Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com

Thursday, May 20, 2010

''I want to be a Sahabi''

Merujuk kembali 'entry' tentang Majlis Ta'lim di Rumah dalam blog saya ini, saya tertarik dengan satu 'post' oleh Sdr Amirhailmi dalam blog beliau. Saya nukilkan di sini tanpa apa-apa pindaan kepada artikel beliau.

Ambilan asal URL: http://bicarajariku.blogspot.com/2010/04/saya-nak-jadi-sahabi.html


Alhamdulillah.. petang2 yang mendung ni, ambo teringat nak kongsi satu cerita. Jadi sebelum lupa, baik taip cepat2 sebelum otak ambo ni jadi mendung macam langit kat Rathmines ni. Dua tiga hari ni langit kat sini (mungkin seluruh Ireland ni macam tu jgk) di selaputi awan gelap, member2 kat rumah ni mengandaikan mungkin sebab letusan gunung berapi kat Iceland, yang jauhnya lebih kurang dua jam naik kapal yang boleh terbang dari Ireland, wallahuallam... Ops, kembali kepada cerita yang nak di kongsi.

Hujung bulan Februari yang lepas, ambo berpeluang menyertakan diri dalam johr(perhimpunan kecik) untuk Ireland selatan yang di adakan kat Tralee. Johr ni untuk bro2 yang berada di kawasan Killarney, Killkeny, Cork, Galway dan area2 yang sama waktu dengannya.. Alhamdulillah, penuh jugak la surau tu, sampai ada yang kena tido kat laluan nak ke tandas. Antara program ter'include' dalam johr kali ni ialah mesyuarat untuk seluruh Ireland. Jadi bro2 dari utara, timur dan barat Ireland ni turut menghadirkan diri, utk bermesyuarat hal ehwal usaha dakwah di Ireland ni.

Lepas Zohor hari pertama johr, ada la sikit sesi taghrib untuk usaha masturat dan taklim kat rumah. Lepas Maulana Musa bagi ceramah sikit pasal satu hati antara orang islam, Dr. Ijaz bagi sikit taghrib pasal ta'lim rumah. Ada satu cerita yang dia bagitau yang ambo tak akan lupa (insyaAllah sampai ada anak, hehehe). Citenye macam ni.... bersambung ke perenggan baru...

Cite ni berlaku kat UK (United Kingdom, bukan Ulu Klang atau Ulu Kelantan). Satu hari, seorang cikgu sekolah rendah tanya anak2 murid dia pasal cita2 masing2. Biasalah, ni soklan biasa yang diajukan kepada anak2 sekolah rendah yang umur mereka dalam 7-8 tahun. Jadi sorang2 bangun la bagitau cita2 masing2. Yang tu nak jadi doktor, yang ni nak jadi jurutera, yang nun nak jadi lawyer, yang nin nak jadi pilot dan macam2 lagi. Pendek kata sumenya nak jadi professional2 yang di anggap glamor dan berstatus tinggi dalam masyarakat. Tiba2... tiba giliran seorang budak ni. Dia bangun, dan bagitau, ''I want to be a Sahabi''(Saya nak jadi Sahabat).

Apa lagi, terkejut la cikgu tu. Tak pernah di dengarnya sorang budak nak jadi sesuatu yang di gelar 'sahabi'. Dia pun tak tahu apa ke benda pekerjaannya sebagai 'sahabi'. Jadi, apa yang cikgu ni buat?? Cikgu tu (seorang perempuan) telefon mak budak tu dan ceritakan apa yang dah berlaku. Untuk menjelaskan dengan lebih lanjut tentang apa yang dah berlaku pada anak beliau, mak budak tu jemput la cikgu tu datang ke rumah. Mak budak tu ceritalah siapa tu sahabi. Dia jugak bagitau, setiap hari, dia akan bacakan kisah2 sahabat kepada anaknya tu. Setiap kali habis dengar cerita, anaknya akan cakap, 'Mum, I want to be a Sahabi'. Cikgu tu makin berminat, dan dia mula bertanya pasal islam pada ibu budak berkenaan. Semenjak hari tu, sering berlaku perbincangan pasal islam antara cikgu dan ibu budak yang nak jadi sahabi tu. Akhirnya, cikgu tu memeluk agama islam...

Apa motifnya cite ni?? Kata Dr. Ijaz, kanak2 kecil boleh buat apa yang orang dewasa tak leh buat dalam menyebarkan dakwah islam. Sebab tu katanya, sangat penting untuk kita terapkan pada anak2 dengan semangat perjuangan islam sejak kecil, melalui pembacaan kisah2 nabi dan sahabat. Anak2 kecil yang masih bersih dan suci jiwanya sangat mudah untuk dibentuk dan pembentukan ke arah semangat perjuangan dan pengorbanan untuk agama mesti bermula dari rumah. Perkara macam ni bukan dongeng, kerana ambo dan kawan2 masa kecik dulu bercita2 nak jadi power rangers, maskman la.., jetman la.. dan macam2 'man' lagi ,sebab?? sebab hari2 kita di 'provok' kan dengan cerita2 keperkasaan hero ciptaan manusia yang mana hanya khayalan semata-mata. Maka lahirlah dari rumah2 orang islam anak2 yang bercita2 nk jadi superman, batman, dan mungkin juga cicakman (lagi haru).

Inilah kesilapan kita ummat islam hari ni. Kita dah lupa dengan hero2 yang memperjuangkan agama. sedangkan ke'hero'an mereka adalah realiti bahkan jauh lebih hebat dari hero2 khayalan ciptaan yahudi dan nasrani. Mana ada hero yang boleh jalan atas air dengan dua rakaat solat pada hari ni?? Mana ada hero yang boleh halau api dari gunung berapi kembali ke lubangnya, perintahkan gempa bumi supaya berhenti dan memberi arahan kepada tentera muslimin yang jauh beribu batu tanpa alat komunikasi seperti Umar Al-Khattab?? Tak ada kan?? Jadi, untuk melahirkan semula generasi yang berjiwa dan bersemangat kental macam sahabat2 r.a, kisah2 kehidupan mereka mesti di telaah hari2, mudah2han semangat pengorbanan, keperwiraan dan kesanggupan mereka menyerahkan seluruh jiwa, harta bahkan nyawa untuk Allah turut meresap dalam jiwa kita dan generasi yang kita lahirkan.

Hentikan khayalan karut-marut yang di'propaganda'kan oleh orang2 yang sememangnya memusuhi islam kerana tujuan mereka hanyalah semata-mata untuk melemahkan orang islam dan mengalihkan pandangan serta fokus kita daripada perjuangan islam. Mari kita azam untuk melahirkan manusia2 berjiwa seperti sahabat dari rumah2 kita nanti (untuk orang yang belum kawin macam ambo) dan kepada yang dah beranak pinak, selagi nyawa dikandung badan, masih belum terlambat untuk mengubah suasana rumahtangga kepada suasana yang diredhai Allah s.w.t.

3 comments:

amirhailmi said...

assalamualaikum ustaz. terharu saya bila ustaz siarkan entry sy yang tak seberapa tu dalam blog ustaz. ustaz tolong doakan saya dapat hidupkan taklim rumah bila saya berumahtangga nanti. doakan juga supaya Allah pelihara iman saya yang tngah belaja kat negara yang penuh fitnah ni, terutama fitnah wanita. huhu. Saya azam nak kluar 2 bulan kat U.K 10hb Jun ni. doakan moga2 Allah mudahkan urusan dan cukupkan keperluan saya ye ustaz.

sot said...

Anak itu amanah Allah. Anak kecil umur 5 tahun sudah menghafal 13 doa. Seronok kita. Taklim rumah bisa memupuk dan mengukuh asas yg kuat. Namun apabila lara dgn kesibukan dunia, maka anak ini kembali layu dgn segala kepalsuan, Nau'zubillah.

Gunawan Aziz said...

Assalamu 'alaikum,

amirhailmi: allahumaa aamiin, thumma aamiin, thumma aamiin.. dan sudi2kan doakan saya yg faqir ini...

sot: semoga taufiq allah sentiasa bsama kita..

jazakumullah. wassalam.

Blog Widget by LinkWithin