Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com

Tuesday, November 18, 2008

Ada Apa Pada Cinta?

Saya panjangkan dari emel yang saya terima, dan tulisan ini asal sumbernya dari http://keretamayat.blogspot.com. Semoga ada manfaatnya:

( khas untuk orang bujang...)

Tak lama lagi cuti sekolah, lalu member-member sekepala dan awek-awek lama akan mengambil peluang ini untuk buat ‘masjid’ di sini sana…, selamat berumahtangga!!!

Maka aku selaku seorang yang selalu perasan sibuk, mengambil kesempatan di majilis perkahwinan korang dengan memberi nasihat percuma di sini sana, dapat bunga telurpun jadilah..he he he.

Namun nasihat ini bukan untuk mengajar korang bakal suami isteri akan teknik menginzalkan pasangan, atau teknik bermesra antara pusat dan lutut, juga bukan teknik mengambil hati mertua,...

Pendek kata, bukan untuk orang yang nak kahwin sebenarnya, tapi aku nak tujukan nasihat-nasihat ini kepada mereka yang masih bujang, atau bujang lapok, bujang andartu, janda, dan duda dudi sekalian…

Aku yang bukan ustaz ini nak nasihat tentang bagaimana supaya mereka mereka semua ini akan dapat berkahwin dengan segera pada musim cuti sekolah yang terrdekat ini…insyaAllah.

Korang sanggup terima cabaran ini?

Ayoh!!!!

Sebelum itu, mari aku bangkitkan keghairahan perasaan di lamun cinta dengan mengimbas sebuah cerita cinta biasa rakyat Malaysia yang berugama islam.

Cerita tentang aku dan dia dan mak aku dan bapak dia dan jiran aku serta jiran dia dan seluruh orang kampung aku dan orang kampung dia serta tak lupa juga terima kasih kepada balai bomba dan balai polis - dah start merepak!!!.

(Maaf, agak boring kerana bercerita tentang pengalaman aku sendiri..oh)

Pada awal 20-an, di suatu malam yang sepi, aku terjaga dari tidur.. aku di landa boring yang amat sangat, kesepian mulai mengcekam seperti di himpit kubur, kedinginan mulai meresap di seluruh tubuhku, aku terasa sunyi seperti saf belakang masjid yang kosong, aku memandang rakan rakan sekepala yang sedang tidur tanpa adab, ada aurat yang terbukak, ada bulu yang bergerak, aku gelak!
Lalu dengan galaknya tanganku menutup kemaluannya dengan bantal…
Aku capai gitar dan mulai menyanyi lagu tentang kesepian..

"dulu aku sendiri, kini masih sendiri
...hadapi hidup ini ...
susah-senang diriku tak bertempat mengadu
...seperti burung kepatahan sayap...
di hati kecil,
ku menaruh harapan....

Arghh, kenapa pulak aku menyanyi lagu Zaiton Sameon ..?cis!!!

Untuk menghilangkan rindu pada seks kerana aku masih bujang, Aku menukar kepada lagu yang lain daripada tema cinta..

(abaikan colour oren ini jika korang tak tahu bermain gitar, tapi jika korang nak nyanyi juga, sila ikut rentak lagu: "suci dalam debu"-iklim.)

intro
Dm Gm A Dm
Dm Gm A Dm

Dm Dm
Di satu malam yang sepi
Dm Gm
Pat mat pergi menjual topi
C F Dm
Topi pak mat koyak, pak mat jual tempoyak
A# A
Temboyak pak mat basi


Dm Dm
Tempoyak pak mat sudah basi
Dm Gm
Pak mat pergi menjual nasi..
C F Dm
Nasi pak mat enak, pak mat jual anak
A# A Dm
Anak pak mat hilang, pak mat jual gelang...

Dm

Gm C
Gelang Pak mat patah
F Dm
Pak mat jual getah
Gm C
Getah pak mat putus
A
Pat mat terus mampus!!!!

A
Dm
Mampus hidup balik
Gm
Pak mat jual apam balik
C
Apam balik pak mat laku
F
Pak mat jual kuku


Dm
Kuku pak mat tajam
Gm
Pak mat jual jam
C
Jam pak mat rosak
F
Pak mat rosak akhlak


Dm Gm C F
Bukan khayalan yang aku berikan
A# A Dm
Tapi keyakinan yang nyata


Dm Gm C F
Kerana Pak mat, sudah rosak akhlak
A# A Dm
Pasti akan masuk Neraka…


-----------

Tiba, tiba si anak pak taib, sound dan marah aku kerana memekak pagi-pagi buta!!!!
Aku terus buat-buat tidur-tidur ayam-ayam…

Suasana kembali sepi…, tiba tiba aku rasa 'stim', kehairahan mulai menjalar ke seluruh tubuh, perlahan lahan ada sesuatu yang berlaku..., jangtung bedegup kengcang....oh!

"Takkan mungkin kita bertahan
Hidup dalam bersendirian
Panas terik hujan badai"

Lagu siti nurhaliza pulak tergiang-ngian di telinga…

Malam itu .., jeng jeng jeng, aku tak dapat tidur kerana hati jadi sentimental dan keinginan untuk bersetubuh yang dahsyat, lalu aku keluar dari rumah dan naik motor keliling kampung…

Huh, nasib baik tak jumpa bohsia…, Allah masih sayangkan aku..isk..isk..

Beberapa hari kemudian..

Satu petang yang damai.., aku sedang tidur (tabiat yang tak bagus untuk orang islam kerana boleh mewarisi penyakit ..arghh, rujuk ustaz lagi baik!!)…

knock, knock!

Pintu rumah (sewa) di ketuk orang dan sayup..sayup terdengar bunyi orang bagi salam..

(bayangkan rumah sewa bujang yang berselerak, VCD, Halmet, majalah, komik, rokok dan lain-lain)

Aku bangun dengan malas menuju ke jendela…(macam lirik lagu ella pulak)

“terjagaku dari ridur yang lena, melangkah malas menuju jendela..”

Aku lihat ada lebih kurang 3 orang berserban dan berjubah, terus teringat akan aku yang belum solat asar lagi,

Nota: pemakaian kita adalah satu bentuk dakwah.

Pintu ku buka dan mereka dengan lemah lembut berceramah padaku…

Stop!

Aku suruh mereka berhenti….mereka agak sebaya dengan aku..

“Sebelum engkau bercerita tentang amalan ugama yang tinggi-tinggi kepadaku, cuba ceritakan amalan ugama yang paling rendah sekali darjatnya, kerana aku ni jahil, banyak dosa, aku nak belajar amal amalan ugama yang paling rendah…"

(masa tu aku bertanya dengan ikhlas, aku memang jahil masa tu, sekarang pun!!!)

Kata mereka lebih kurang: amalan ugama yang paling rendah adalah mengalihkan kayu di tengah jalan…

…..

Suatu petang yang lain, aku sedang menunggang motor RXZku dengan agak laju..(120 km/jam) , di jalanan aku terlanggar dahan kayu dan hampir jatuh..

Terus teringat akan aku tentang nasihat brother semalam…
“amalan ugama yang paling rendah adalah mengalihkan kayu di tengah jalan…”

(terbayang juga serban hitam dan janggutnya yang panjang..’)

Akupun angkat kayu tu dan cuba baling ke tepi jalan, tapi terlepas lalu jatuh atas ‘mangkuk depan' motorku dan pecah….oh!

“Oh, tuhan.., inikah hukuman untuk aku yang baru nak buat baik…?”

Aku duduk termenung tengok 'mangkuk' motor aku pecah..rasa nak menangispun ada..isk..isk..

Jeng..jeng..jeng..
Tidak aku sedari, seorang awek dari dalam kereta sedang memerhatikan 'aku dan peristiwa' itu…., dan dia telah ‘berkenan’ dengan aku, he he he..

Allah nak tunjuk jalan yang baru dalam hidupku…

Seorang wanita yang telah mengubah hidupku (sebenarnya, semuanya dengan izin Allah), dia telah jatuh ‘cinta’ dengan ‘akhlakku..,

Dia telah jatuh cinta apabila melihat seorang yang macam mat remp-it.
(rambut panjang, seluar jeans, berbaju t-shirt hitam, berhalmet yang penuh dengan sticker, dan menunggang motor RXZ warna merah)
turun dari motor dengan bergayanya lalu alihkan kayu di tengah jalan, tapi kayu itu telah tersalah baling menyebabkan berlaku kerosakkan kecil sebahagian perhiasan motornya….

Wanita itu adalah seorang ustazah, dan telah mengajar aku menjadi seorang ‘balaks’

Sebagai seorang balaks, aku telah mendapat apa yang balaks dapat seperti:
“surat cinta yang ada bedak”

“kad yang berwarna pink dan berbau harum”

“bunga ros hidup yang berwarna merah”

“panggilan yang di jawab dengan “sayang, darling, intan payung..”

“hadiah hari jadi seperti, jam, dompet, anak patung, kaset, VCD bla bla “

“stim dan perasaan nak bersetubuh yang tinggi”

dan entah kenapa, aku rasa naaaaaaaaaak kahwin sangat!!!!!,
dan si ustazah ini juga mengajar aku menjadi 'balaks' yang beriman...si ustazah ni mengsyaratkan aku supaya belajar ugama tinggi-tinggi, baru boleh masuk meminang..

dan aku mulai berkawan dengan ustaz A, B, C, D,...Z.

Namun aku tak lupa member-member sekepala iaiu anak pak taib, mamat, si jo, dan abang K, brother S , datok K, datin S, T, U, V, W, X, Y, Z!!!!

------------

Nampak macam aku nak nasihat korang supaya cari couple dan gunakan semangat cinta untuk belajar ugama bukan?, sebenarnya teknik ini adalah salah, dan aku juga salah kerana bercerita tentang dosa, aku stop sampai sini…, cinta kami putus setengah jalan apabila kefahaman kami tentang ugama berbeza, bila belajar ugama, aku mulai jadi orang lain, aku mulai mengelak untuk dating atau telefon, aku juga mulai berkopiah dan berjanggut, dia mulai boring dengan aku yang selalu berceramah…ha ha ha!

Yang pasti sebab utama kami berpisah adalah kerana
“MUSUH KAMI ADALAH BERBEZA”…

Nota: aku akan terangkan tentang ‘MUSUH’ ini dalam entry yang akan datang, -insyaAllah.

Aku pendekkan cerita.., oleh kerana musuh seorang ustazah yang tak sama dengan musuh seorang bukan ustaz, maka aku membuat perubahan baru dalam mencari pasangan hidup..., aku buat garis panduan untuk bakal isteri seperti di bawah:

1. baik dengan mak(macam kawan karib)

2. Ada satu atau lebih best frend.(kalau takde memang kera sumbanglah)

3. ada kebolehan mendengar.(suami memang cari sorang isteri yag ada ciri pendengar yg baik)

4. Org selalu puji dia(terutama adik beradik)

5. bila bercakap dengan org tua, org tua tu rasa selesa dengan dia.(terutama dengan bakal mertua)
6. bila ada sesuatau yg lawak, dia ketawa(kalu tak memang lembab+slow)

7. lagi bagus mak bapak dia memang jenis tegas dan garang (macam anak tiri-jiwa kental)

8. setuju kahwin cepat(inilah maksud berugama-kalau menolak..mmmmm)

9. simpati yg tiggi(tengok cerita hindustan@bersamamu dll -nangis)

10.ada sikit jual mahal(harga diri tu)

11. Cantik-penting, sebab hari hari bangun tidur kena tengok muka dia.

12. bla bla etc etc

Di pendekkan cerita lagi, aku dah jumpa akan gadis tersebut..
lalu aku melamar aweks baru (isteri aku la ni)

Dia Tanya aku:
“kenapa awak nak kahwin ngan saya?”

aku kata: Sebab aku kesepian.. Nabi Adam dalam syurga yang mengalir sungai-sungai di bawahnya pun merasa sunyi lalu mintak dengan Allah agar hilangkan kesepian, maka Allah telah mencipta ‘penghilang kesepian’ iaitu Siti Hawa…maka apatah lagi aku kat kemaman, yg hanya mengalir air longkang di sekeliling rumah sewa, lalu berdoa pada Allah agar di hilangkan kesepian yg mencekam ini, lalu Allah bukak hati aku untuk jatuh cinta ngan enkau….bla bla bla lepas tu dia setuju.

Sebenarnya ada sebab kenapa wanita sanggup kahwin dengan seorang lelaki.

1. Hensem gila babi.

2. Kaya raya.

3.Glamer

4.Ayat power.

5. Kesian.

6.terpaksa-kena paksa.

7.kesepian.

8. takde pilihan.

9. dah terlangjur.

10. etc, etc

Teka, aku katogori nombor berapa? tidak..jangan hina aku!!!


MASALAH PIHAK LELAKI

Sebelum tu, akrian, mak aku pulak adalah seorang yang pemilih orangnya.
bila aku bagitahu mak aku yang aku ni dah ada buah hati, maka mak aku naaaaak tengok sangat tuan empunya badan.
Akupun mintak gambar aweks baru aku tu yang paling tak cantik, yang ada iras2 ‘mayat’ dan tunjuk kat mak aku

Bayangkan gambar seorang aweks yang duduk mengcakung atas batu tengah panas sambil tangan bersilang, kerana penataaan cahaya yg tidak betul maka jadilah warna kulit aweks tu gelap dan bibir nampak tebal…serta muka cam mayat@zombie...
Maka mak aku tersangat tidak setuju bila tengok gambar ‘mayat’ wanita atas batu tu..…

Lalu aku dengan bersungguh sungguh bagitahu kat mak aku yang aku ni tak memilih, asal orangnya baik, rupa belakang kira, aku gunakan kata2 hikmah Lokman nurhakim dan ayat power mulut manis shahrukh untuk pujuk mak aku, akhirnya diorang pun setujulah tapi dengan satu syarat, mesti bertengtang empat mata….

Kemudian di pendekkan cerita, selepas di buat temujanji antara bakal menantu dan bakal mertua, maka terkejut manusia lah akan mak aku bila melihat wajah sebenar aweks aku, takde lah jelita macam bidadari, tapi berbeza banyak ngan dalam gambar.…,

Dan Bertambah takjub akan mak aku bila melihat bakal biniku berakhlak mulia, pandai hormat pada org tua yakni bila nak melintas akan minta izin dan merendahkan badan dan berjalan ala-itik gembo2.

Bertambah kagum lagi akan mak aku bila menantu idaman menunjukkan kecekapan nya di dapur dengan memasak nasi lemak cinta daun pisang dan teknik menghidang makanan ala wanita melayu terakhir.

Bila sesi soal jawab dan bergambar selesai(dah kenyang makan)…maka mak aku sangat berpuas hati malah sudah tidak sebar untuk berjumpa besan nya bagi menetapkan tarikh perkahwinan…


MASALAH PIHAK PEREMPUAN

Bila lelaki pergi jumpa keluarga gadis idaman, itu bermakna lelaki itu serius dan bila lelaki itu bawak familinya jumpa famili gadis idaman, memang lelaki itu betul-betul serius…!!!(insyAllah)

Aku jumpa direct bakal mertua aku, tanpa pengetahuan awek aku, masa tu bakal mertua sedang bekerja jual beli di kedai. Aku jumpa dan cakap : saya berkawan dengan anak pakcik bla bla bla bla.

Terkejut jugak pak mertua aku, dan awek aku lagi terkejut, aku rasa, aku sedang belajar jadi ‘gentleman’…dan tak di nafikan bahwa pak mertua macam agak keberatan pada mulanya kerana anak dia masih muda (20 tahun)…, apa aku buat? Aku bawak pulak mak bapak aku untuk menunjukkan kesungguhhan..

MASALAH MERISIK

Kepada yg nak merisik atau dirisik, sila Pilih gambar yg indah rupa dari khabar, jangan bagi gambar yg indah khabar dari rupa, kalau korang bagi gambar yang kelabu, atau ada matahari terbit kat belakang, atau dalam Kabus memang korang nampak jelita, tapi bila berjumpa 4 mata, tak haru biru..muka sebenar macam mayat dalam gambar macam malaikat!biar Jujur dalam perhubungan, lagi bagus kalau korang buat cam aku, bagi gambar yg nampak macam mayat. Biar bakal pasangan korang redha dengan wajah mayat korang…dan bila berjumpa alangkah bahagianya…sebab pasangan korang dan imagine korang macam mayat tapi bila jumpa, nampak hensem dan jelita macam mayat baru mandi-ok apa!Hehehe…

MASALAH BERTUNANG…

Bila nak bertunang, timbul sedikit masalah apabila pak mertua nak lewatkan perkahwinan kerana nak anak dia stabil bekerja dulu, maka aku jumpa dan slow talk-pujuk rayu-iqram muslimim, sedekah (rasuah) serta bagi hadith dan fatwa amaran bahaya lambat kahwin… ( kerana aku dah tak tahan, oh…..!!!!) beberapa bulan kemudian –KAHWIN-semua dari Allah, aku takde kuasapun, kita usha sajer…
CTH hadith: 3 perkara tak boleh di lengah-lengahkan:
1. solat
2.kahwin.
3. tanam mayat.

Kepada mereka yang ada anak, janganlah sengaja tangguhkan perkahwinan anak korang, kena ingat, dosa dan noda yang si anak korang buat seperti pra zina atau zina, maka korangpun sebagai ibu bapa kena (azab) sekali…

Dan kepada anak-anak pulak yang dah nak kahwin, tapi mak bapak tak bagi, mungkin mak bapak kou tak yakin ngan kau, tengok diri engkau tak terurus dan ilmu ugama yang cetek, jadi kau kena yakinkan kat mak bapak korang…, belajar uruskan diri dan belajar ugama…insyaAllah, kena ingat, lepas kahwin semua dosa sang isteri kelak dah tak kena mengena dengan mak bapak dia lagi, tapi engkaulah wahai lelaki kena tanggung!!!!

MASALAH EKONOMI

Sesungguhnya, rezeki itu adalah urusan Allah, aku berkahwin dalam keadaan miskin, harta aku masa tu hanyalah sebuah kereya charede lama, aku beli RM 2000, sebuah RXZ., dan sebuah komputer.., tapi itulah orang cakap rezeki anak. Dah 4 tahun kahwin dan Allah bagi harta tak ternilai iaitu anak seramai 3 orang, 2 buah kereta baru, sebuah rumah bla bla bla ….(rujuk LHDN)

Jadi, janganlah takut bila Allah dan ‘janji’ jaga rezeki kita, sampai masa bila rezeki dah habis, jadi mayatlah kita walaupun ada duit dalam bank, ada makanan penuh dalam peti ais, berjiran dengan wakil insurans, depan rumah ada kedai mesin hayat bla bla bla..

Nota: Teringat aku masa naik kereta charede yang takde aircond bersama isteri dalam hujan, kena pakai selipar sebab lantai kereta bocor, isteri aku pulak jadi ‘wiper’ manual, oh..sungguh terharu.., itu semua dulu…semua kerja Allah!

Yakinlah dengan JANJI ALLAH!!!!!
Jika korang takut berbuat dosa, kenapa tak berkahwin sahaja dalam keadaan miskin????

MASALAH ANAK

Anak aku kecik lagi, jadi tak ada masalah, Cuma pesan orang alim, sayang anak kena tangan-tangankan…
“anak tidak dapat tidak perlu di rotani sepertimana ladang perlu di airi”

MASALAH ISTERI.

Untuk melembutkan hati sang isteri kena buat beberapa perkara, antaranya:

Pertama:
Kena selalu tinggalakan dia kerana Agama-pergi belajar ugama,beribadat atau berdakwah. Maka Allah akan campakan kasih sayang yang sejati.
Isteri kena belajar hidup tanpa suami dalam beberapa tempoh, dan isteri kena anggap suami macam dan ‘mati’, sekiranya suami pulang itu adalah hadiah dari Allah unutk isteri di dunia.

(hey, tengok isteri kamu sedang senyum di pintu sambil memegang teh’ tarik)

Dan sekiranya suami tak pulang(syahid) itu juga hadiah dari Allah untuk isteri di akhirat.
Ingat, orang yang paling bijak adalah orang yang sentiasa ingat mati,

Kedua:
Baca hadith Nabi setiap malam kepada isteri dan anak-anak, boleh gilir-gilir baca. Jika isteri tanya nak buat sampai bila bacaan hadith Nabi ni bang? cakaplah, kita akan buat setengah jam setiap hari macam ni sampai mati!!!! Sampai jadi mayat!!!!

Nota: Al-Quran dan Perkataan (hadith) Nabi SAW ada ‘Nur’ yang boleh melembutkan hati, hati yang keras macam saidina Umar r.a ,Hindun, Abu supian dan beratus lagi orang kapir boleh lembut dan menjadi hamba Allah yang taat, apatah lagi anak dan isteri kita…

Apakah lagi nikmat dalam hidup selain dari mendapat isteri dan anak anak yang taat?
Berapa ramai orang jadi gila kerana isteri tak taat dan anak jadi durhaka?

Nabi SAW bersabda bahawa (lebih kurang maksud)
Ada 4 nikmat yang besar dalam hidup di dunia, iaitu:

1. isteri yang solehah
2. anak-anak yang Taat
3. Jiran yang baik
4. Rezeki di kampung sendiri.

Ulasan dari aku yang bukan ustaz:
Bila korang dah kahwin dengan pasangan yang beriman dan soleh, maka insyaAllah mereka akan didik anak jadi soleh dan solehah, seterusnya anak anak tak buat ragam maka jiran tentangga pun suka…, insyaAllah. Bila dah bahagia di kampung, dah tak perlu lagi pada harta yang banyak, maka cukup cari rezeki di kampung sendiri, isteri tak mintak yang bukan-bukan, anak anak jadi baik, jiran pula cukup selesa, semuanya ahli surau..oh, alangkah indahnya hidup!!!!

MASALAH DOA TAK MAKBUL

Akhir kata, korang yang belum kahwin lagi, aku bagi tips untuk berdoa…

Buat solat hajat 12 raka’at.
Saidina Ali bila susah solat hajat lebih dari 2 rakkat, sedangkan mereka adalah sahabat Nabi SAW, orang yang dekat dengan Allah, tapi kita bila susah just buat 2 sahaja? Cukupkah.?
Cukup sebenarnya bila Allah berkehendak, dan tak salahpun, tapi tak kanlah kita nak tunggu umur 37 tahun baru nak solat hajat 12 rakakat, makan masa setangah jam sahaja, insyAllah. Bersungguh dalam berdoa adalah jalan orang yang soleh…

Ha! Yang ni kena baca betul-betul!!!!

Dan jangan solat hajat kerana korang ada hajat, itu tak ikhlas namanya, tak makbul doa nanti kerana tak ikhlas, solat hajat di buat kerana perintah Allah. Amalan yang ikhlas adalah amalan yang di buat hanya kerana Allah, atau kerana perintah Allah, maka korang buatlah solat hajat kerana perintah Allah yang menyuruh orang susah bersolat hajat, jadi korang buat solat hajat bukan kerana korang ada masalah, tapi korang buat solat hajat kerana perintah Allah yang suruh orang ada masalah buat solat hajat-, jadi buatlah solat hajat kerana itu adalah perintah Allah kepada orang yang ada hajat, bukan solat hajat kerana ada hajat, yang penting hanya kerana Allah!!!

Pening kepala? Rujuk ustaz lagi baik, aku tak pandai nak terangkan kot..

Bagaimana nak buat? –alahai, buat macam solat tarawikh, 12 rakkat, enam salam.

Nak baca surah apa?- bacalah surah apa-apapun selepas al fatihah, tak bacapun takpe.

Kena menangis ke?- memang sangat amat kena menangis.

Kalau tak boleh menangis?-berlakon menangis, guna bawang atau minyak angin cap kapak?

Kalau doa tak makbul gak?

He he he-ada 3 perkara yang korang akan dapat bila berdoa:

1. Allah bagi apa yang korang mintak.

2. Allah jauhkan bala yang patut datang.

3. Allah tak bagi kerana DIA Maha Mengetahui yang terbaik untukmu, namun akhirat kelak, Allah akan tukar setiap doa yang tak makbul kepada ganjaran, sehingga bila korang lihat ganjaran itu, maka korang suka sekali jika tiada satu doapun yang korang mintak dulu itu makbul…oh!

Atau korang boleh jugak berusaha mencari jodoh sambil berpuasa, selain dari boleh mengelak dari berbuat maksiat, doa orang yang puasa juga sangat makbul…

Sebenarnya jodoh ni memang dah di tetapkan oleh Allah,
JODOH AKAN DATANG PADA ANDA, SEPERTIMANA MAUT AKAN DATANG PADA ANDA, ANDA TAK DAPAT MENGELAK DARI JODOH SEPERTI MANA ANDA TAK DAPAT MENGELAK DARI MAUT!!!

Habis tu yang tak kahwin sampai mati tu camne….?Satu org Alim cakap , ada jodoh kita yg dah mati awal, contoh, eksiden, kena bunuh dll, so mungkin akan ada jodoh dalam next life nanti…so org cam gini macamana usha pun jodoh tetap takde, korang dapat pahala usaha, dan korang kena rédha bahawa ini kehendak Allah s.b.w, apa-apapun rahsia sebenar adalah di tangan Allah. Dan jangan korang cakap “kalau camtu tak payah usahalah” sebab ada unsur shirik kat situ…nauzubillah. bersangka baiklah dengan Allah.

jadi aku pesan:bagi perempuan, 'cari'lah suami soleh di awal waktu solat.dan bagi lelaki, 'cari'lah wanita solehah di saf pertama kat masjid(aku tahu pembaca aku tak slow he he he) dan kalau nak cari suami atau isteri yg tak soleh dan solehah, aku tak payah cerita lah kat mana nak cari he he he

satu lagi lupa nak kabor,tak rugi org yang beristiqarah, dan tak menyesal org yang bermusyuarat...

Yang sebenarnya, kalau kita pikir-pikir balik,, bila lelaki dah jatuh cintan ngan pempuan dan pempuan tu jugak dah jatuh cinta ngan balak tersebut, maka walau camne halanganpun takde hal punya, hantaran mahal ke, mak bapak tak berkenan ke, hidup miskin ke, rupa paras borok macam mayat.diorang tak peduli dan tetap usaha sehingga kalau kahwin laripun diorang sanggup!!(macam cerita hindustan)

Pernah ada kes mak perempuan kunci awek ni dalam bilik dan upah genter pukul si balak yang nak kat anak dia, hmm, si balak itu tewaskan semua genster dan larikan awek dia dari bilik lalu terjun jambatan sama-sama, oh!Ini hanya berlaku bila suka sama suka.The moral of the story is: Allah Sangat sayangkan kita 70x lebih dari mak kita sayang kat kita, tapi kita tak nak pulak dekat dengan tuhan, kita cari alasan, masjid jauh, org alim tu tak betul, sibuk dll, walhal Allah berfirman jika kamu datang pada aku dengan berjalan Aku akan datang pada kamu dengan berlari!!!

Mengakhiri post ini, aku copy paste satu surat sedih dari pembaca keretamayat, korang yang sudi, bolehlah bagi nasihat sepatah dua kata dekat kakak S ni..

Anonymous said...

Sdr Hamka,Akak ni dah berkulat dah mulut mintak kat Tuhan supaya dapat jodoh. Sejak umur akak 17 tahun sampailah sekarang (umur akak dah 37 tahun) hari2 akak berdoa secara khusus & intensif supaya dapat jodoh yang baik... tapi HAMPEH.... mcm2 jenis mandi bunga dah akak cuba, mcm2 teknik mengorat yang halal dah akak buat... tapi HAMPEH..... takkanlah akak jadi second class citizen kot pada kacamata Tuhan...bukan saja2 tak nak kawin tapi memang dah TAKDIR!!! Siksa tau membujang ni... mcm2 dihina orang walaupun berpelajaran tinggi, nilai diri KAPUT -- zero value man!!! Dahlah hidup kesunyian, kena tindas masyarakat lagi... kalau-kalau diikut hati nak aje jadi lesbian.

Akak rasa mungkin kalau akak jadi lesbian, Tuhan kesian kat akak & bagi jodoh kat akak. Amacam... akak dah desperate sgt ni!!! Nak berteman!!!Kalau sapa2 nak reply komen akak ni, address aje akak dengan Akak-S yang bermaksud akak sewel (akak yang dah nak sewel dek membujang terlalu lama).


SEKIAN…

Ps: Berusahalah sebelum korang menjadi mayat, atau sebelum pasangan korang menjadi mayat!!!!
-------tamat petikan---------
Semoga taufik Allah sentiasa bersama kita!

No comments:

Blog Widget by LinkWithin