Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com

Monday, August 15, 2011

Apa iman kita kata?

Allah Azza Wa Jalla berfirman (yang mafhumnya):



267. Wahai orang-orang Yang beriman! belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian dari hasil usaha kamu Yang baik-baik, dan sebahagian dari apa Yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. dan janganlah kamu sengaja memilih Yang buruk daripadanya (lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian zakat), padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil Yang buruk itu (kalau diberikan kepada kamu), kecuali Dengan memejamkan mata padanya. dan ketahuilah, Sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi sentiasa Terpuji.
268. Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu Dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma), dan ia menyuruh kamu melakukan perbuatan Yang keji (bersifat bakhil kedekut); sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadanya serta kelebihan kurniaNya. dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa meliputi pengetahuanNya.
269. Allah memberikan hikmat kebijaksanaan (ilmu Yang berguna) kepada sesiapa Yang dikehendakiNya (menurut aturan Yang ditentukanNya). dan sesiapa Yang diberikan hikmat itu maka Sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan Yang banyak. dan tiadalah Yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang Yang menggunakan akal fikirannya.
270. dan (ketahuilah), apa sahaja Yang kamu belanjakan (dermakan) atau apa sahaja Yang kamu nazarkan maka Sesungguhnya Allah mengetahuiNya dan (ingatlah), orang-orang Yang zalim itu tidak ada sesiapa pun Yang dapat menolongnya.
271. kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu (secara terang), maka Yang demikian adalah baik (kerana menjadi contoh Yang baik). dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada orang-orang fakir miskin, maka itu adalah baik bagi kamu; dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian dari kesalahan-kesalahan kamu. dan (ingatlah), Allah Maha mengetahui secara mendalam akan apa Yang kamu lakukan.
272. tidaklah Engkau Diwajibkan (Wahai Muhammad) menjadikan mereka (yang kafir) mendapat petunjuk (kerana kewajipanmu hanya menyampaikan petunjuk), akan tetapi Allah jualah Yang memberi petunjuk (dengan memberi taufik) kepada sesiapa Yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya). dan apa jua harta Yang halal Yang kamu belanjakan (pada jalan Allah) maka (faedahnya dan pahalanya) adalah untuk diri kamu sendiri dan kamu pula tidaklah mendermakan sesuatu melainkan kerana menuntut keredaan Allah dan apa jua Yang kamu dermakan dari harta Yang halal, akan disempurnakan (balasan pahalanya) kepada kamu, dan (balasan baik) kamu (itu pula) tidak dikurangkan.
273. pemberian sedekah itu) ialah bagi orang-orang fakir miskin Yang telah menentukan dirinya (dengan menjalankan khidmat atau berjuang) pada jalan Allah (membela Islam), Yang tidak berupaya mengembara di muka bumi (untuk berniaga dan sebagainya); mereka itu disangka: orang kaya - oleh orang Yang tidak mengetahui halnya, kerana mereka menahan diri daripada meminta-minta. Engkau kenal mereka Dengan (melihat) sifat-sifat dan keadaan masing-masing, mereka tidak meminta kepada orang ramai Dengan mendesak-desak. dan (ketahuilah), apa jua Yang kamu belanjakan dari harta Yang halal maka Sesungguhnya Allah sentiasa mengetahuinya.
274. orang-orang Yang membelanjakan (mendermakan) hartanya pada waktu malam dan siang, Dengan cara sulit atau terbuka, maka mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka, dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian Yang tidak baik) terhadap mereka, serta mereka pula tidak akan berdukacita.
(Surah al-Baqarah 2: 267 -274)


Hari ini sudah separuh Ramadhan telah berlalu. Sejak dua minggu ini, sudah berapa banyak yang kita sudah bersedekah, berwakaf atau memberikan hibah?

Berhenti membaca di sini. Sekarang mari kita ulangi lagi membaca mafhum firman Allah tadi. Baca, sambil menyelami lubuk hati kita. Apa kata hati kita?

Sekarang, marilah kita tanyakan diri kita, apa yang patut saya lakukan hari ini juga?

Jika hati anda berkata, “Aku ingin bersedekah”

Saya mempunyai seorang kawan yang sedang berhempas pulas untuk membuka madrasah asas al-Quran untuk anak-anak di Narathiwat Thailand. Sedekah, fidyah atau zakat anda boleh disalurkan ke sana.

Saya juga mempunyai sahabat yang menjalankan madrasah tahfiz dan diniyyah yang tidak mengenakan sebarang yuran pun kepada murid-murid mereka. Malah keperluan asrama dan makan-minum mereka pula yang ditanggung oleh mereka. Ini juga satu pilihan jika hati anda berkata, “Ya! Aku ingin berinfaq sekarang!”

Jika anda ingin berwakaf, anda boleh melakukan wakaf tunai sekarang juga. Wakaf adalah sedekah yang jariah (yang mengalir tanpa henti). Sila klik di capaian ini untuk berwakaf http://www.ywm.org.my/
Baiklah, marilah kita baca sekali lagi firman Allah di atas!!

"Apa iman kita kata?"


No comments:

Blog Widget by LinkWithin