Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com

Thursday, June 18, 2009

Gigi Itmi'nan...

Hari ‘ni tiba-tiba tergerak hati ‘nak load gambar Itmi’nan dalam blog ‘ni. Umur ’dah masuk 10 dekat 11 bulan. Dialah yang jadi buah hati kami. Ummi dia ’tak payah ceritalah. Abang-abang dia pun bukan main lagi dengan adik perempuan mereka. Ubaid yang umur 3 tahun pun bukan kemain sayang ’kat adik dia. Walaupun masa ’kat rumah, banyak menyakat daripada menjaga adik dia, tapi bila ada orang lain dukung Itmi’nan ’tak senang duduk dia.

"Ambik la mi’nan tu.. ambik la..!", risau dia takut orang ambil adik dia.


Kurang sebulan lepas, sibuk betul dengan gigi Itmi’nan yang baru tumbuh. Sebatang saja pun. Mula tu risau juga kami bila gigi ’tak tumbuh-tumbuh. ’Dah masuk 10 bulan, gigi ’tak tumbuh-tumbuh juga.

Bila rujuk ’kat adik saya Dr. Zeti Adura, pakar gigi di HUM, dia kata,
"Don’t worry... biasa jer tu.. kes biasa jer!"

’Dah pakar gigi kata macam ’tu, kami pun kira redhalah. Kesian juga tengok Itmi’nan, semua makanan orang lain dia ’nak makan sama. Gigi ’tak ada! Selera besar!

Bila direnungkan cerita gigi Itmi’nan ’ni, saya terfikir, betapa besar Kuasa dan Kebijaksanaan Allah Taala. Gigi ’tu entah dari mana datangnya? Tiba-tiba tumbuh saja daripada gusi. Padahal kalau dibelah gusi ’tu, bukan ada pun giginya. Maha Hebat Allah!

"Semuanya daripada khazanah Allah!", saya teringat satu ceramah yang disampaikan oleh seorang ustaz.

Betullah, semuanya daripada khazanah Allah. Daripada gusi yang gondol, akhirnya Allah ’belah’ gusi ’tu dan keluarkan gigi. Satu titis darah pun ’tak mengalir daripada gusi yang ’terbelah’ ’tu. Dan tidak perlu campur tangan daripada sesiapa pun, hatta si ibu kepada anak kecil tadi. Allah yang uruskan.

Daripada tiada kepada tumbuh sikit. Kemudian semakin banyak. Semakin panjang pertumbuhan gigi ’tu. Sampai satu ketika, dengan Kebijaksanaan Allah Taala, gigi ’tu akan berhenti tumbuh. Bayangkan... kalaulah gigi ’tu tumbuh macam kuku kita tumbuh!

"Tak ke huru hara jadinya? Kita kena cipta pemotong gigi la pulak..."

Kemudian kita dapati, gigi ’ni bukan satu corak saja. Bukan satu bentuk dan jenis saja. Dan tanpa si ibu atau si bapa risaukan, Allah tumbuhkan gigi-gigi yang bermacam-macam jenis itu dengan elok dan sistematik sekali. Gigi geraham, gigi kacip, gigi taring semuanya tumbuh pada tempatnya masing-masing. Allah Taala telah programkan segalanya dengan teratur. Maha Besar Allah lagi sempurna Kudrat dan Iradat-Nya!

Dialah Allah...
Laa ilaaha illalLah!

3 comments:

zarzh said...

Subhanallah, Maha suci lagi Maha agung Allah menciptakan segala-galanya.....

abu razeen said...

Yaa akhie tuan rumah. dan penziarah blog ini, tn-tn & Pn. Pn dipersilakan ke Majlis Ilmu seperti butiran berikut:

SEMINAR ISU SELATAN THAILAND

TARIKH :
20 JUN 2009 / 26 JAMADIL AKHIR 1430

HARI :
SABTU

MASA :
8.30 PAGI – 1.00 PETANG

TEMPAT :
DEWAN MASJID AL-MUHSININ, TAMAN DANAU DESA,
OFF JALAN KLANG LAMA, KUALA LUMPUR

Seminar terbuka kepada umum dan tiada bayaran dikenakan.

Anjuran :
Persatuan Ulama’ Malaysia (PUM) dan Sekretariat Himpunan Ulama’ Rantau Asia (SHURA)

http://www.ulamadaily.blogspot.com

InsyaAllah kalua diperkenankan Allah saya pun akan berada disana, ni semangat setelah baca post 'kematian yang dicemburui' tahniah tn Gunawan

Gunawan Aziz said...

Assalamu 'alaikum,

tn abu razeen, terima kasih atas info yg amat bermanfaat ini.

Jazakumullah.

Blog Widget by LinkWithin