Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com


Saturday, February 26, 2011

Rabiulawal 1432H (2)


Daripada al-Barra’ r.a., bahawasanya Rasulullah s.a.w telah mengutuskan Khalid ibn al-Walid kepada penduduk Yaman untuk mendakwah mereka kepada Islam. Kata al-Barra’, “Maka aku adalah salah seorang yang telah keluar bersama Khalid ibn al-Walid r.a., dan kami tinggal di sana selama enam bulan untuk mendakwahkan mereka kepada Islam, tetapi mereka tetap tidak menerimanya.”

Kemudian Rasulullah s.a.w. menghantar Ali bin Abi Talib r.a. dan memerintahkan Khalid pulang (bersama jamaahnya) kecuali seorang daripada ahli jamaahnya yang suka untuk menyertai jamaah Ali maka dia boleh menyertainya.

Kata al-Barra’, “Maka akulah orangnya yang menyertai Ali itu”.

Tatkala kami telah menghampiri kaum tersebut, mereka pun keluar menemui kami. Lalu Ali pun tampil ke hadapan dan bersolat bersama kami. Kemudian Ali menyusun kami dalam satu barisan, lalu datang ke hadapan kami lantas membacakan kepada mereka surat Rasulullah s.a.w., maka seluruh Bani Hamdan telah menerima Islam.

Lalu Ali menulis surat kepada Rasulullah s.a.w. memaklumkan pengislaman mereka; apabila Rasulullah s.a.w. membaca surat tersebut, lantas Rasulullah s.a.w. terus bersujud.
Setelah mengangkat kepala baginda lalu bersabda, “Kesejahteraan ke atas Bani Hamdan! Kesejahteraan ke atas Bani Hamdan!”

(Berkata al-Baihaqi: Telah meriwayatkan al-Bukhari secara ringkas melalui jalan yang lain daripada Ibrahim bin Yusuf) [al-Bidayah wan-Nihayah].

Riwayat ini amat ringkas. Hadrat al-Barra’ yang menceritakan kisah ini sebenarnya telah menceritakannya dengan begitu ringkas. Sedangkan kita tahu, perjalanan daripada Madinah ke Yaman pada masa itu mengambil masa yang bukan singkat. Jamaah yang dipimpin oleh Saiyidina Khalid ibn al-Walid r.a. telah bergerak ke Yaman dan menjalankan usaha dakwah di sana selama enam bulan. Setelah itu, diarahkan untuk pulang ke Madinah setelah jamaah mereka disambung pula dengan jamaah Hadrat Ali bin Abi talib.

Maknanya, jamaah Saiyidina Khalid al-Walid r.a. telah menghabiskan masa tidak kurang lapan bulan untuk menyempurnakan ekspedisi dakwah ini. Saiyidina Khalid r.a. terkenal sebagai seorang yang cekal dan cerdas. Lalu jamaah yang dipimpinnya telah dihantar bagi merintis jalan-jalan hidayah. Mereka telah meninggalkan Madinah yang mereka sayangi, kaum keluarga yang dikasihi dan lebih-lebih lagi baginda Rasulullah s.a.w. sendiri yang amat mereka cintai. Perasaan mereka yang begitu suka untuk berada bersama Rasulullah s.a.w. telah dikorbankan atas maksud agama ini dapat disampaikan dan hidayah tersebar ke seluruh alam.

Inilah hakikat cinta. Mengutamakan kehendak orang yang dikasihi adalah lebih penting daripada kehendak sendiri. Para Sahabat pernah bernazam menyebutkan hal ini:

Aku mengingini untuk berdamping di sisinya
tetapi dia mengingini penghijrahanku;
maka ku tinggalkan keinginanku
demi memenuhi keinginannya.

Mereka faham, Rasulullah s.a.w. diutus oleh Allah untuk seluruh umat hingga ke saat berlakunya kiamat. Maka atas maksud agama mereka telah bertebaran seluruh alam. Pengorbanan yang sempurna telah diberikan. Diri, harta, masa, jiwa dan perasaan mereka telah dikorbankan demi hidayah Allah tersebar. Hasilnya, hidayah semakin bertambah kepada diri mereka sendiri dan telah tersebar ke seluruh alam.

Jamaah Saiyidina Khalid al-Walid r.a. telah keluar di jalan Allah selama lapan bulan. Natijahnya, setelah mereka pulang, melalui jamaah Hadrat Ali bin Talib r.a., Allah telah amkan hidayah-Nya kepada seluruh Bani Hamdan di Yaman.

Jika benar teori Prof. Syed Naquib al-Attas bahawa Islam sampai ke nusantara ini melalui Yaman, kemungkinan besar Islamnya nusantara ini, sahamnya semua tercatat di dalam buku amalan Saiyidina Khalid ibn al-Walid r.a. Jika benar begitu, dapatkah kita bayangkan betapa catatan di dalam buku amalan Saiyidina Khalid r.a. yang masih belum tertutup serta masih berterusan tulisan amal solehnya?

Allahu akbar!

4 comments:

Ishak Zaini said...

Assalamu'alaikum.

Subhanallah, betapa besarnya pengorbanan yang dilakukan hadrat khalid al-Walid r.a, hadrat Ali r.a dan para sahabat r.hum yang lain demi merintis jalan-jalan hidayat.

amirhailmi said...

masyaAllah... besar pengorbanan sahabat...

Unknown said...

mashaAllah...doa kan sy ustaz...
laporan jemaah ulama patani ada di blog sy...

Faizal said...

Allahuakbar!

Blog Widget by LinkWithin