“hadiah hari jadi seperti, jam, dompet, anak patung, kaset, VCD bla bla “

“stim dan perasaan nak bersetubuh yang tinggi”

dan entah kenapa, aku rasa naaaaaaaaaak kahwin sangat!!!!!,
dan si ustazah ini juga mengajar aku menjadi 'balaks' yang beriman...si ustazah ni mengsyaratkan aku supaya belajar ugama tinggi-tinggi, baru boleh masuk meminang..

dan aku mulai berkawan dengan ustaz A, B, C, D,...Z.

Namun aku tak lupa member-member sekepala iaiu anak pak taib, mamat, si jo, dan abang K, brother S , datok K, datin S, T, U, V, W, X, Y, Z!!!!

------------

Nampak macam aku nak nasihat korang supaya cari couple dan gunakan semangat cinta untuk belajar ugama bukan?, sebenarnya teknik ini adalah salah, dan aku juga salah kerana bercerita tentang dosa, aku stop sampai sini…, cinta kami putus setengah jalan apabila kefahaman kami tentang ugama berbeza, bila belajar ugama, aku mulai jadi orang lain, aku mulai mengelak untuk dating atau telefon, aku juga mulai berkopiah dan berjanggut, dia mulai boring dengan aku yang selalu berceramah…ha ha ha!

Yang pasti sebab utama kami berpisah adalah kerana
“MUSUH KAMI ADALAH BERBEZA”…

Nota: aku akan terangkan tentang ‘MUSUH’ ini dalam entry yang akan datang, -insyaAllah.

Aku pendekkan cerita.., oleh kerana musuh seorang ustazah yang tak sama dengan musuh seorang bukan ustaz, maka aku membuat perubahan baru dalam mencari pasangan hidup..., aku buat garis panduan untuk bakal isteri seperti di bawah:

1. baik dengan mak(macam kawan karib)

2. Ada satu atau lebih best frend.(kalau takde memang kera sumbanglah)

3. ada kebolehan mendengar.(suami memang cari sorang isteri yag ada ciri pendengar yg baik)

4. Org selalu puji dia(terutama adik beradik)

5. bila bercakap dengan org tua, org tua tu rasa selesa dengan dia.(terutama dengan bakal mertua)
6. bila ada sesuatau yg lawak, dia ketawa(kalu tak memang lembab+slow)

7. lagi bagus mak bapak dia memang jenis tegas dan garang (macam anak tiri-jiwa kental)

8. setuju kahwin cepat(inilah maksud berugama-kalau menolak..mmmmm)

9. simpati yg tiggi(tengok cerita hindustan@bersamamu dll -nangis)

10.ada sikit jual mahal(harga diri tu)

11. Cantik-penting, sebab hari hari bangun tidur kena tengok muka dia.

12. bla bla etc etc

Di pendekkan cerita lagi, aku dah jumpa akan gadis tersebut..
lalu aku melamar aweks baru (isteri aku la ni)

Dia Tanya aku:
“kenapa awak nak kahwin ngan saya?”

aku kata: Sebab aku kesepian.. Nabi Adam dalam syurga yang mengalir sungai-sungai di bawahnya pun merasa sunyi lalu mintak dengan Allah agar hilangkan kesepian, maka Allah telah mencipta ‘penghilang kesepian’ iaitu Siti Hawa…maka apatah lagi aku kat kemaman, yg hanya mengalir air longkang di sekeliling rumah sewa, lalu berdoa pada Allah agar di hilangkan kesepian yg mencekam ini, lalu Allah bukak hati aku untuk jatuh cinta ngan enkau….bla bla bla lepas tu dia setuju.

Sebenarnya ada sebab kenapa wanita sanggup kahwin dengan seorang lelaki.

1. Hensem gila babi.

2. Kaya raya.

3.Glamer

4.Ayat power.

5. Kesian.

6.terpaksa-kena paksa.

7.kesepian.

8. takde pilihan.

9. dah terlangjur.

10. etc, etc

Teka, aku katogori nombor berapa? tidak..jangan hina aku!!!


MASALAH PIHAK LELAKI

Sebelum tu, akrian, mak aku pulak adalah seorang yang pemilih orangnya.
bila aku bagitahu mak aku yang aku ni dah ada buah hati, maka mak aku naaaaak tengok sangat tuan empunya badan.
Akupun mintak gambar aweks baru aku tu yang paling tak cantik, yang ada iras2 ‘mayat’ dan tunjuk kat mak aku

Bayangkan gambar seorang aweks yang duduk mengcakung atas batu tengah panas sambil tangan bersilang, kerana penataaan cahaya yg tidak betul maka jadilah warna kulit aweks tu gelap dan bibir nampak tebal…serta muka cam mayat@zombie...
Maka mak aku tersangat tidak setuju bila tengok gambar ‘mayat’ wanita atas batu tu..…

Lalu aku dengan bersungguh sungguh bagitahu kat mak aku yang aku ni tak memilih, asal orangnya baik, rupa belakang kira, aku gunakan kata2 hikmah Lokman nurhakim dan ayat power mulut manis shahrukh untuk pujuk mak aku, akhirnya diorang pun setujulah tapi dengan satu syarat, mesti bertengtang empat mata….

Kemudian di pendekkan cerita, selepas di buat temujanji antara bakal menantu dan bakal mertua, maka terkejut manusia lah akan mak aku bila melihat wajah sebenar aweks aku, takde lah jelita macam bidadari, tapi berbeza banyak ngan dalam gambar.…,

Dan Bertambah takjub akan mak aku bila melihat bakal biniku berakhlak mulia, pandai hormat pada org tua yakni bila nak melintas akan minta izin dan merendahkan badan dan berjalan ala-itik gembo2.

Bertambah kagum lagi akan mak aku bila menantu idaman menunjukkan kecekapan nya di dapur dengan memasak nasi lemak cinta daun pisang dan teknik menghidang makanan ala wanita melayu terakhir.

Bila sesi soal jawab dan bergambar selesai(dah kenyang makan)…maka mak aku sangat berpuas hati malah sudah tidak sebar untuk berjumpa besan nya bagi menetapkan tarikh perkahwinan…


MASALAH PIHAK PEREMPUAN

Bila lelaki pergi jumpa keluarga gadis idaman, itu bermakna lelaki itu serius dan bila lelaki itu bawak familinya jumpa famili gadis idaman, memang lelaki itu betul-betul serius…!!!(insyAllah)

Aku jumpa direct bakal mertua aku, tanpa pengetahuan awek aku, masa tu bakal mertua sedang bekerja jual beli di kedai. Aku jumpa dan cakap : saya berkawan dengan anak pakcik bla bla bla bla.

Terkejut jugak pak mertua aku, dan awek aku lagi terkejut, aku rasa, aku sedang belajar jadi ‘gentleman’…dan tak di nafikan bahwa pak mertua macam agak keberatan pada mulanya kerana anak dia masih muda (20 tahun)…, apa aku buat? Aku bawak pulak mak bapak aku untuk menunjukkan kesungguhhan..

MASALAH MERISIK

Kepada yg nak merisik atau dirisik, sila Pilih gambar yg indah rupa dari khabar, jangan bagi gambar yg indah khabar dari rupa, kalau korang bagi gambar yang kelabu, atau ada matahari terbit kat belakang, atau dalam Kabus memang korang nampak jelita, tapi bila berjumpa 4 mata, tak haru biru..muka sebenar macam mayat dalam gambar macam malaikat!biar Jujur dalam perhubungan, lagi bagus kalau korang buat cam aku, bagi gambar yg nampak macam mayat. Biar bakal pasangan korang redha dengan wajah mayat korang…dan bila berjumpa alangkah bahagianya…sebab pasangan korang dan imagine korang macam mayat tapi bila jumpa, nampak hensem dan jelita macam mayat baru mandi-ok apa!Hehehe…

MASALAH BERTUNANG…

Bila nak bertunang, timbul sedikit masalah apabila pak mertua nak lewatkan perkahwinan kerana nak anak dia stabil bekerja dulu, maka aku jumpa dan slow talk-pujuk rayu-iqram muslimim, sedekah (rasuah) serta bagi hadith dan fatwa amaran bahaya lambat kahwin… ( kerana aku dah tak tahan, oh…..!!!!) beberapa bulan kemudian –KAHWIN-semua dari Allah, aku takde kuasapun, kita usha sajer…
CTH hadith: 3 perkara tak boleh di lengah-lengahkan:
1. solat
2.kahwin.
3. tanam mayat.

Kepada mereka yang ada anak, janganlah sengaja tangguhkan perkahwinan anak korang, kena ingat, dosa dan noda yang si anak korang buat seperti pra zina atau zina, maka korangpun sebagai ibu bapa kena (azab) sekali…

Dan kepada anak-anak pulak yang dah nak kahwin, tapi mak bapak tak bagi, mungkin mak bapak kou tak yakin ngan kau, tengok diri engkau tak terurus dan ilmu ugama yang cetek, jadi kau kena yakinkan kat mak bapak korang…, belajar uruskan diri dan belajar ugama…insyaAllah, kena ingat, lepas kahwin semua dosa sang isteri kelak dah tak kena mengena dengan mak bapak dia lagi, tapi engkaulah wahai lelaki kena tanggung!!!!

MASALAH EKONOMI

Sesungguhnya, rezeki itu adalah urusan Allah, aku berkahwin dalam keadaan miskin, harta aku masa tu hanyalah sebuah kereya charede lama, aku beli RM 2000, sebuah RXZ., dan sebuah komputer.., tapi itulah orang cakap rezeki anak. Dah 4 tahun kahwin dan Allah bagi harta tak ternilai iaitu anak seramai 3 orang, 2 buah kereta baru, sebuah rumah bla bla bla ….(rujuk LHDN)

Jadi, janganlah takut bila Allah dan ‘janji’ jaga rezeki kita, sampai masa bila rezeki dah habis, jadi mayatlah kita walaupun ada duit dalam bank, ada makanan penuh dalam peti ais, berjiran dengan wakil insurans, depan rumah ada kedai mesin hayat bla bla bla..

Nota: Teringat aku masa naik kereta charede yang takde aircond bersama isteri dalam hujan, kena pakai selipar sebab lantai kereta bocor, isteri aku pulak jadi ‘wiper’ manual, oh..sungguh terharu.., itu semua dulu…semua kerja Allah!

Yakinlah dengan JANJI ALLAH!!!!!
Jika korang takut berbuat dosa, kenapa tak berkahwin sahaja dalam keadaan miskin????

MASALAH ANAK

Anak aku kecik lagi, jadi tak ada masalah, Cuma pesan orang alim, sayang anak kena tangan-tangankan…
“anak tidak dapat tidak perlu di rotani sepertimana ladang perlu di airi”

MASALAH ISTERI.

Untuk melembutkan hati sang isteri kena buat beberapa perkara, antaranya:

Pertama:
Kena selalu tinggalakan dia kerana Agama-pergi belajar ugama,beribadat atau berdakwah. Maka Allah akan campakan kasih sayang yang sejati.
Isteri kena belajar hidup tanpa suami dalam beberapa tempoh, dan isteri kena anggap suami macam dan ‘mati’, sekiranya suami pulang itu adalah hadiah dari Allah unutk isteri di dunia.

(hey, tengok isteri kamu sedang senyum di pintu sambil memegang teh’ tarik)

Dan sekiranya suami tak pulang(syahid) itu juga hadiah dari Allah untuk isteri di akhirat.
Ingat, orang yang paling bijak adalah orang yang sentiasa ingat mati,

Kedua:
Baca hadith Nabi setiap malam kepada isteri dan anak-anak, boleh gilir-gilir baca. Jika isteri tanya nak buat sampai bila bacaan hadith Nabi ni bang? cakaplah, kita akan buat setengah jam setiap hari macam ni sampai mati!!!! Sampai jadi mayat!!!!

Nota: Al-Quran dan Perkataan (hadith) Nabi SAW ada ‘Nur’ yang boleh melembutkan hati, hati yang keras macam saidina Umar r.a ,Hindun, Abu supian dan beratus lagi orang kapir boleh lembut dan menjadi hamba Allah yang taat, apatah lagi anak dan isteri kita…

Apakah lagi nikmat dalam hidup selain dari mendapat isteri dan anak anak yang taat?
Berapa ramai orang jadi gila kerana isteri tak taat dan anak jadi durhaka?

Nabi SAW bersabda bahawa (lebih kurang maksud)
Ada 4 nikmat yang besar dalam hidup di dunia, iaitu:

1. isteri yang solehah
2. anak-anak yang Taat
3. Jiran yang baik
4. Rezeki di kampung sendiri.

Ulasan dari aku yang bukan ustaz:
Bila korang dah kahwin dengan pasangan yang beriman dan soleh, maka insyaAllah mereka akan didik anak jadi soleh dan solehah, seterusnya anak anak tak buat ragam maka jiran tentangga pun suka…, insyaAllah. Bila dah bahagia di kampung, dah tak perlu lagi pada harta yang banyak, maka cukup cari rezeki di kampung sendiri, isteri tak mintak yang bukan-bukan, anak anak jadi baik, jiran pula cukup selesa, semuanya ahli surau..oh, alangkah indahnya hidup!!!!

MASALAH DOA TAK MAKBUL

Akhir kata, korang yang belum kahwin lagi, aku bagi tips untuk berdoa…

Buat solat hajat 12 raka’at.
Saidina Ali bila susah solat hajat lebih dari 2 rakkat, sedangkan mereka adalah sahabat Nabi SAW, orang yang dekat dengan Allah, tapi kita bila susah just buat 2 sahaja? Cukupkah.?
Cukup sebenarnya bila Allah berkehendak, dan tak salahpun, tapi tak kanlah kita nak tunggu umur 37 tahun baru nak solat hajat 12 rakakat, makan masa setangah jam sahaja, insyAllah. Bersungguh dalam berdoa adalah jalan orang yang soleh…

Ha! Yang ni kena baca betul-betul!!!!

Dan jangan solat hajat kerana korang ada hajat, itu tak ikhlas namanya, tak makbul doa nanti kerana tak ikhlas, solat hajat di buat kerana perintah Allah. Amalan yang ikhlas adalah amalan yang di buat hanya kerana Allah, atau kerana perintah Allah, maka korang buatlah solat hajat kerana perintah Allah yang menyuruh orang susah bersolat hajat, jadi korang buat solat hajat bukan kerana korang ada masalah, tapi korang buat solat hajat kerana perintah Allah yang suruh orang ada masalah buat solat hajat-, jadi buatlah solat hajat kerana itu adalah perintah Allah kepada orang yang ada hajat, bukan solat hajat kerana ada hajat, yang penting hanya kerana Allah!!!

Pening kepala? Rujuk ustaz lagi baik, aku tak pandai nak terangkan kot..

Bagaimana nak buat? –alahai, buat macam solat tarawikh, 12 rakkat, enam salam.

Nak baca surah apa?- bacalah surah apa-apapun selepas al fatihah, tak bacapun takpe.

Kena menangis ke?- memang sangat amat kena menangis.

Kalau tak boleh menangis?-berlakon menangis, guna bawang atau minyak angin cap kapak?

Kalau doa tak makbul gak?

He he he-ada 3 perkara yang korang akan dapat bila berdoa:

1. Allah bagi apa yang korang mintak.

2. Allah jauhkan bala yang patut datang.

3. Allah tak bagi kerana DIA Maha Mengetahui yang terbaik untukmu, namun akhirat kelak, Allah akan tukar setiap doa yang tak makbul kepada ganjaran, sehingga bila korang lihat ganjaran itu, maka korang suka sekali jika tiada satu doapun yang korang mintak dulu itu makbul…oh!

Atau korang boleh jugak berusaha mencari jodoh sambil berpuasa, selain dari boleh mengelak dari berbuat maksiat, doa orang yang puasa juga sangat makbul…

Sebenarnya jodoh ni memang dah di tetapkan oleh Allah,
JODOH AKAN DATANG PADA ANDA, SEPERTIMANA MAUT AKAN DATANG PADA ANDA, ANDA TAK DAPAT MENGELAK DARI JODOH SEPERTI MANA ANDA TAK DAPAT MENGELAK DARI MAUT!!!

Habis tu yang tak kahwin sampai mati tu camne….?Satu org Alim cakap , ada jodoh kita yg dah mati awal, contoh, eksiden, kena bunuh dll, so mungkin akan ada jodoh dalam next life nanti…so org cam gini macamana usha pun jodoh tetap takde, korang dapat pahala usaha, dan korang kena rĂ©dha bahawa ini kehendak Allah s.b.w, apa-apapun rahsia sebenar adalah di tangan Allah. Dan jangan korang cakap “kalau camtu tak payah usahalah” sebab ada unsur shirik kat situ…nauzubillah. bersangka baiklah dengan Allah.

jadi aku pesan:bagi perempuan, 'cari'lah suami soleh di awal waktu solat.dan bagi lelaki, 'cari'lah wanita solehah di saf pertama kat masjid(aku tahu pembaca aku tak slow he he he) dan kalau nak cari suami atau isteri yg tak soleh dan solehah, aku tak payah cerita lah kat mana nak cari he he he

satu lagi lupa nak kabor,tak rugi org yang beristiqarah, dan tak menyesal org yang bermusyuarat...

Yang sebenarnya, kalau kita pikir-pikir balik,, bila lelaki dah jatuh cintan ngan pempuan dan pempuan tu jugak dah jatuh cinta ngan balak tersebut, maka walau camne halanganpun takde hal punya, hantaran mahal ke, mak bapak tak berkenan ke, hidup miskin ke, rupa paras borok macam mayat.diorang tak peduli dan tetap usaha sehingga kalau kahwin laripun diorang sanggup!!(macam cerita hindustan)

Pernah ada kes mak perempuan kunci awek ni dalam bilik dan upah genter pukul si balak yang nak kat anak dia, hmm, si balak itu tewaskan semua genster dan larikan awek dia dari bilik lalu terjun jambatan sama-sama, oh!Ini hanya berlaku bila suka sama suka.The moral of the story is: Allah Sangat sayangkan kita 70x lebih dari mak kita sayang kat kita, tapi kita tak nak pulak dekat dengan tuhan, kita cari alasan, masjid jauh, org alim tu tak betul, sibuk dll, walhal Allah berfirman jika kamu datang pada aku dengan berjalan Aku akan datang pada kamu dengan berlari!!!

Mengakhiri post ini, aku copy paste satu surat sedih dari pembaca keretamayat, korang yang sudi, bolehlah bagi nasihat sepatah dua kata dekat kakak S ni..

Anonymous said...

Sdr Hamka,Akak ni dah berkulat dah mulut mintak kat Tuhan supaya dapat jodoh. Sejak umur akak 17 tahun sampailah sekarang (umur akak dah 37 tahun) hari2 akak berdoa secara khusus & intensif supaya dapat jodoh yang baik... tapi HAMPEH.... mcm2 jenis mandi bunga dah akak cuba, mcm2 teknik mengorat yang halal dah akak buat... tapi HAMPEH..... takkanlah akak jadi second class citizen kot pada kacamata Tuhan...bukan saja2 tak nak kawin tapi memang dah TAKDIR!!! Siksa tau membujang ni... mcm2 dihina orang walaupun berpelajaran tinggi, nilai diri KAPUT -- zero value man!!! Dahlah hidup kesunyian, kena tindas masyarakat lagi... kalau-kalau diikut hati nak aje jadi lesbian.

Akak rasa mungkin kalau akak jadi lesbian, Tuhan kesian kat akak & bagi jodoh kat akak. Amacam... akak dah desperate sgt ni!!! Nak berteman!!!Kalau sapa2 nak reply komen akak ni, address aje akak dengan Akak-S yang bermaksud akak sewel (akak yang dah nak sewel dek membujang terlalu lama).


SEKIAN…

Ps: Berusahalah sebelum korang menjadi mayat, atau sebelum pasangan korang menjadi mayat!!!!
-------tamat petikan---------
Semoga taufik Allah sentiasa bersama kita!
Blog Widget by LinkWithin