Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com


Thursday, May 26, 2011

"Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman..."

Iman ialah tuntutan Allah s.w.t. kepada kita. Malah iman adalah segala-galanya. Tanpa iman, jangankan untuk memasuki syurga; malah untuk mencium harum syurga sahaja pun tidak akan dapat. Sedangkan wangi syurga itu tersebar harumnya sehingga 500 ratus perjalanan. Zihin (minda) kita perlulah faham perkara ini sejelas-jelasnya. Seterang sinar matahari di siang hari.

Allah s.w.t. dengan rahmatNya yang amat luas, bukan sahaja memerintahkan kita agar beriman, bahkan Allah s.w.t telah mewujudkan sekelompok insan pilihan sebagai contoh ikutan dalam keimanan kita. Kita perlu sedar, kita ini bukan lagi umat akhir zaman, bahkan kita adalah umat hujung akhir zaman.

Selain golongan para Rasul dan Nabi yang maksum; ada sekelompok lagi insan pilihan yang telah dijadikan benchmark oleh Allah untuk kita semua. Allah tidak meninggalkan kita terpinga-pinga untuk mengetahui bagaimanakah caranya untuk kita beriman kepada Allah? Apakah sifat dan kriterianya? Macamana contoh praktikalnya?

Semuanya telah disediakan oleh Allah. Allah s.w.t. menceritakan rentetan usaha dakwah Rasulullah s.a.w. semasa hayat baginda. Allah s.w.t. berfirman:

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ
“Dan apabila dikatakan kepada mereka: Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman.” (Surah al-Baqarah 2: 13)

Ayat ini merupakan sebahagian daripada ayat-ayat yang menceritakan bagaimana Rasulullah s.a.w. berbicara dengan kaum baginda. Dialog dan seruan yang terjadi antara mereka. Rumpunan ayat-ayat ini menunjukkan, Rasulullah s.a.w. berdakwah secara langsung dengan umat baginda. Inilah sunnah dalam mendakwahkan agama. Setiap lorong telah baginda susuri. Setiap pintu rumah diketuk. Mata bertemu mata. Dari hati menuju ke hati.

Imam at-Tabari memberikan komentar mengenai ayat ini dengan memetik pendapat Ad-Dahhak yang mengambilnya daripada Ibnu Abbas r.a., bahawa yang dimaksudkan dengan “orang-orang itu” ialah para Sahabat radhiyallahu ‘anhum. Imam asy-Syaukani pula menyimpulkan anjuran beriman sebagaimana “orang-orang itu” beriman merujuk kepada golongan Sahabat daripada kalangan Muhajirin dan Ansar.

Maka jelaslah di sini, para Sahabat telah dijadikan contoh dalam keimanan dan kehidupan yang dipenuhi dengan cahaya iman. Malah Allah s.w.t telah memuji dan mengisytiharkan keredhaanNya terhadap para Sahabat. Biarpun mereka bukan maksum, tetapi mereka adalah kelompok insan pilihan yang telah berjaya membuatkan Allah s.w.t. ‘jatuh hati’ dengan mereka. Allah Taala memuji mereka serta memerintahkan orang-orang selepas mereka agar mengikuti para Sahabat ini:
“Orang-orang yang terdahulu lagi yang paling awal (masuk Islam) dari golongan Muhajirin dan Anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, Allah redha kepada mereka dan mereka pun redha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. Mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.” (Surah at-Taubah 9: 100)

Jelas melalui ayat ini, jalan paling pantas dan mudah untuk kita mencapai redha Allah ialah melalui ittibaa’ (menuruti dan mengikuti jejak) para Sahabat. Di dalam Kitab Tafsir Bayanul-Quran dinyatakan, klausa “orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik” itu masih terbuka hingga ke hari kiamat.

Oleh yang demikian, cara yang paling bijak untuk kita mulakan usaha kita ke atas iman ialah berkenalan dengan lebih rapat dengan para Sahabat. Apabila golongan akhir umat ini memisahkan diri mereka daripada golongan para Sahabat yang kita diperintahkan untuk mengikuti mereka, maka kehinaan demi kehinaan mula menimpa umat ini. Kemuliaan keimanan akan kembali kepada kita, hanya apabila kita kembali mendampingi peribadi-peribadi hebat para Sahabat.

Cuba kita senaraikan, berapa orang nama Sahabat Rasulullah s.a.w. yang kita tahu? Cubalah senaraikan…

Tuesday, May 24, 2011

"Siapakah teman majlis yang paling baik?"

Abu Ya’la telah mengeluarkan riwayat ini daripada Hadrat Ibnu ‘Abbas r.a.huma, beliau mencerita; telah ditanyakan, “Ya Rasulullah s.a.w.! Teman duduk-duduk kami yang manakah paling baik?”

Sabda baginda, “Dia ialah orang yang mengingatkan kamu kepada Allah (apabila kamu) melihatnya,; dan bertambah pada ilmu mu (apabila mendengar) perbicaraannya; dan mengingatkan kamu kepada Allah (apabila melihat) amalannya.”

Imam al-Munziri menyatakan bahawa kesemua rantaian periwayat hadis ini adalah sahih kecuali Mubarak bin Hassaan. Bagaimanapun Mubarak ini telah diriwayatkan daripadanya oleh Imam al-Bukhari di dalam kitab Adabul-Mufrad dan juga oleh Ibnu Majah di dalam kitab Sunan beliau.

Baiklah! Bukalah mata hati kita. Kita hadirkan diri kita di dalam majlis Rasulullah s.a.w. Kita lihat di sana para Sahabat sedang mengelilingi Rasulullah s.a..w di dalam satu halaqah (lingkaran). Lalu dalam majlis yang begitu mulia ini, seorang sahabat telah bertanyakan satu soalan. Soalan yang begitu ringkas sebenarnya. Namun ringkasnya soalan bukanlah ukuran ketinggian kualiti dan kedalaman maknanya.
Bagi para Sahabat, kesempatan dapat bersama Rasulullah s.a.w. seumpama memasuki lombong emas. Ini adalah saat yang amat berharga. Saat yang mereka sanggup tebus dengan nyawa mereka sendiri. Saat mereka disirami limpahan nur Rasulullah s.a.w. Saat tika mata mereka dapat menatap wajah suci Rasulullah s.a.w. yang bercahaya. Saat ketika telinga mereka dapat mendengar sabda-sabda suci Rasulullah s.a.w.
Maka dalam kesempatan ini, mereka telah bertanya, siapakah teman majlis yang paling baik. Ungkapan ‘yang paling baik’ maknanya ‘yang paling afdal’. Mereka bertanya siapakah teman yang paling afdal untuk mereka duduk-duduk bersama dalam sesuatu majlis. Majlis bersama siapakah yang paling tinggi fadilatnya.

Lalu Rasulullah s.a.w. telah menjelaskan, sifat-sifat orang yang patut mereka dampingi dan sertai majlisnya. Di dalam kitab Hasyiah at-Targhib dijelaskan maksud teman majlis yang baik itu ialah “orang yang mengingatkan kamu kepada Allah (apabila kamu) melihatnya” bahawa seseorang yang apabila kamu melihatnya menyebabkan lidah kamu mula menuturkan zikrullah, bertasbih, bertahmid dan ber’tamjid’ kepada Allah s.w.t. Ini berlaku disebabkan keelokan sifatnya, kewarakannya serta ketakwaannya.
Beginilah tarbiah Rasulullah s.a.w. kepada para Sahabat baginda. Begitu halus dan tinggi hikmahnya. Baginda tidak menjawab, “Sayalah teman majlis yang terbaik!”.

Sebaliknya, memadai baginda hanya menyenaraikan ciri-ciri teman majlis yang hebat:
1) Memandangnya, sudah cukup menyebabkan kita teringat kepada Allah;
2) Mendengar perbicaraannya, menyebabkan ilmu dan kefahaman kita kepada agama bertambah; dan
3) Melihat amalannya, menyebabkan kita teringat kepada akhirat.

Apabila para Sahabat mendengar ciri-ciri dan sifat-sifat yang hebat ini, mereka tahu itulah sebenarnya sifat yang ada pada diri baginda. Namun, apabila Rasulullah s.a.w. memperincikannya, ini lebih memudahkan lagi para Sahabat untuk menanggap dan memahaminya. Malah, jawapan Rasulullah s.a.w. ini sebenarnya adalah satu targhib (galakan dan dorongan) agar mereka berusaha untuk mewujudkan sifat-sifat insan yang terbaik ini dalam diri mereka.

Para Sahabat amat suka untuk mengadakan halaqah-halaqah di dalam masjid. Sama ada halaqah itu dibuat sesama mereka, mahupun bersama Rasulullah s.a.w. Melalui halaqah-halaqah di dalam masjid yang sebegini, mereka telah mendalami ilmu agama dan kefahaman agama.

Qurrah r.a. menyatakan bahawa Rasulullah s.a.w. apabila baginda duduk di dalam masjid, maka para Sahabat akan duduk mengelilingi baginda dalam bentuk halaqah-halaqah. (Hadis riwayat al-Bazzar).

Semoga Allah, menjadikan diri kita juga cinta untuk duduk-duduk di dalam masjid bersama mereka yang mampu menyebabkan hati kita menjadi hidup!


Nota: Artikel ini telah disiarkan dalam kolum bulanan Majalah SOLUSI Bil. 31
Blog Widget by LinkWithin