Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com

Friday, August 19, 2011

Seribu ribu hasanah...

Imam Ahmad telah mengeluarkan satu riwayat daripada Abi ‘Uthman an-Nahdiy, dia berkata: Telah sampai kepada ku daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya beliau telah berkata, “Telah sampai kepada ku bahawa Allah Azza Wa Jalla mengurniakan kepada seseorang hambaNya bagi satu hasanah (amalan baik) seribu ribu (yakni satu juta ganjaran) hasanah.”

Maka kata Abu Hurairah r.a., “Sesekali bukan begitu! Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya Allah Azza Wa Jalla (sebenarnya) mengurniakan kepadanya dua ribu ribu (yakni dua juta) hasanah.” Kemudian dia membaca:
إِنَّ اللَّهَ لاَ يَظْلِمُ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ وَإِنْ تَكُ حَسَنَةً يُضَاعِفْهَا وَيُؤْتِ مِنْ لَدُنْهُ أَجْرًا عَظِيمًا
“Sesungguhnya Allah tidak sekali-kali menganiaya (seseorang) sekalipun seberat zarah (debu) dan kalaulah (amal yang seberat zarah) itu amal kebajikan, nescaya akan menggandakannya dan akan memberi, dari sisiNya, pahala yang amat besar.” (Surah an-Nisaa’ 5: 40)

Lalu berkata, “Apabila Allah Azza Wa Jalla (sendiri) mengatakan أَجْرًا عَظِيمًا (pahala yang amat besar); maka siapakah yang mampu menganggarkan (betapa besar) kadarnya (pahala yang dikatakan besar oleh Allah sendiri itu)?”

Di dalam riwayat yang lain: Aku telah mendatangi Abu Hurairah r.a. lalu aku berkata, “Telah sampai kepada ku bahawa tuan mengatakan: “Sesungguhnya satu hasanah itu diganda (ganjarannya dengan) seribu ribu (yakni sejuta) hasanah.”

Lalu dia berkata, “Apakah perkara ini membuatkan engkau merasa takjub? Demi Allah, aku telah mendengarnya…” - lalu diriwayatkan sebagaimana riwayat di atas.

Berkata al-Haithami: Ahmad telahn meriwayatkannya melalui sanad (jalan periwayatan) dan al-Bazzar seumpamanya juga; dan salah satu sanad Ahmad adalah jaiyid (bagus). Intaha.

Allah… betapa besarnya rahmat Allah dan ihsanNya kepada kita. Untuk satu kebaikan sahaja, Allah memberikan pahala sehingga dua juta pahala. Apalagi bila kita berada dalam bulan Ramadhan ini? Satu tasbih ‘Subhanallah’ saja sudah menyebabkan kita mendapat dua juta hasanah. Di dalam bulan Ramadhan ini pula, segala ibadah sunat akan diberikan ganjaran seumpama ibadah fardhu. Dan perbezaan antara sunat dan fardhu ialah seperti perbezaan langit dan bumi.

Ya Rabb… dengan kemurahan yang amat besar ini, jika kita masih gagal untuk meraih sebanyak-banyaknya pahala demi memenangi keredhaan Allah, maka siapakah lagi yang patut kita persalahkan?

Jika kita sendiri melakukan satu hasanah sudah begitu besar keuntungan pahalanya, bayangkan apa yang Allah akan beri jika kita pula menjadi sebab orang lain pula dapat melakukan hasanah demi hasanah?

Renungkan… sesungguhnya kita sudah berada dalam dakapan 10 Akhir Ramadhan 1432H! Apa yang sepatutnya kita lakukan untuk mendapat hasanah dan kemuliaan berganda di sisi Allah Azza Wa Jalla?

No comments:

Blog Widget by LinkWithin