Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com


Wednesday, September 29, 2010

Majalah Solusi Bil. 24: Jalan Keluar Kemelut Kewangan

Kali ini disertakan artikel yang keluar dalam Majalah Solusi Bil. 24. Diharapkan mesejnya dapat sampai dengan jelas sebagai renungan kita semua.

Ada satu senario:
“Anda hidup dalam kesempitan wang. Tabungan langsung tidak ada. Hutang banyak. Malah mula memeningkan kepala. Baki gaji yang ada, sekadar cukup untuk mengelakkan kelaparan. Hati sentiasa risau, siang malam berdoa, janganlah ada sebarang kecemasan. Jika berlaku sebarang kecemasan, alamatnya kena berhutanglah lagi.
Tiba-tiba anda terbaca dalam sebuah akhbar tabloid, “Kami akan bimbing anda, 100%!!! Cipta pendapatan bulanan RM10,00 –RM30,000 dalam masa 1 bulan. Hubungi kami segera! Ramai yang telah berjaya melalui Program Usahawan Terpimpin kami!!”

Anda merasakan bagai terlihat sinar di hujung jalan. “

Sekarang kita tukar pula senarionya.

“Anda hidup dalam kesempitan wang. Tabungan langsung tidak ada. Hutang banyak. Malah mula memeningkan kepala. Baki gaji yang ada, sekadar cukup untuk mengelakkan kelaparan. Hati sentiasa risau, siang malam berdoa, janganlah ada sebarang kecemasan. Jika berlaku sebarang kecemasan, alamatnya kena berhutanglah lagi.
Tiba-tiba anda terbaca dalam sebuah majalah, “Di antara fadilat dan kelebihan yang telah disebutkan oleh Rasulullah s.a.w. berkenaan Surah al-Waqi’ah ialah sebagaimana yang telah dinukilkan oleh Imam an-Nawawi di dalam kitab al-Azkar , iaitu:
Bersumber daripada Hadrat Ibnu Mas’ud r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda, (Sesiapa yang membaca surah al-Waqiah pada setiap malam ia tidak akan ditimpa kefakiran.”
Anda pun terus membelek muka surat lain majalah tersebut.”

Meletakkan diri kita dalam dua senario di atas, yang mana satukah yang akan membuatkan hati kita menjadi lebih tenang? Yang dapat membangkitkan kuasa harapan yang positif dalam diri kita? Yang selepas membacanya sahaja pun, sudah menyebabkan hati kita merasa lapang dan bibir menguntum senyuman? Walaupun masalah ‘kegawatan’ ekonomi kita sebenarnya belum pun pulih. Senario yang manakah menyebabkan semangat kita semakin pulih?

Jika kita selidiki hadis-hadis Rasulullah s.a.w., maka kita akan mendapati bahawa begitu banyak hadis-hadis yang menyatakan berkenaan fadilat surah atau ayat tertentu dalam memudahkan urusan rezeki. Ada riwayat yang menyentuh bagi menghindari kefakiran, ada untuk menyelesaikan masalah hutang atau kelebihan dalam menambahkan keberkatan rezeki.

Pendekatan ‘menyelesaikan masalah rezeki melalui amalan soleh’ merupakan satu pendekatan tarbiah yang dilazimkan oleh Rasulullah s.a.w. kepada para Sahabat. Manhaj ini merupakan manhaj yang menuju terus kepada dasar masalah, iaitu masalah iman. Hati para Sahabat, sentiasa ditazkirahkan dengan kayakinan bahawa Allah s.w.t. adalah satu-satunya Zat Yang Maha Memiliki Kudrat dan Iradat yang Maha Mutlak. Apa sahaja yang berlaku dalam alam ini sentiasa dalam Perhatian Allah s.w.t. Keimanan mereka telah dibulatkan tekadnya hanya untuk bergantung kepada Allah al-Ahad lagi as-Somad. Al-Ahad kerana hanya Allah-lah satu-satunya Zat Yang Kuasa, as-Somad kerana hanya kepada Zat Yang Maha Esa inilah bergantung hajat segala sesuatu. Semua makhluk, memerlukan Allah s.w.t. Draipada sebesar-besar makhluk seperti ‘Arasy, mahupun sekecil-kecil makhluk seperti zarah sekalipun; semuanya memerlukan dan bergantung hajat kepada Allah.

Merupakan satu sistem dan peraturan alam yang semuladijadikan oleh Allah s.w.t., bahawa apa yang berlaku kepada alam ini adalah bergantung atau berkadar terus dengan apa yang dilakukan oleh amal-amal manusia. Disebabkan itulah, di dalam mentarbiah para Sahabat, Rasulullah s.a.w tidak pernah lupa agar para Sahabat sentiasa membetulkan amalan mereka, atau memulakannya dengan amalan.

Bayangkan, seorang sahabat yang siap untuk berniaga dan memaklumkannya kepada Rasulullah s.a.w., lalu baginda menyuruhnya agar bersolat dahulu sebanyak dua rakaat. Sudah tentu baginda tidak menafikan usaha Sahabat tadi untuk berniaga, malah banyak hadis Rasulullah s.a.w. yang menyatakan betapa perniagaan itu satu bidang yang amat dekat di hati baginda, tetapi baginda mahu agar Sahabat tadi tidak melupakan untuk memulakannya dengan solat.

Begitulah dalam masalah rezeki, versi penuh hadis yang disebutkan di awal penulisan ini, sebagaimana yang dicatatkan oleh Imam al-Baihaqi di dalam kitab Syubul-Imannya:
Daripada Hadrat Ibnu Mas’ud r.a., Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
“Sesiapa yang membaca surah al-Waqi’ah pada setiap malam, kefakiran tidak akan menimpanya untuk selama-lamanya.”
Dan adalah Hadrat Ibnu Mas’ud r.a. selalu menyuruh anak-anak perempuannya membaca surah ini pada setiap malam.

(Riwayat al-Baihaqi, juga dinukilkan oleh Imam an-Nawawi di dalam kitab al-Azkar)

Siapakah yang sedia mengamalkan surah ini dengan penuh iman kepada janji dan jaminan Allah dan Rasul-Nya seperti sahabat Hadrat Ibnu Mas’ud r.a. ini?

2 comments:

iezat said...

Ya memang betul,dengan mengamalkan membaca surah Al-Waqiah ianya dpt menenangkan hati walaupun hidup serba kekurangan.

duit banyak hati gelisah,duit tak de tp hati senang ;-)

Anonymous said...

terima kasih ustaz..insyaallah akan mengamalkannya..saya berada dalam situasi yang tuan sebutkan..subhanallah, rasa takde tempat nak pegi,kelam rasanya..toget

Blog Widget by LinkWithin