Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com


Monday, February 13, 2012

Perbaharuilah sentiasa iman kamu...

Mukmin ertinya seorang yang beriman dengan Allah SWT. Keimanan kepada Allah ini dimulai dengan keyakinan bahawa Allah itu Zat Maha Pencipta Yang Wajib Wujud lagi Maha Esa. Dialah Allah yang telah menciptakan seluruh makhluk ini tanpa bantuan dan tanpa memerlukan pertolongan mana-mana makhluk sekalipun. Selain daripada Allah semuanya adalah makhluk yang diciptakan. Baik makhluk itu sebesar-besar makhluk seperti 'Arasy Allah mahupun yang paling kecil seperti kuman, segalanya diciptakan oleh Allah dan semuanya hanya bergantung kepada Allah. Oleh kerana Allah satu-satunya Pencipta, maka hanya Allah sahajalah Yang Memiliki dan Menguasai segala ciptaanNya. Pemilikan ini adalah mutlak dan sempurna. Tidak ada satu makhluk pun yang tidak berhajat kepada Allah.

"Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menjadikan langit dan bumi dalam enam masa kemudian Dia bersemayam di atas Arasy mentadbirkan segala urusan. Tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi syafaat melainkan sesudah diizinkanNya. (Yang bersifat demikian) itulah Allah, Tuhan (yang memelihara dan mentadbirkan keadaan) kamu; maka tunduklah dan taatlah kamu kepada perintahNya; patutkah kamu setelah mengetahui kenyataan yang tersebut tidak mahu mengingatiNya? KepadaNyalah kembalinya kamu semua, sebagai janji Allah yang benar. Sesungguhnya Dialah yang memulakan kejadian sekalian makhluk, kemudian Dia mengembalikannya (hidup semula sesudah matinya), untuk membalas orang-orang yang beriman dan beramal soleh dengan adil dan orang-orang yang kafir pula, disediakan bagi mereka minuman dari air panas yang menggelegak dan azab yang tidak terperi sakitnya, disebabkan mereka ingkar dan berlaku kufur. Dialah yang menjadikan matahari bersinar-sinar (terang-benderang) dan bulan bercahaya dan Dialah yang menentukan perjalanan tiap-tiap satu itu (berpindah-randah) pada tempat-tempat peredarannya masing-masing supaya kamu dapat mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa. Allah tidak menjadikan semuanya itu melainkan dengan adanya faedah dan gunanya yang sebenar. Allah menjelaskan ayat-ayatNya (tanda-tanda kebesaranNya) satu persatu bagi kaum yang mahu mengetahui (hikmat sesuatu yang dijadikanNya). Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang silih berganti dan pada segala yang dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi, ada tanda-tanda (yang menunjukkan undang-undang dan peraturan Allah) kepada kaum yang mahu bertakwa." (Yunus: 3-6)

"Sesungguhnya Allah jualah yang membelah (menumbuhkan) butir (tumbuh-tumbuhan) dan biji (buah-buahan). Dia mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup. Yang sedemikian itu kekuasaannya ialah Allah. Maka bagaimanakah kamu dipalingkan dari menyembahNya (oleh benda-benda yang kamu jadikan sekutuNya)? Allah jualah Yang membelah cahaya Subuh (yang menyingsingkan fajar) dan yang menjadikan malam untuk tinggal berehat dan menjadikan matahari dan bulan untuk mengira waktu (menurut peredarannya). Yang demikian itu adalah kuasa penentuan Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengetahui. Dan Dialah yang menjadikan bintang-bintang bagi kamu supaya kamu berpedoman kepadanya dalam kegelapan (malam) di darat dan di laut. Sesungguhnya kami telah jelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) satu persatu bagi orang-orang yang mengetahui. Dan Dialah yang mencipta kamu dari diri yang satu (Adam), maka (bagi kamu) disediakan tempat tetap (dalam tulang sulbi bapa kamu atau di bumi) dan tempat simpanan (dalam rahim ibu atau dalam kubur). Sesungguhnya Kami telah jelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) satu persatu bagi orang-orang yang mengerti (secara mendalam). Dan Dialah yang menurunkan hujan dari langit lalu Kami tumbuhkan dengan air hujan itu segala jenis tumbuh-tumbuhan, kemudian Kami keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman itu butir-butir (buah) yang bergugus-gugus dan dari pohon-pohon tamar (kurma), dari mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah dicapai dan dipetik dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun serta buah delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak bersamaan. Perhatikanlah kamu kepada buahnya apabila ia berbuah dan ketika masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman." (Al-An'am: 95-99)

"Dan tidak ada sesuatupun melainkan pada sisi Kami sahaja perbendaharaannya dan Kami tidak menurunkannya melainkan dengan menurut kadar dan masa yang tertentu." (Al-Hijr: 21)

"Dan (ingatlah) berapa banyak binatang yang tidak membawa rezekinya bersama, Allah jualah yang memberi rezeki kepadanya dan kepada kamu dan Dialah jua Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui." (Al-'Ankabut: 60)

"Katakanlah (wahai Muhammad): Tidak sekali-kali akan menimpa kami sesuatu pun melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah Pelindung yang menyelamatkan kami dan (dengan kepercayaan itu) maka kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakal." (At-Taubah: 51)

"Katakanlah (wahai Muhammad): Patutkah aku mengambil (memilih) pelindung yang lain dari Allah yang menciptakan langit dan bumi dan Dia pula yang memberi makan dan bukan Dia yang diberi makan? Katakanlah: Sesungguhnya aku diperintahkan supaya menjadi orang yang pertama sekali menyerah diri kepada Allah (Islam), dan (aku diperintahkan dengan firmanNya): Jangan sekali-kali engkau menjadi dari golongan orang-orang musyrik itu." (Al-'An'aam: 14)

Seorang mukmin akan melihat seluruh juzuk kehidupan ini dengan pandangan ini. Inilah yang disimpulkan oleh kalimah pertama dalam dua kalimah syahadah. "Laa ilaha illalLah". Tidak ada satu perkara pun yang akan terjadi melainkan hanya dengan izin Allah. Mustahil sama sekali ada perkara yang boleh terjadi tanpa izin Allah Taala. Inilah perkara yang perlu terpasak kukuh di dalam zihin setiap seorang yang benar-benar mukmin.

Lihatlah apa yang Rasulullah s.a.w. telah cakapkan kepada Hadrat Ibnu Abbas r.a., yang semasa itu masih seorang yang di awal remaja, "Wahai budak! Aku ajarkan kamu beberapa perkataan. Jagalah Allah, Allah akan menjaga kamu. Jagalah Allah, kamu akan dapati Allah sentiasa di hadapan mu. Apabila kamu ingin meminta sesuatu, mintalah dengan Allah. Apabila ingin meminta pertolongan, mintalah dengan Allah. Ketahuilah, sekiranya seluruh umat berhimpun untuk memberikan engkau satu manfaat dengan sesuatu, sesekali mereka tidak akan dapat memberikan manfaat, melainkan dengan apa yang telah dituliskan oleh Allah untuk mu; sekiranya mereka berhimpun untuk memudaratkan kamu dengan sesuatu, sesekali mereka tidak akan dapat memberikan mudarat, melainkan dengan apa yang Allah telah tetapkan ke atas engkau. Telah diangkat pena, dan telah kering lembaran (ketetapan qadha dan qadar) " (HR at-Tirmizi)

Inilah contoh bagaimana Rasulullah s.a.w. membentuk zihin seorang kanak-kanak tentang keyakinan yang sepatutnya bagi seorang yang beriman. Bayangkan dengan seorang kanak-kanak pun Rasulullah s.a.w. berbicara dengan percakapan keimanan ini. Percakapan yang merupakan intipati kepada maksud kalimah 'Laa ilaaha illalLah'. Percakapan atau perbicaraan tentang kalimah ini akan memberi kesan kepada hati kita. Hati adalah tempat keimanan.

Abu Hurairah r.a. telah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda kepada para Sahabat, "Perbaharuilah sentiasa iman kamu!" Lalu ditanya oleh salah seorang Sahabat, "Bagaimanakah kami dapat perbaharui iman kami?" Jawab baginda, "Perbanyakkanlah dengan percakapan kalimah 'Laa ilaaha illalLah'!" (HR Ahmad dan a-Tabrani)

Sekarang, kita berhenti seketika di sini. Cuba kita ulangi membaca perenggan-perenggan di atas. Cuba kita hayati. Seterusnya kita beazam, untuk sekurang-kurangnya kita belajar cakapkan percakapan tentang kalimah Laa ilaaha illalLah ini dengan dua puluh lima orang ahli keluarga dan kawan-kawan kita setiap hari.

No comments:

Blog Widget by LinkWithin