Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com


Sunday, August 31, 2008

1 Ramadhan 1429H


HARUM Ramadhan semerbak lagi. Masjid dan surau mula tersenyum. Syurga-syurga yang sedia indah dihias lagi agar bertambah indah. Hati umat mula lembut. Benar, Ramadhan ada keajaibannya yang tersendiri. Hujan rahmat menyirami jiwa, hati nurani bersinar dan keimanan begitu subur.

Marilah kita raih keghairahan dan jazbah imaniah ini. Kita garap menjadi sumber tenaga rohani, untuk kita 'berlari kepada Allah'!

Allah Taala berfirman, "(Katakanlah wahai Muhammad kepada mereka): Maka berlarilah kamu kepada Allah, sesungguhnya aku diutuskan Allah kepada kamu, sebagai pemberi amaran yang nyata." [Az-Zariyat 51:50]

Semangat berlari dan bersegera menuju Allah inilah, yang telah dihubungkan oleh Rasulullah SAW dengan Ramadhan.



Daripada 'Ubadah bin As-Somit r.a., sesungguhnya Rasulullah SAW telah bersabda pada satu hari sedangkan Ramadhan telah datang kepada kami, "Telah datang kepada kamu Ramadhan, bulan yang diberkati. Allah akan menumpukan perhatianNya kepada mu di dalamnya, lalu Dia menurunkan rahmat dan akan menggugurkan dosa-dosa, dan akan menerima doa di dalamnya. Allah Taala akan memerhatikan perlumbaan kamu di dalamnya dan Dia akan membangga-banggakan kamu kepada para malaikat-Nya. Maka perlihatkanlah kepada Allah akan kebaikan daripada diri kamu. Sesungguhnya orang yang celaka ialah dia yang diharamkan dari rahmat Allah Azza Wa Jalla di dalam bulan ini."

[Diriwayatkan oleh At-Tobrani dan perawi-perawinya adalah thiqah, sebagaimana di dalam kitab At-Targhib]

Syaikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya Al-Kandahlawi rah.a. semasa menerangkan perkataan (تنافسكم ) yang bermaksud 'perlumbaan sesama kamu' menyatakan, "Berlumba-lumba (تنافس )ialah melakukan sesuatu dengan kehendak yang bersungguh-sungguh untuk mengatasi orang lain, bekerja dalam melawan dan menandingi orang dengan bangga di samping menunjukkan kehebatan masing-masing."

Inilah bulannya kita perlu menunjukkan kepada Allah sifat berlumba-lumba kita. Inilah adalah bulan untuk kita bersungguh-sungguh mengambil peluang dapat berada di dalam Ramadhan. Ramadhan yang lepas telah berlalu, Ramadhan akan datang belum pasti. Maka apa yang kita adalah ialah 'sekarang'.

Marilah kita 'berlari' kepada Allah... Agar Allah akan dapat berbangga-bangga dengan kita kepada para malaikat-Nya. Alangkah!

No comments:

Blog Widget by LinkWithin