Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com

Thursday, June 18, 2009

Gigi Itmi'nan...

Hari ‘ni tiba-tiba tergerak hati ‘nak load gambar Itmi’nan dalam blog ‘ni. Umur ’dah masuk 10 dekat 11 bulan. Dialah yang jadi buah hati kami. Ummi dia ’tak payah ceritalah. Abang-abang dia pun bukan main lagi dengan adik perempuan mereka. Ubaid yang umur 3 tahun pun bukan kemain sayang ’kat adik dia. Walaupun masa ’kat rumah, banyak menyakat daripada menjaga adik dia, tapi bila ada orang lain dukung Itmi’nan ’tak senang duduk dia.

"Ambik la mi’nan tu.. ambik la..!", risau dia takut orang ambil adik dia.


Kurang sebulan lepas, sibuk betul dengan gigi Itmi’nan yang baru tumbuh. Sebatang saja pun. Mula tu risau juga kami bila gigi ’tak tumbuh-tumbuh. ’Dah masuk 10 bulan, gigi ’tak tumbuh-tumbuh juga.

Bila rujuk ’kat adik saya Dr. Zeti Adura, pakar gigi di HUM, dia kata,
"Don’t worry... biasa jer tu.. kes biasa jer!"

’Dah pakar gigi kata macam ’tu, kami pun kira redhalah. Kesian juga tengok Itmi’nan, semua makanan orang lain dia ’nak makan sama. Gigi ’tak ada! Selera besar!

Bila direnungkan cerita gigi Itmi’nan ’ni, saya terfikir, betapa besar Kuasa dan Kebijaksanaan Allah Taala. Gigi ’tu entah dari mana datangnya? Tiba-tiba tumbuh saja daripada gusi. Padahal kalau dibelah gusi ’tu, bukan ada pun giginya. Maha Hebat Allah!

"Semuanya daripada khazanah Allah!", saya teringat satu ceramah yang disampaikan oleh seorang ustaz.

Betullah, semuanya daripada khazanah Allah. Daripada gusi yang gondol, akhirnya Allah ’belah’ gusi ’tu dan keluarkan gigi. Satu titis darah pun ’tak mengalir daripada gusi yang ’terbelah’ ’tu. Dan tidak perlu campur tangan daripada sesiapa pun, hatta si ibu kepada anak kecil tadi. Allah yang uruskan.

Daripada tiada kepada tumbuh sikit. Kemudian semakin banyak. Semakin panjang pertumbuhan gigi ’tu. Sampai satu ketika, dengan Kebijaksanaan Allah Taala, gigi ’tu akan berhenti tumbuh. Bayangkan... kalaulah gigi ’tu tumbuh macam kuku kita tumbuh!

"Tak ke huru hara jadinya? Kita kena cipta pemotong gigi la pulak..."

Kemudian kita dapati, gigi ’ni bukan satu corak saja. Bukan satu bentuk dan jenis saja. Dan tanpa si ibu atau si bapa risaukan, Allah tumbuhkan gigi-gigi yang bermacam-macam jenis itu dengan elok dan sistematik sekali. Gigi geraham, gigi kacip, gigi taring semuanya tumbuh pada tempatnya masing-masing. Allah Taala telah programkan segalanya dengan teratur. Maha Besar Allah lagi sempurna Kudrat dan Iradat-Nya!

Dialah Allah...
Laa ilaaha illalLah!

Monday, June 15, 2009

Doa seorang ulamak lagi da'ie...

“Ya Allah ampunkan dosa-dosa kami
Ya Allah tutupkanlah kesalahan-kesalahan kami
Ya Allah tukarkanlah keburukan-keburukan kami kepada kebaikan-kebaikan
Ya Allah Engkau masukkan hakikat iman dalam hati kami
Ya Allah Engkau kurniakanlah sifat-sifat iman dalam diri kami
Ya Allah Engkau kurniakanlah pengiktirafan Mu pada kami
Ya Allah kurniakan kami hubungan yang khusus dengan zat Mu
Ya Allah kami milik Mu Ya Allah
Ya Allah bantulah kami dengan amalan-amalan yang Engkau redhai
Ya Allah tetapkan kami dengan amalan-amalan yang Engkau redhai
Ya Allah kurniakanlah istikhlas dan istiqamat
Ya Allah Engkau satukan umat ini dengan usaha dakwah
Ya Allah Engkau jadikan setiap individu umat ini da’ie agama Mu
Ya Allah kurniakanlah kepedihan atas keruntuhan agama dalam hati-hati umat ini
Ya Allah Engkau gunakan setiap kemampuan-kemampuan kami dalam kerja agama
Ya Allah Engkau gunakan umat ini untuk buat pengorbanan untuk agama Mu
Ya Allah Engkau kurniakan hidayah pada seluruh umat
Ya Allah Engkaulah yang satu-satunya yang membuat tarbiah hakiki hanya tarbiyah Mu sahajalah yang hakikat tarbiah. Ya Allah tarbiah umat ini dengan sebaiknya
Ya Allah Engkau kurniakan kami dengan kehidupan sunnah Nabi saw
Ya Allah Engkau hidupkan kehidupan sunnah Nabi saw pada umat
Ya Allah Engkau kurniakan kebencian dalam hati kami cara kehidupan orang kafir dan hidupkan sunnah-sunnah dalam diri kami
Ya Allah keluarkanlah sifat kehaiwanan dan tidak berakhlak dari kami
Ya Allah kurniakan sifat insaniah dalam diri kami
Ya Allah berilah petunjuk pada setiap individu umat ini
Ya Allah amkan hidayat pada seluruh umat
Ya Allah luaskanlah jalan-jalan hidayat
Ya Allah tutupkanlah pintu-pintu batil
Ya Allah hancurkanlah suara-suara batil
Ya Allah Engkau gagalkanlah rancangan-rancangan batil
Ya Allah peliharalah usaha-usaha agama ini, rakan-rakan usaha agama, markas-markas usaha agama, masjid-masjid buat usaha agama, madrasah-madrasah dan semua pergerakan-pergerakan agama yang haq
Ya Allah bantulah kami dengan setiap langkah kami
Ya Allah tunjuklah kami dengan setiap langkah kami
Ya Allah kurniakan taufik untuk buat kebaikan-kebaikan
Ya Allah bantu kami dengan usaha-usaha agama yang penting
Ya Allah kurniakan keampunan, tutupkan kesalahan-kesalahan kami, mudahkanlah kami .
Ya Allah kurniakanlah ihsan Mu pada kami.
Ya Allah mudahkan urusan kami dengan kurniaan Mu
Ya Allah tanamkan keyakinan atas nusrah ghaib Mu dalam hati kami dan Engkau turunkanlah nusrah ghaib Mu pada kami.
Ya Allah di mana perlunya hujan, Engkau turunkan hujan rahmat Mu ( 3x )
Ya Allah jangan pandang umat ini dengan pandangan murka Mu lihatlah umat ini dengan pandangan ihsan Mu
Ya Allah jadikan umat ini menyesal atas dosa-dosa yang dilakukan dan kurniakan umat ini taufik untuk bertaubat
Ya Allah jangan hindarkan rahmat / ihsan Mu pada umat ini
Ya Allah kasihanlah dan rahmatilah umat ini. Kau turunkan hujan rahmat Mu ( 3 x )
Ya Allah keluarkanlah harapan dalam hati kami pada ghair (selain daripada Allah), kurniakan kami taufik untuk mengambil manfaat terus dari zat Mu
Ya Allah keluarkanlah keyakinan yang salah pada makhluk dalam hati-hati kami dan tetapkan kami dalam mentaati perintah-perintah Mu
Ya Allah pada orang-orang yang ada masalah hutang, Engkau bantulah mereka dengan pertolongan ghaib Mu untuk menyelesaikan masalah mereka.
Ya Allah Engkau sembuhkanlah orang-orang yang sakit
Ya Allah Engkau keluarkanlah kelemahan-kelemahan zahir dan batin kami
Ya Allah Engkau kurniakanlah kekuatan zahir dan batin kami
Ya Allah kurniakanlah fikir akhirat dalam hati-hati umat
Ya Allah hapuskanlah kelalaian dalam diri kami
Ya Allah kurniakanlah fikir akhirat dalam hati kami
Ya Allah dengan ihsan Mu / rahmat Mu terimalah doa kami”

- Hadrat Asy-Syaikh Muhammad Saad Al-Kandahlawi d.b.
(beliau merupakan keturunan Saiyidina Abu Bakr As-Siddiq r.a.)
Blog Widget by LinkWithin