Pages

HAYYA 'ALAS-SOLAH!

KoWahida2u.Com


Monday, May 10, 2010

Coretan tinta, mewakili hati si Faqir (1)


Umrah membawa makna ziarah. Maksud yang penting kepada umrah ini ialah untuk menwujudkan hubungan hati yang jitu dengan syiar-syiar Allah.

Allah berfirman: Sesungguhnya "Safa" dan "Marwah" itu ialah sebahagian daripada Syiar (lambang) agama Allah; maka sesiapa yang menunaikan ibadat Haji ke Baitullah atau mengerjakan Umrah, maka tiadalah menjadi salah dia bersaie (berjalan dengan berulang-alik) di antara keduanya dan sesiapa yang bersukarela mengerjakan perkara kebajikan, maka sesungguhnya Allah memberi balasan pahala, lagi Maha Mengetahui. (Al-baqarah 2: 158)

Firman Allah SWT lagi: Demikianlah (ajaran Allah) dan sesiapa yang menghormati Syiar-syiar agama Allah maka (dialah orang yang bertakwa) kerana sesungguhnya perbuatan itu satu kesan dari sifat-sifat takwa hati orang mukmin. (Ibrahim 22: 32)

Madinah adalah bumi yang disucikan dan dimuliakan. Inilah maknanya ‘Al-Haram’. Kemuliaan ini pula kerana hubungannya dengan agama. Hanya agama yang menjadi ukuran mulia hina sesuatu perkara di sisi Allah.

Madinah mulia bukan kerana rerimbun kebun-kebun kurmanya, kerana Makkah tetap mulia, walaupun hanya terdiri daripada lembah –lembah batu dan pasir.

Madinah adalah bumi yang setia menjadi tapak, tegak dan tersebarnya Islam ke seluruh muka alam. Madinah adalah Bandar yang menjadi saksi suka duka, tangis dan tawa Rasulullah s.a.w. dan para Sahabat, dalam membawa risalah suci Islam ini. Setiap inci tanah dan bukitnya, merakamkan kehidupan suci murni Rasulullah saw dan para Sahabat baginda.

Inilah bumi bertuah, yang akan terus berkhidmat memeluk mesra jasad suci Rasulullah saw di makam baginda. Imam Mula ‘Ali Qari rah.a. menyatakan, tanah yang sedang menampung jasad suci Nabi s.a.w. darjatnya lebih mulia daripada Kaabah.

Memijak bumi suci ini, merasai lembut santun angin Madinah, melihat lambai daun-daun tamar, seolah-olah membawa kita hadir kembali ke Madinah pada zaman Rasulullah s.a.w. Bukankah Rasulullah saw pernah menyatakan, sesiapa yang menziarahi makam ku setelah kewafatan ku, seolah-olah dia menziarahi aku semasa hidupku?

Di sinilah, marilah kita heningkan jiwa kita, biar ruh kita bercahaya, kita hubungan hati nubari kita yang paling tulus dengan keberkatan dan cahaya kerohanian Kota Bercahaya – Madinah al-Munawwarah – ini…. Marilah.. marilah.. biarkan roh kita berselawat pasrah penuh rindu kepada Rasulullah saw… Allahumma solli ‘ala saiyidina Muhammad.. wa ‘alaa aaali saiyidina Muhammad…. (diam.. dan berselawatlah dari hati.. hati yang dihubungkan dengan baginda Rasulullah saw.)

Sesungguhnya, mengingati Rasulullah saw bukanlah sekadar untuk mengambil berkat atau bernostalgia; namun perkara yang jauh lebih besar ialah, untuk kita bina hubungan kerohanian yang amat erat, antara kita dengan baginda saw.

Semoga di hujung-hujung akhir zaman ini... masih ada derap-derap langkah yang akan meneruskan jejak-jejak kasih dan cinta, fikir dan risau baginda Rasulullah s.a.w...


Allahumaj-'alnaa minhum..!

Tuesday, April 13, 2010

Majalah SOLUSI Bil. 18: Dekat dengan Allah


Alhamdulillah, artikel saya untuk majalah SOLUSI masih diizinkan Allah untuk diterbitkan. Semoga ada manfaatnya. Diperturunkan di sini, artikel asal sebelum melalui proses editing majalah Solusi.

Allah berfirman:

“Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa dekat (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka mendapat petunjuk.” ( Al-Baqarah 2: 186)

Imam At-Tobari membawakan di dalam kitab Tafsir Jamiul-Bayan, beberapa riwayat yang memperkatakan tentang sebab-sebab diturunkan ayat ini. Pelbagai riwayat ini menunjukkan ayat ini merupakan satu respons kepada pertanyaan mengenai di mana Allah, bilakah masa yang sesuai untuk berdoa dan bagaimanakah cara untuk berdoa? Lalu Allah s.w.t menurunkan firman-Nya ini untuk memberi tahu kepada hamba-hambaNya betapa Dia adalah sangat dekat dengan mereka.

Ayat ini seolah-olah memberikan satu gambaran untuk dinalar oleh seseorang yang benar-benar beriman bahawa dalam konteks doa, Allah s.w.t. adalah terlalu dekat dengan setiap seorang hambaNya. Penalaran ini perlulah polos yang lahir daripada fitrah hati nubari yang tulus. Hati akan amat memahami apa itu yang dikatakan ‘Sesungguhnya Aku sentiasa dekat.” Bahkan, dalam hadis Qudsi riwayat Muslim, Rasulullah s.a.w. menyatakan bahawa Allah s.w.t. berfirman, “... dan Aku bersamanya ketikamana dia berdoa kepada Ku!”

Imam Muhammad Mutawalli Asy-Sya’rawi telah menyorot ayat ini dari segi roh susunan lafaz dan ibaratnya dan menyimpulkan, ayat ini telah difirmankan oleh Allah, menggunakan susunan kata yang paling mesra. Kata-kata yang menyentuh terus ke lubuk nubari hati seseorang yang mendengarnya. Kata-kata yang langsung hampir kepada hati orang yang disampaikan.

Kata Imam Asy-Sya’rawi, “Kita sekarang berhadapan dengan satu ayat yang terkandung di dalamnya soalan sedangkan jawapannya diberikan secara terus. (Apabila hambaKu bertanyakan engkau berkenaan Aku), maka Allah tidak menggunakan perkataan “فقل” (maka katakanlah wahai Muhammad), kerana firman “قل” ini adalah satu praktik yang menjauhkan rasa dekat, Allah mengkehendaki di sini untuk menjadikan rasa dekat dalam jawapan kepada soalan ini tanpa sebarang perantaraan: “Apabila hambaKu bertanyakan engkau berkenaan Aku; maka sesungguhnya Aku adalah amat dekat (kepada mereka)!” Sesungguhnya Allah telah menjadikan jawapan daripada-Nya kepada hamba-hambaNya secara langsung, walaupun sebenarnya orang yang akan menyampaikan jawapan tersebut ialah RasulNya s.a.w. Ini ada ceritanya, yakni: beberapa orang telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w, “Adakah Tuhan engkau ini dekat sehingga kami boleh berbisik kepada-Nya, atau pun Dia adalah jauh sehingga kami perlu menyeruNya?” Intaha.

Untuk mendapat perhatian Allah s.w.t. sehingga terhasilnya rasa “ma’iyyatulLah” merupakan satu kurniaan yang amat besar dan juga tujuan tertinggi mana-mana ibadah. Ihsan dengan makna beribadah mengabdikan diri kepada Allah seolah-olah kita dapat melihat Allah, menjelaskan bagaimana rasa dekat, syahdu dan mesra seorang hamba dalam mengabdikan diri kepada Allah s.w.t. Ini merupakan fadilat yang merupakan seutama-utama fadilat!

Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. telah bersabda, “ Tidak ada sesuatu yang lebih mulia di sisi Allah berbanding doa.” (HR At-Tirmizi, beliau mengatakan hadis ini hasan gharib)

Doa kita mungkin dimakbulkan segera, dijadikan khazanah untuk akhirat nanti atau ditukar untuk menjadi sebab musibah dijauhkan; itu semua tidak mengapa! Semuanya itu untuk kebaikan kita. Namun itu semua tidak setanding dengan keasyikan, kemanisan dan keseronokan kita berdoa kepada Allah! Tidak sehebat kelazatan kita untuk dapat ‘hampir’ kepada Allah. Malah jauh lebih hebat daripada itu, kehampiran Allah kepada kita!

Bayangkan, apa yang terjadi kepada seseorang yang berdoa dengan kefahaman (minda) dan rasa (hati) sedemikian? Bukan sekali, bukan dua kali, bahkan berkali-kali dia akan berdoa dalam sehari?

Inilah cara manhaj fadhail a’maal membentuk generasi salafus-soleh terutamanya para Sahabat r.a. dahulu. Beramal dengan fokus yang betul. Beramal dengan penuh keimanan. Keimanan yang membara. Keimanan yang amat manis. Keimanan yang menyampaikan seseorang itu kepada Ihsan!

Friday, March 12, 2010

ALLAH YANG SAMA!

KOTA BHARU, 12 Mac: Hujan yang turun di sekitar bandar raya ini membasahkan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, anggota-anggota Exco dan pegawai kanan kerajaan serta ribuan rakyat yang menyertai solat sunat istisqa.

Hujan agak lebat tiba-tiba turun pada rakaat pertama solat sunat Istisqa yang diadakan di Padang Perdana pagi tadi.

Solat tersebut diimamkan Menteri Besar bermula kira-kira jam 8.30 pagi.

Ketika Tuan Guru Nik Abdul Aziz sedang membawa surah pada rakaat pertama tiba-tiba hujan turun agak lebat sehingga membasahkan ribuan yang menunaikan solat.

Hujan hanya berhenti selepas selesai solat sunat tersebut.

Semua yang hadir termasuk pembesar negeri dan pegawai kanan kerajaan kelihatan basah kuyup.

Program tadi dihadiri hampir kesemua pegawai kanan kerajaan negeri termasuk Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohd Aiseri Alias, Pegawai Kewangan Negeri, Mohd Faudzi Che Mamat, Pengelola Istana, Datuk Abdul Halim Hamat dan Ketua Hakim Syarie, Datuk Daud Muhammad.
Solat Istisqa tersebut merupakan kali kedua diadakan di Kelantan selepas pertama kali diadakan beberapa tahun lalu akibat kemarau panjang.

Cuaca kering dan panas kini melanda seluruh negara sehingga ada tempat paras sungai dan empangan semakin surut dan tanah-tanah menjadi merekah.

Ketika membaca khutbah Menteri Besar memalingkan badan ke arah kiblat seketika sebagai mengikut amalan sunnah Rasulullah s.a.w. ketika baginda mengerjakan solat Istisqa.



Ini adalah petikan berita sebuah akhbar internet. Allah yang sama yang diminta hujan pada zaman Rasulullah s.a.w di Madinah dahulu, maka Allah yang sama dengan Kudrat yang sama, yang menguruskan hujan atau kemarau pada hari ini. Jika musim haji baru-baru ini Allah boleh menurunkan hujan di Makkah dan Arafah, maka Allah yang sama juga berkuasa untuk turunkan hujan di Malaysia.

Malangnya, hari ini, kita lebih yakin dengan apa yang mata kita lihat, melebihi apa yang sahih dan sabit daripada Rasulullah s.a.w. Oh Allah… ampunkanlah kami!
Blog Widget by LinkWithin