Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com


Tuesday, May 18, 2010

Coretan tinta, mewakili hati si Faqir (3)


Makkah. Inilah bumi yang penuh berkah. Tetapi kenapa wujud fizikalnya begitu gersang? Kenapa Allah tidak pilih suatu kawasan yang hijau bagaikan syurga sebagai Tanah SuciNya?

Sebenarnya ini merupakan satu isyarat, bahawa kemuliaan dan ketinggian di sisi Allah, tidak pernah terikat dengan sebarang kebendaan dan rupa paras fizikal.

Makkah merupakan bumi pilihan. Kawasan suci – al-haram – yakni satu kawasan yang dimuliakan oleh Pencipta Alam ini sendiri, iaitu Allah SWT! Imam Mutawwali Sya’rawi menyatakan, Haram-nya Makkah ini bukan setakat tanahnya, malah ruang udara, angkasanya hingga ke Baitul makkmur di langit adalah Haram. Tujuh petalalapisan ke bawah buminya pun adalah Haram. Inilah kemuliaan bumi Makkah.

Makkah menjadi tuan rumah kepada syiar-syiar Allah. Maka hati-hati yang bertaqwa, tidak akan sekadar berziarah dan melihat fzikal Makkah, malah yang lebih utama, kita perlu membiarkan hati dan rohani kita mengembara dan menziarahi, seluruh bumi suci ini.

Biar hati kita merasakan, betapa hati kita terhubung dengan Allah. Di bumi ini, hati kita sentiasa merasai bahawa Allah itu amat dekat dengan kita. Sesungguhnya, apabila hati kita mula terhubung dengan sentuhan kewujudan dan kebesaran Allah, maka setiap injak kaki kita di bumi haram ini, mengalirkan nikmat manisnya iman yang begitu seni dan dingin. Yang seringnya, suara juga akan tidak mampu mengungkapkannya. Ketika itu, hanya air mata yang bisa berbicara! Bahasa yang hanya seorang hamba dengan Tuhannya yang mampu memahaminya…

Labbaikallahumma labbaik..

3 comments:

Unknown said...

salam,laporan terbaru student UMT shahid di sabah ada di blog sy...

Irwan said...

salam. banyak simbolik dalam agama Islam ini yang menuntut kita semua berfikir kenapa...

Kenapa di tanah gersang ini, Allah turunkan rahmat di sini dahulu, kemudian ke serata alam.

sot said...

Allah mencipta supaya kita perhati dan fikirkan dan akui keagungan-Nya. Maha Agung Allah.

Blog Widget by LinkWithin